Prijzen van PPC Hardware als Intel komt kijken

Hallo allemaal,

vanzelfsprekend zal er, nadat de intel mac gearriveerd is, een flinke prijsdaling komen op de tweedehands markt voor Apple’s PPC modellen. Hoe extreem zal dit zijn? Ik ben er namelijk over aan het nadenken om een tweedehands Apple notebookje te kopen maar ik kan op dit moment echt niet meer kwijt als 600 euro. Ik heb daarentegen nog wel even de tijd… Daarom vraag ik jullie als profs jullie mening over wat ik het beste kan doen en wat er met de prijzen zal gaan geberuen.

Let the discussion begin!

denk dat het wel mee zal vallen met die prijs daling, niet meer dan nu in ieder geval.

Er zullen inderdaad wel mensen zijn die hun PowerPC mac zullen verkopen. Alleen denk ik niet dat je direct een heel grote prijsdalingen zult krijgen want denk eraan dat Apple ook nog verder gaat met software voor de PowerPC. Leopard zal ook voor PowerPC verkrijgbaar zijn om maar een voorbeeld te noemen. Het zal wel afnemen met de jaren veronderstel ik maar verwacht geen super prijsdaling na de launch van de eerste Intel Mac's.

Het is zelfs helemaal niet vanzelfsprekend.

Het is al aangegeven dat de CPU’s die Apple uiteindelijk wil gaan gebruiken waarschijnlijk meer kosten dan de huidige G4 en G5, dus je hebt goede kans dat de nieuwe hardware in vergelijking duurder wordt. Dus de tweedehandsmarkt zal gewoon hetzelfde blijven.

Het is een kwestie van Vraag & Aanbod.

Neem de iMac G4. Onwijs populair model, gaat soms weg voor prijzen die tegen de nieuwprijs van de iMac G5 aanliggen! Terwijl ze dat eigelijk helemaal niet meer waard zijn (economisch gezien).

Ik ben wél benieuwd naar wat de nieuwprijs wordt van de nieuwe Apple hardware met Intel processor daarentegen. Hoewel ik me daar eerlijk gezegd ook geen illusies over maak.

Intel biedt enorme kortingen aan hun leveranciers (zoals Dell en in de toekomst ook Apple) maar het blijft een héél duur merk. Als je zelf een computer in elkaar steekt dan ga je best voor een AMD processor want die hebben een veel betere prijs/prestatie verhouden (ook prestatie/energieverbruik verhouding met de Pentium M als uitzondering).

Dus Apple hardware zal in de toekomst zeker niet dalen in prijs, misschien wel stijgen! Pas als er genoeg software beschikbaar is voor Intel Mac’s zullen er meer mensen overstappen. Dus je moet niet denken dat iedereen z’n Mac zal willen verkopen. Alhoewel de huidige developer versie nog niet de definitieve versie is moet ik zeggen dat Mac OS X niet bepaald super snel loopt op bijvoorbeeld een Pentium M 1.5GHz maar dat kan nog allemaal veranderen natuurlijk :slight_smile:

Ik denk dat die prijsdaling wel zal meevallen. Ouwe mac = ouwe mac. Zoiezo zullen de PPC Mac's het eerste en waarschijnlijk zelfs het tweede jaar na de introductie van Intel Mac's nog geen grote nadelen hebben. Alle software werkt er immers gewoon op.

Het is gewoon te vergelijken met de introductie van de PowerPC G5, toen werden de G4 PowerPC’s ook niet ineens een stuk goedkoper op de tweedehandsmarkt.