print crash - macos x crashed na printer instelling

hoi,

Ik heb een iBook met MacOS 10.1.5
nu wil ik wil printen (maak niet uit vanuit welke applicatie) en mijn print instellingen verander…->

• copies & pages
  • layout
  • output options
  • print settings
  • advanced settings
  • etc.
    Vanaf "print settings" crashed de applicatie, op mijn powerbook G3 werkt het wel goed (?).
    Waar moet ik zoeken in welke Preference of Library ?
    Oftewel wat doe ik fout ?

Tja, het is een bekend probleem... Ik heb het ook en velen met ons! Bij mij ligt het aan welk programma ik gebruik. Onder Word, Indesign, Writer en nog een enkel programma, kan ik alles veranderen zonder een crash, maar AppleWorks, Photoshop, Illustrator, etc, niet. Daarin crashed hij continue.

Er is een programmaatje voor Print Center Repair maar bij mij heeft dat niets uitgehaald, hooguit, dat ik uiteindelijk het hele printercenter opnieuw moest installeren (kan gewoon los van de Mac OS X-installatiecd, maar is toch irritant), maar het schijnt bij veel andere mensen wel te helpen (wat mij betreft op eigen risico…). Ook kun je eens kijken op de supportpagina's van Apple. Schrik niet, want er zijn enorm veel pagina's met info over 'het printerprobleem'… ???

Ik heb er mee leren leven (voor zover dat kan), maar mocht je een oplossing hebben, dan hoor ik het graag! Succes!

Trouwens, is er geen enkel programma op je powerbook waarbij hij crashed?

Er zijn idd heel wat problemen met het printcenter. Bij mijn weten is er niet echt een oplossing voor. Wachten en hopen dat het in Jaguar beter wordt (en die POSTSCRIPT-ondersteuning, verdorie nog aan toe!)

Dat is wel heel vreemd aan OS X. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld geen problemen met Mail.app (ik massa's   :angry:   ). Andere dan weer met Sherlock, andere met PrintCenter. Maar je kan niet algemeen stellen dat Mail.app niet overal werkt op bepaalde punten. Het zijn heel wisselvallige en onregelmatige fouten. Dat is eigenlijk de grootste ergernis aan Mac OS X tot nu toe vind ik!!

_kMikaZu

Ja Mika, ik hoop ook dat het in 10.2 is opgelost, alleen vind ik het een schande dat je naar 10.2 zou moeten gaan om dit soort problemen de wereld uit te helpen, zorg dan minstens voor een goede upgrade mogelijkheid, niet voor het volledige bedrag...

Als je kijkt naar alle problemen/probleempjes en als Steve het er over heeft dat 10.1 een soort beta was… zorg er dan voor dat je je trouwe klanten (20% als we de statistieken mogen geloven) voor een leuk prijsje een upgrade-mogelijkheid geeft. Dat hoeft echt geen 10 euro te zijn, maar 50 euro of 60 euro. Laat mensen die X nog niet hadden dan gewoon wel het volle bedrag betalen. Lijkt me toch niet onredelijk, toch? :smiley:

Bovendien mensen vol voor een 'beta' laten dokken en als de fouten de wereld uit zijn, wederom vol laten dokken voor de 'final'..... ??? Schande! Dat lijkt me toch beter kunnen, niet?

Compleet mee akkoord, JeePee. Ik ervaar dikwijls de sfeer bij mede-Maccers, dat wanneer ik terecht kritiek geef, ze er niks van moeten weten.

Ik ben er volledig mee akkoord, dat je voor Jaguar moet betalen. Er is zoveel geld en tijd in gestoken en het is zo'n prachtige update!!! Maar tegelijkertijd laat Apple zijn gebruikers in de kou met zijn prijzen-politiek. De laatste tijd is het alles of niks. Ik zou het maar normaal vinden dat dingen zoals Mail, Sherlock en het printcenter (zaken waar er veel problemen mee waren), gratis ge-updated werden!!! Immers, je betaalt zoveel voor Mac OS X en het zit nog vol met bugs. Het is goed, daar niet van en Windows kan er bijlange niet aan tippen. Maar ik ben een apple-gebruiker en ik eis kwaliteit!! Daarom ben ik Apple-gebruiker!!

Maw, op het gebied van die updates (essentiële bugs), voel ik me bestolen!

Inderdaad Mika, Apple zou een update moeten maken om 10.1-gebruikers uit de brand te helpen, op die manier kunnen ze zelf kiezen of ze willen upgraden, nu hebben ze eigenlijk geen keus. En als ze dan toch al geen keus hebben, haal die prijs voor 10.1-gebruikers dan naar beneden voor Jaguar!!

Jaguar verkopen ze toch wel, wie wil die uiteindelijk nou niet…

ehum,

sorry dat ik jullie conversatie stoor maar ik schiet er niet veel mee op om eerlijk te zijn.

[quote:post_uid0="JeePee"]Ja Mika, ik hoop ook dat het in 10.2 is opgelost, alleen vind ik het een schande dat je naar 10.2 zou moeten gaan om dit soort problemen de wereld uit te helpen, zorg dan minstens voor een goede upgrade mogelijkheid, niet voor het volledige bedrag...

Als je kijkt naar alle problemen/probleempjes en als Steve het er over heeft dat 10.1 een soort beta was… zorg er dan voor dat je je trouwe klanten (20% als we de statistieken mogen geloven) voor een leuk prijsje een upgrade-mogelijkheid geeft. Dat hoeft echt geen 10 euro te zijn, maar 50 euro of 60 euro. Laat mensen die X nog niet hadden dan gewoon wel het volle bedrag betalen. Lijkt me toch niet onredelijk, toch? :D[/quote:post_uid0]
Hey JeePee en andere, die goedkoop aan 10.2 willen komen.

Ik denk dat jullie mijn vorige berichtje niet hebben gelezen, het gaat om het volgende:

Stg Klokhuis bestaat … jaar, en vandaar dat je op de klokhuis dag in september voor 82. 50 (helft van de 'normale' prijs) kunt bemachtigen.

Er is 1 maar, je moet wel donateur zijn, dacht ik, kijk anders ff op

en je moet even een maandje langer geduld hebben, maar dna heb je het wel voor de helft, kijk maar wat je er aan hebt

gr  M.A.Aklokhuis

[quote:post_uid5="zulu"]ehum,

sorry dat ik jullie conversatie stoor maar ik schiet er niet veel mee op om eerlijk te zijn.[/quote:post_uid5]
Je hebt gelijk ik heb zelf ook problemen met print center onder x t/m x.1.5
De printer fabrikanten hebben eigenlijk geweigerd het protocol wat Apple in het printcenter in gericht had te ondersteunen.Was te moeilijk of koste te veel tijd.Nu dan helaas maar onder X.2 werkt het printcenter met het C.U.P.S. systeem een unix print protocol uiterst betrouwbaar is mij verteld.Ik ken inmiddels ook een unix programmeur.
Kortom je problemen zullen pas echt verdwijnen onder X.2

ik hoop dat hier wat meer mee kunt.

Aljo ???  :D

Hoi zulu,

Ik begrijp dat je er niet veel mee opschiet, maar dat doen wij ook niet. Ik meen dat Mika en ik daar duidelijk genoeg in waren… Jamba heeft het eigenlijk zo'n beetje samengevat----> wachten op 10.2 en hopen dat de problemen de wereld uit zijn. Het is een schande, dat je het dus moet doen met een niet helemaal naar behoren werkend systeem (verder ben ik helemaal gek van Mac OS X en neem ik het voor lief, maar dat zou niet moeten :wink: ), maar het is een feit.

Dus je opties op een rijtje: print center repair proberen (op eigen risico), je hele systeem opnieuw installeren (niet de moeite waard, want zeer waarschijnlijk werkt het dan nog niet), DiskWarrior proberen (heel misschien helpt dat, maar bij mij hielp het niet, het is blijkbaar een fout die veel dieper zit, zie ook het verhaal van Jamba) of wachten op 10.2…

Hopelijk heb je hier wat aan? :wink: