print-gimp en Epson

Grote frustratie!!

Even uitleggen wat er aan de hand is.
Ik heb een iMac G4/700Mhz en een Epson SC 760 color printer. De iMac G4 draait onder 10.2.8. Deze tandem levert zeer acceptabele printen van Ragtime files. Goed van kleur en scherpte. Edoch ook gebruik ik een Epson R200 printer. Deze levert ondanks veel verschillende instellingen en diverse soorten papier proberen nog steeds printen van Ragtime files met een hevige blauwzweem. En ook nog veel te donker. Een blauwzweem die ik ook lang geleden bij een Epson SC 880 waarnam.

Maar nu…
Ik ben een paar weken de gelukkige eigenaar van een Powerbook G4, 1.67 Ghz en deze draait onder Tiger 10.4.4. Zelfs mijn Epson 760, die het met de iMac zo goed doet, levert ook nu slechte printen met slecht doortekende “foto’s” en een hoop blauwzweem.

Ik denk dat het komt door die vreselijk gimp-print programma’s die in Tiger 10.4.4. aanwezig zijn.

Kan ik die gimp-print rommel kwijtraken met de een of andere truc of omzeilen? Zo niet bestaat er dan een printermerk dat goed op die gimp-print programma’s werkt. Ik zou bijna intoetsen gimp-print rommel. Maar dat gaat waarschijnlijk te ver.

Wie kent het probleem en heeft een oplossing?

Waarschijnlijk is dit draadje de start van de oplossing van je probleem: [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=54041&postdays=0&postorder=asc&highlight=epson+kleur&start=0]hulpprogramma printer werkt niet! Epson stylus Photo 810[/url] Volg de vele behulpzame linkjes via de verschillende draadjes maar eens. Het is een spinneweb aan Epson-onder-Tiger-hulp. In het kort komt het er op neer dat je een goeie (en uitgebreidere) driver bij Epson moet ophalen en installeren. Succes.

Beste FreekMac,

Bedankt voor je reactie. Het draadje dat je me aanwees, gaat hoofdzakelijk over het hulpprogramma dat niet “aanwezig” is. Bij mij is dat niet het geval.

Ik ben niet tevreden over de afdrukkwaliteit van bestanden gemaakt met Ragtime. Deze bestanden afgedrukt met het oude macos x.2.8 komen helder en met de juiste kleuren uit de printer rollen. Met toger 10.4.4. is het gewoon bagger en is hetb plezier van tiger en het nieuwe powerbook verdwenen…

Misschien moet ik eens contact opnemen met Ragtime/Noadis?

Mijnsinziens ligt het slechte afdrukken met 10.4.4. aan de software van 10.4.4., want de Epson R200 doet het goed met mijn oude iMac met systeem 10.2.8. Maar die iMac heeft net als mijn oude Epson 760 (gekocht ter vervanging van eerdere 760 die aan verstopte printerkoppen was overleden) niet het eeuwige leven.

Wie heeft goede ervaringen met andere fotoprinters en 10.4.4.?

Volgens mij zijn de andere Epsondrivers niet alleen van belang voor het hulpprogramma maar juist ook voor de betere printerinstellingen. Ik heb bij de overgang van Panther naar Tiger exact de problemen gehad die je noemde. Via een heleboel gehannes en geprobeer is het opgelost door een nieuwe driver op te halen bij Epson en nieuwe geavanceerde printerinstellingen te maken. Zoek en lees nog even naar de relevante info in de draadjes, als het goed is moet het lukken hoor. Ik weet bijna zeker dat ik er een soort van handleiding in heb gezet zodat anderen niet weer zelf het wiel hoeven uit te vinden... Sterkte en succes :)