Printbare en integrale swichers-handleiding?

Hallo,

Ik heb verleden week m’n eerste Apple - een Intel Imac - gekocht voor thuisgebruik. Heb bewust geen PC (zoals op 't werk) gekozen omwille van de gebruiksvriendelijke en duurzame kritieken die Apple krijgt.

De Imac Intel staat er nu, maar nu komt het er op aan om er m’n weg in te vinden als doorwinterde windows-gebruiker. Ik weet dat deze (en andere) fora boordevol tips staan voor beginners, maar je moet je wel -achter het scherm- telkens her en der door ganse threads heen werken. En dan verlies je soms wel eens het overzicht (een overdosis aan informatie heet dat…)

Gezien ik en vooral m’n vrouw liever de Apple-dimensie thuis rustig in de zetel uitdiepen met een uitgeprinte tekst waar we alles in terugvinden is m’n vraag heel eenvoudig: bestaan er ergens websites/fora waar ik een soort ‘switchers-handleiding’ integraal in tekst- of pdf-formaat kan downloaden en afprinten? Bij voorkeur in het nederlands! Tips voor boeken in de handel zijn ook welkom.

Thema’s waar ik graag meer over wil weten zijn ondermeer:

• Wat is het essentieel verschil tussen een MacOSX besturingssysteem en windows?
  • Hoe (des)installeer ik programma’s?
  • Hoe beheer je best je bestanden op een Mac?
  • Short cuts?
  • Welke typische windows-functies vind ik waar terug op een Mac?

Graag in deze thread geen antwoorden op bovenstaande voorbeeldvragen, maar wel tips dus voor websites, forumthreads, boeken,… die al deze (en nog vele andere) vragen in één overzichtelijk document behandelen. Alvast bedankt!

Fred

http://www.applelinks.com/mooresviews/macsfordummies.shtml

Alvast bedankt voor deze 'Dummy-tip' (had wel gedacht dat di moest bestaan), maar liefst boeken/artikels [b:f9bc2c0e6a]in het nederlands[/b:f9bc2c0e6a], gezien het besturingssysteem dat ook is en engels lezen toch net iets minder easy gaat...

Groet,
Fred

[quote:f48eafa5a3="Haspengouw"]- Wat is het essentieel verschil tussen een MacOSX besturingssysteem en windows?[/quote:f48eafa5a3]

Beter, stabieler, sneller, mooier, goedkoper en dus beter.

[quote:f48eafa5a3=“Haspengouw”]- Hoe (des)installeer ik programma’s?[/quote:f48eafa5a3]

Programma’s → Betreffende programma in de prullenmand gooien → Prullenmand legen

[quote:f48eafa5a3=“Haspengouw”]- Hoe beheer je best je bestanden op een Mac?[/quote:f48eafa5a3]

Met de Finder :expressionless:
Dus met de map Documenten voor documenten, iTunes voor muziek, iPhoto voor foto’s enz.

[quote:f48eafa5a3=“Haspengouw”]- Short cuts?[/quote:f48eafa5a3]

Hetzelfde als bij Windows, alleen nu met de Command-toets (de toets met :apple: en [command] op).
Voor een compleet overzicht: Systeemvoorkeuren → Toetsenbord en muis -->Toetscombinaties

• Welke typische windows-functies vind ik waar terug op een Mac?

Zoals?

[quote:73308dcb7b="Haspengouw"]Alvast bedankt voor deze 'Dummy-tip' (had wel gedacht dat di moest bestaan), maar liefst boeken/artikels [b:73308dcb7b]in het nederlands[/b:73308dcb7b], gezien het besturingssysteem dat ook is en engels lezen toch net iets minder easy gaat...[/quote:73308dcb7b] Een echte allesomvattende Nederlandstalige handleiding op het internet ken ik niet. Een aantal tips vind je [url=http://computer-advies.nl/index.php?option=articles&Itemid=3&topid=0]hier[/url] en bijvoorbeeld bij Bol.com hebben ze een aantal [url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_ParametricSearch-Start;sid=O9_5VX_2GhX5VjvyfW7HYp8uodiSbt1wlrg=]boeken[/url] in de verkoop [gewoon 'Mac' in het titelveld tikken].

[url]www.macmiep.nl[/url]!

Macmiep.nl is een mooie tip - geraakt netjes in een word document geplakt en alles samen 60 pagina's afgedrukt - alvast bedankt hiervoor!

Extra tips en linken blijven natuurlijk welkom

Fred

@à la Mac:[quote:0e7b7a4b75="Haspengouw"]Graag in deze thread geen antwoorden op bovenstaande voorbeeldvragen, maar wel tips dus voor websites, forumthreads, boeken,... die al deze (en nog vele andere) vragen in één overzichtelijk document behandelen.[/quote:0e7b7a4b75]