Printen dpi?!

Hoi mensen,

Ik moet voor school een magazine in elkaar zetten, en deze moet dan ook gepresenteerd worden, aangezien ik maar één exemplaar nodig heb is drukken geen optie vanwege de hoge kosten.

Dus ga ik het laten printen bij een copyhouse, mijn vraag is nu hoe kan ik de foto’s die in de magazine komen het beste aanleveren (dus 300dpi of 150dpi, cmyk of rgb en als ik de foto’s met 150dpi doe moet ik dan de pdf die ik draai dan ook op 150dpi doen. Ik weet namelijk niet tot wat voor een dpi een printer kan printen :S)

PLS HELP ME
alvast thanx

Gezien de enorme verscheidenheid van systemen en gebruikte printers kun je deze vraag toch echt het beste voorleggen bij de copyshop die het voor je gaat printen.

Als het op een kleurencopier wordt afgedrukt zou ik alles op 200 dpi zetten (150 dpi is met het oog nog te zien als pixelig) Alles Full color en exporteren voor drukker (als je met indesign werkt)

Dus: 200 dpi full color voor het beste resultaat! Succes :wink:

[quote:d1d40b74cd="Dennis Ikink"]Als het op een kleurencopier wordt afgedrukt zou ik alles op 200 dpi zetten (150 dpi is met het oog nog te zien als pixelig) Alles Full color en exporteren voor drukker (als je met indesign werkt)

Dus: 200 dpi full color voor het beste resultaat! Suces :wink:[/quote:d1d40b74cd]

Juist, en kleuren in CMYK zetten, dit geeft het beste resultaat. RGB is voor beeldschermweergave prima.

edit: full color is cmyk natuurlijk :innocent:

:apple: Robsappeltjes :apple:

Een printer of drukker print of wel inkt of geen inkt. Alle tussenstappen worden nagebootst met het snel afwisselen van punten. Bij drukwerk gebeurt dit met ronde punten onder verschillende hoeken. De vuistregel is daar dat je ongeveer 2 keer de resolutie pakt van het aantal punten per inch. Dus een glossy tijdschriftprint van zo'n 150 lijnen per inch voer je een 300dpi origineel. Met printers zijn er veel meer technieken, maar over het algemeen is 200-300 dpi prima voor een goede print. Veel kleurenlasers (ideaal voor kleine oplage) werken met een soort lijnrasters van ongeveer 150 a 200 dpi. Omdat deze lijnen allemaal evenwijdig lopen is het wel aan te raden om een resolutie te gebruiken die 'mooi in de resolutie van de printer past' Dus een 600dpi kleurenlaserprinter bij voorkeur 150, 200 of 300 dpi voeren. Dan zijn alle pixels in de print opgebouwd uit evenveel lijnen.

De makkelijke tekst:
Doe maar gewoon 300dpi, altijd goed

Bij het maken van de pdf: als je resolutie al goed is zou ik resample bij pdf export uitlaten. Scheelt veel tijd. In principe is voor eenvoudig werk sRGB prima. Veel copyshops weten niet een wat cmyk is of hoe er mee om te gaan, dus wij doen alles in sRGB en dan ongewijzigd in de PDF (zonder kleurbeheer). Verrassend genoeg gaat dit het vaakste goed :smiley:
Alleen wanneer je kleurvlakken hebt die moeten aansluiten op foto’s en zwarte lijnen op wit kun je dit beter in CMYK doen. Ook dan kun je prima alles ongewijzigd insluiten. Een pdf kan best een mix van rgb en cmyk bevatten. Dus CMYK lijntekeningen en rgb foto’s: geen probleem.
Pak je cmyk, gebruik dan euroscale coated. Wordt hiet het meest gebruikt.

Ok thanx allemaal, maar nog een vraagje nou heb ik behoorlijk wat foto's op 300dpi in zitten en ook een paar op 150dpi (daar ga ik nog proberen 200dpi te maken) is het dan goed dat ik de pdf gewoon op 300 dpi draai of is het verstandiger om alles 200dpi te doen en dan de pdf ook op 200dpi uit te draaien.

En als je bij indesign een pdf draait en je kijkt bij kleur wordt er eerst gevraagd naar rgb of cmyk en dan naar een kleurenprofiel wat wordt daarmee bedoeld en welke kan ik dan het beste kiezen?

(en Martiniman wat bedoel je met resample uitzetten???

Nou, de foto's moet je in photoshop al wel omzetten naar de goede kleur. En bij het exporteren moet je de kleuren gewoon op ongewijzigd zetten. Anders krijg je soms hele verrassende resultaten.

Controleer de PDF altijd goed! Ook in kleurscheidingen. Daar kunnen soms
kleine verassingen in verborgen zitten en let er op dat je witte tekst niet op
overdrukken staat.

:mrgreen:

Bij het maken van een pdf kun je alle afbeeldingen laten verschalen naar dezelfde resolutie (ik weet niet waar je pdf mee maakt, maar bij distiller zit het bij de jobopties). Vergelijkbaar met resample in photoshop. Zeker wanneer alles al 300 dpi is, kost dit alleen maar onnodig tijd. Overigens is functie wel weer handig wanneer je een presentatie wilt maken. Dan kun je bijvoorbeeld je hele document in een keer op 75-100 dpi opslaan en vervolgens beamen met acrobat reader. Erg goed en wij doen dit altijd ipv werken met het grafisch amateuristische powerpoint (letterspatiering bijvoorbeeld :oops: )

Thanx mensen, ben jullie echt dankbaar, maar nog even een vraagje als ik sommige afbeeldingen open in photoshop krijg ik de bericht:

Het document … heeft een ingesloten kleurprofiel dat niet overeenkomt met de huidige werkruimte RGB. Het ingesloten profiel wordt gebruikt in plaats van de werkruimte.

wat houdt dit in en wat moet ik doen (dit krijg ik trouwens niet bij alle afbeeldingen?

Dat heeft weer te maken met colormanagement in zekere zin, gewoon het ingesloten profiel behouden. Dit kun je ook automatisch laten doen, zodat je niet bij elke afbeelding hoeft te klikken:

Onder de kleurinstellingen (shift appeltje K)
Beleid voor kleurbeheer.

Zet hierbij alle kleurruimtes op ingesloten profiel behouden en alle vinkjes bij vragen bij openen en plakken uit.

nouja heb ik gedaan maar krijg het bericht nog steeds als ik die bestanden open, maar dat is op zich geen probleem zolang het maar geen invloed heeft als ik het ga printen??? of maakt dat wel uit?

oh ja en nog iets als ik op indesign Preflight doe dan staat daar op een gegeven moment iets van 56 kleurenruimte :S dus dat houdt in dat er in mijn bestand 56 verschillende kleurenruimtes zijn toch? is dat een probleem?

Ik heb photoshop staan op alle ingesloten profielen negeren. Dan weet ik zeker dat ik alles aflever in sRGB en euroscale coated (daar heb ik PS op ingesteld staan). Mocht een foto er niet uit zien na openen doordat er een heel appart profiel op zat, dan wijs ik alsnog het originele profiel toe en kies vervolgens omzetten naar het kleurprofiel van mijn werkruimte. sRGB kies ik omdat ik veel foto's laat afdrukken bij fotocentrales en op kleurenlasers. De meeste kleurenprinters veronderstellen sRGB als standaard RGB werkruimte. 90% Levert immers toelie af vanuit office of direct uit zijn digitale camera dus veel afdrukapparatuur is ingericht op de hufterproof standaard sRGB. Kun je wel lekker "officieel" in AdobeRGB gaan zitten werken, maar dat is vaak niet erg makkelijk.

Juist, en kleuren in CMYK zetten, dit geeft het beste resultaat. RGB is voor beeldschermweergave prima.

edit: full color is cmyk natuurlijk :innocent:

:apple: Robsappeltjes :apple:[/quote]

Mijn copyshop met Xerox apparatuur wil RGB hebben