printen in een netwerk

Ik heb een netwerk aangelegd via een hub maar krijg de printer op mijn tweede mac niet aan de praat. Zowel in word als in teksteditor loopt de boel vast.

Ik neem aan dat je de instellingen van beide macs hebt gekopieerd ? Ik zou denken dat je een printer via tcp gewoon moet kunnen adressen. Of wacht, is het misschien een usb printer aan een mac en dus niet direct op het netwerk ? Dan moet je niet vergeten om printersharing aan te zetten. Het zit onder "Services" bij sysprefs "Sharing".

Printersamengebruik staan op beide macs aan evenals de rest uit dat rijtje. Het is indedrdaad een usb printer. Ik zie hem maar op mac 2 doed ie niks en de programma's lopen vast.

Na alles opnieuw opgestart te hebben. Werkt alles weer wel! Ik heb het vermoeden dat als de server in de sluimerstand gaat, er dingen misgaan!

We zullen zien de komende uren!

Ik heb ook een vraag ivm met printen in een netwerk. Ik heb thuis een G3 iMac 233 (idd) met macOs 9.2.x) die gaat het net op langs een switch (of router) op deze switch zit ook mijn airport waarvan mijn iBook gebruik maakt. iBook draait onder Jaguar trouwens.

Hoe kan het nu dat ik geen gebruik kan maken vanaf de iBook om te printen op de USB-printer (Epson C40) die verbonden is met de iMac?
Moet ik zorgen dat de iMac ook onder Jaguar loopt en hopen dat Rendezvous het werk opknapt of hoe

Enige tips zijn altijd welkom

PS: Ik kan wel de Imac benaderen als een file-server vanaf de iBook

Ja hoor,

Heb geen problemen gehad sinds ik de harde schijf sluimerfunctie van de server uit heb gezet. Toen ik na enige uren de sluimerstand weer activeerde en de computer in sluimerstand ging ging het weer mis!

Moraal van dit verhaal:

Printen in een netwerk met een usb printer?
Sluimerstand harde schijven uit!

[quote:78903047c4="junkiesxl"]Ik heb ook een vraag ivm met printen in een netwerk. Ik heb thuis een G3 iMac 233 (idd) met macOs 9.2.x) die gaat het net op langs een switch (of router) op deze switch zit ook mijn airport waarvan mijn iBook gebruik maakt. iBook draait onder Jaguar trouwens.

Hoe kan het nu dat ik geen gebruik kan maken vanaf de iBook om te printen op de USB-printer (Epson C40) die verbonden is met de iMac?
Moet ik zorgen dat de iMac ook onder Jaguar loopt en hopen dat Rendezvous het werk opknapt of hoe[/quote:78903047c4]

In OSX is het dus belangrijk dat je printer sharing aanzet. Zoiets stond ook in 9.x. Heb je dat aan staan ? Bovendien denk ik dat je het misschien alleen kunt doen met appletalk. In 9 had je dacht ik nog geen rendezvous.

Op beide systeem staat het printer sharing aan, maar de iBook vind em gewoonweg niet.

Ik heb al geprobeerd om de iBook een signaal naar een ip-adres (van de computer waaraan de printer hangt) om hem te laten printen helaas ook dit zonder resultaat.

Maar weet er iemand zeker dat het met airport mogelijk is om te printen via een usb printer (aangesloten op de imac)