Printen naar Windows XP

Ik weet dat dit al veel gevraagd is, ik heb dan ook al een heleboel posts op het forum gelezen maar ik vind jammergenoeg geen oplossing. Ik hoop dan ook dat er iemand mij kan helpen.

Ik heb nog niet lang mijn IBOOK en ben een totaal Mac groentje. Dus spaar me een beetje :wink:

Ik heb een klein netwerk: een simpele gateway met daaraan een windoos PC, een ibook G4 en een powerbook G4. Nu wil ik kunnen printen vanuit mijn ibook naar mijn windows bakje. De powerbook mag in principe geen gebruik maken van het netwerk tussen de twee andere computers (alhoewel dat niet zo heel belangrijk is).

Wat is nu mijn probleem? Ik vind op geen enkele manier mijn windows pc, laat staan mijn printer.
Het volgende heb ik al geprobeerd:

• Toevoegen via de printer utility van mac osx kies ik windows printen maar ik zie mijn netwerkomgeving nergens staan. Het enigste wat ik zie staan is de werkgroep WORKGROUP en als ik daarop dubbelklik zie ik enkel mijn ibook staan
  • Proberen te verbinden via smb. Mijn printer staat gedeeld onder de naam hp3820 en mijn windows pc heeft als ip adres 192.168.1.101. Ik verbind met smb://192.168.1.101/hp3820 Dan krijg ik de foutmelding dat de gebruikersnaam en wachtwoord verkeerd is (terwijl ik geen heb moeten geven). Moet ik misschien mijn netwerkomgeving ook geven?

Nog belangrijk: mijn printer is een hp 3820 en hangt aan mijn windoos bakje via usb.
Ik heb zeker verbinding want pingen naar mijn pc gaat perfect.

[quote:57b0d29b25="AdmiralFreezbee"]Het enigste wat ik zie staan is de werkgroep WORKGROUP en als ik daarop dubbelklik zie ik enkel mijn ibook staan [/quote:57b0d29b25]

Zitten je PC en Mac in de zelfde werkgroep? Dat helpt met zoeken en als je PC met XP met SP2 werkt, is het handig je firewall uit te zetten, anders ziet je Mac je PC niet.

Cyberwolf

Ik denk niet dat ze in dezelfde werkgroep zitten, want ik weet langs geen kanten hoe ik mijn ibook in een werkgroep moet zetten.

Wat firewalling betreft: alles staat wel af, ik heb wel Norton Internet Security staan maar die staat ingesteld dat alles van mijn ibook betrouwbaar is. En zelfs als ik dat afzet vindt hij niets.

EDIT: Na wat zoeken heb ik gevonden hoe ik mijn werkgroep moet veranderen maar weer niets. Hij blijft enkel mijn ibook zien, niets anders.