printen onder 10.2 - mac ziet printer niet

Mijn mac 10.2 ziet mijn printer niet. Heb een apple laserwriter 4/600 gekoppeld via etherprint van Farallon aan de ethernetpoort. Alleen USB printers krijg ik in beeld. Wie weet oplossing?

Misschien zo?

Afdrukbeheer openen > Printers > Toevoegen > rolmenu Afdrukken via IP > Printeradres: hier vul je het IP adres van jouw printer in > Printermodel > selecteer Apple en selecteer Laserwriter 4/600 PS.

Via appletalk configureren, lukt denk ik wel

[quote:post_uid0="mike"]Mijn mac 10.2 ziet mijn printer niet. Heb een apple laserwriter 4/600 gekoppeld via etherprint van Farallon aan de ethernetpoort. Alleen USB printers krijg ik in beeld. Wie weet oplossing?[/quote:post_uid0] Heb je daarvoor een cross-over kabel in gebruik? Zie ook [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=858]deze topic[/url]

Heb geen crossoverkabel in gebruik. Ben wel veregeten te melden dat alles via ethernetswitch loopt. Appletalk heeft niet de voorkeur daar dit protocol op termijn verdwijnt. Hoe kom ik achter het IPadres van de printer, dat lijkt mij nl. een goede oplossing!

[quote:post_uid0="mike"]Heb geen crossoverkabel in gebruik. Ben wel veregeten te melden dat alles via ethernetswitch loopt. Appletalk heeft niet de voorkeur daar dit protocol op termijn verdwijnt. Hoe kom ik achter het IPadres van de printer, dat lijkt mij nl. een goede oplossing![/quote:post_uid0] Als je een switch gebruikt dan moet je dus geen crossover toepassen.

Via het IP-adres van de printer heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar via de geïnstalleerde driver, waarvan je de meest recente op het Internet vindt.

Via de testknoppen op de printer of een (externe) printserver worden prints gemaakt van de status, hierop zou het IP-adres kunnen staan indien er een aan toegekend is door de fabrikant.

Succes

Daar zit m.i. het probleem. Het is een printer zonder ethernetpoort. Via de etherprintconvertor is het mogelijk via ethernet te printen. Is er geen tooltje voor om IP-adressen te traceren?

uw printer begrijpt alleen maar appletalk, en dit moet aangevinkt staan in de netwerk voorkeuren, onder de tab appletalk eventjes proberen... ?

greoten
Helix

[quote:post_uid0="mike"]Daar zit m.i. het probleem. Het is een printer zonder ethernetpoort. Via de etherprintconvertor is het mogelijk via ethernet te printen. Is er geen tooltje voor om IP-adressen te traceren?[/quote:post_uid0] Wat is een ethernetconvertor?

Zelf heb ik een HP 1200 met USB en parallele poort, door nu een externe netwerkkaart (zgn. Jetdirect van HP) in het netwerk te plaatsen maakt deze Jetdirect een koppeling middels USB/parallele poort naar de printer en een ethernetverbinding naar de Mac of een hub/switch.
Voor de goede orde moet ik zeggen dat ik gebruik maak van AppleTalk en me nog niet verdiept heb in configuratie middels TCP/IP.

Zoals ik reeds eerder zei middels installatie van de juiste drivers is de printer in no-time toegevoegd aan Printerbeheer.

als je in het printcenter de option-knop inhoudt als je op "add printer" klikt kan je de optie "advanced" kiezen op de plaats waar normaal "directory services" staat daar staat sowieso een mogelijkheid "appletalk printer access protocol" misschien dat je daar wat meer mogelijkheden hebt als je dat al niet geprobeerd hebt.

Moos

[quote:post_uid0="Moos"]als je in het printcenter de option-knop inhoudt als je op "add printer" klikt kan je de optie "advanced" kiezen op de plaats waar normaal "directory services" staat daar staat sowieso een mogelijkheid "appletalk printer access protocol" misschien dat je daar wat meer mogelijkheden hebt als je dat al niet geprobeerd hebt.[/quote:post_uid0] Voor de goede orde, dit is alleen beschikbaar onder 10.2 en niet onder 10.1.5 ;)

ik dacht toch dat ik dit reeds gedaan heb toen ik mijn printer aan het draaien probeerde te krijgen voor 10.2, want ik gebruik hem toch al geruime tijd nu