Printen / Spoolen duurt lang, is trager dan voorheen...

Yo All, Ik gebruik een G5 1.8 Ghz, heb 1,5 GB DDR SDRAM zitten, Mac OS X panther versie 10.3.4 Werk in reclamebureau, dus zit hier in netwerkje met zo'n goeie 20-25 ander mac's en daartussen enkele leuke printers en plotters geinstalled. :P Soit, het probleem is als volgt; ik heb de indruk (en andere gebruikers ook) dat het spoolen van een printjob veel trager gaat dan voorheen. Met het spoolen bedoel ik de tijd nadat je de job hebt doorgestuurd, en dat het icoon van je printer dat je gekozen hebt in je dock openstaat, en je job daarin staat te spoolen... :roll: (het heeft niks met netwerksnelheid te maken of zo, ik heb het over de job zolang hij nog op het OS niveau zit, eenmaal 'em op het netwerk is verloopt alles normaal qua snelheid) Zijn er nog gebruikers die dit ervaren, of beter nog is er iemand die weet wat de oorzaak hiervan kan zijn? Het is niet dat er teveel programma's openstaan, er te weinig geheugen is, enz... of dat de job die ik doorstuur te groot is of zo... In vergelijking met jobs die regelmatig terugkomen (maandelijks) is er een duidelijk verschil. Ik vermoed dat dit zo is sinds de laatse update van mn OS, maar dit is slechts een vermoeden.

Iemand een idee? Let me know!
Thanks 4 reading all this!

cheers,
dietrich
:wink:

hey

hoeveel ruimte heb je nog overe op je opstartschijf??

greetzz

Yo, Had ik nog niet aan gedacht, en gezien onze raids eivol zitten en heel wat gebruikers werk op hun HD wegschrijven kon het dat wel eens zijn... MAAR ik heb nog 43,07 GB vrij van de 149,03 GB, dus dat zal het wel niet wezen dacht ik zo? Thx voor je reactie, the search goes on...

:expressionless:

cheers,
dietrich

hmmm

die spoolfiles komen niet op je raid.
dus ik zou nog maar eens goed kijken naar je opstartschijf ofzow

greetzz

[quote:38333f90cc="ateazz"]hmmm

die spoolfiles komen niet op je raid.

[/quote:38333f90cc]

Hello,
Ja inderdaad gelijk heb je, maar dat wist ik ook… :sealed:
Met dat onze raids eivol zitten en veel gebruikers hun documenten en werkfiles niet meer op de raid volumes maar op hun eigen volume bewaren, dacht ik eerst dat dit inderdaad wel eens het probleem kon zijn… (dat nu de opstartschijven, of eigen volumes van de gebruikers stillaan vol geraakt zijn) Maar dit is dus niet het geval… Er is geen enkele gebruiker die minder dan 30GB vrij heeft heeft, dus kan het niet bij gebrek aan ruimte zijn, niet?

:oops:

we zoeken geduldig verder…
:?

cheers and thx om luidop mee te denken!
dietrich

hey

ik bedoel eigenlijk hoeveel is er nog over op de startup disk van je server??
Print je trouwens via IP?
we komen er wel uit, heb geduld

greetzz

Hoi,

Sorry dat ik je verkeerd begreep…
:lol:

de vrije ruimte op de opstartdisk van onze SUN server (met slowaris 9 erop) is inderdaad aan de lage kant.
We drukken niet af via IP maar wel via appletalk, dus wordt er via een printerque gewerkt die waarschijnlijk wel een spoolfile zal maken op onze Sun server? (ik probeer hier wat logisch te denken, weet niet of dit allemaal wel effectief zo is…) Misschien omdat er weinig plaats is op die schijf duurt het schrijven van die tijdelijke spool op de Sun nu langer dan voorheen, en moet ik indeed in deze richting zoeken en daar plaats vrij maken?
Ik hoop het, ga het proberen en hou je op de hoogte!

Thx!
cheers,
dietrich

hey,

Dat bedoelde ik inderdaad.
Veel mensen veel spoolfiles weinig ruimte, trage bak.

Ik hoor het wel

greetzz