Printen via AirPort?

Hallo,

Is het mogelijk om in OS 9 te printen met een printer die aan het Airport basisstation hangt? Via de andere mac’s (OS X) lukt dit wel, maar op de OS 9 mac kan ik de printer niet vinden. Wat doe ik fout?

Groeten, Jens

Volgens mij heeft dit te maken met Rendezvous waar de airportprinter functie gebruik van maakt.

Rendezvous is iets wat is geïntroduceerd met Mac OS X en dus niet geschikt voor Mac OS 9.

Verbeter me als ik fout ben, maar volgens mij heeft het hiermee te maken.

Mvg, Johan

Uit de Apple-site (Apple->Hardware->AirPort): "Wireless printing over USB requires Mac OS X v10.2.7 or later and a compatible printer".

AirPort zou gewoon als een ethewrnet-netwerk moeten werken en heeft dus niet veel te doen met RV...

Als je printer een netwerk-printer is, benader hem dan asof hij aan een fysieke kabel hangt, als het een printer is die zich niet aan IP-adressen stoort, behandel hem dan als ware dat hij vast zit aan je comp.

De beste methode om dit soort dingen uit te zoeken is door het eerst op de klassieke manier te installeren en dan telkens een stapje verder… Dus eerst met LocalTalk, dan met een ethernet-kabel, dan met een hub, dan een router, dan Airport…

Ik zou hem eerst met OS9 via een UTP-kabel proberen te benaderen… als dit je gelukt is, trek deze dan uit je Mac en prik hem in je AP-station, als het goed is merkt niemand (Mac, printer of AP) er wat van en ook je andere Macs niet

Hebben we het hier over een USB of Ethernet printer? Voor Ethernet zou er geen probleem moeten zijn. Voor USB heb je dus Rendezvous nodig.

USB aan een AirPort ????

Ja, airportbasisstations hebben een usb-poort speciaal voor printers. Zie [url]http://www.apple.com/airport/printcompatibility.html[/url] voor de lijst van usb-printers die geaccepteerd worden.

[img:3e363ab9cf]http://a772.g.akamai.net/7/772/51/b35322b673d075/www.apple.com/nl/airport/images/index_ports01132003.jpg[/img:3e363ab9cf]

Koel... wist ik niet... ik ken alleen de eerste AirPorts met een RJ45 en een RJ12-uitgang...