printer delen met XP

Ik probeer al een tijdje de mac van mijn schoonfamilie met hun pc te verbinden. De pc heeft XP met draadloos kaartje en tussen de mac en de pc zit een linksys draadloze modem router.

Na dit forum te hebben geraadpleegt heb ik na veel geklooi (weet niet meer wat), op de mac de pc in beeld gekregen. Andersom nog niet.

Nu wil ik de printer van de mac, i865 van canon, in beeld brengen bij de pc. Tot op heden lukt dat nog steeds niet. Ik ben een echte leek op windows gebied dus sommige tips op dit forum kan ik gewoonweg niet volgen.

Wie kan mij opweg helpen met de printer.
Moet ik de printersoftware ook op de pc installeren?

Weet iemand hoe ik de mac ook vanaf mijn pc kan zien?

Is het ook mogelijk om de gedeelde map van een andere account op de pc te vinden of alleen die van de hoofdgebruiker?

Ik heb ze eindelijk lekker weten te maken voor een mac, maar dit soort dingen gooit toch weer roet in het eten. Wie weet raad.

Hallo Zebaz !

Probeer het hier eens:http://www.efelix.co.uk/tech/1013.html

Volgens mij is die site vooral gericht op airport extreme van apple. De printer is hier niet op aangesloten maar op de G5. Printer delen staat op deze mac aan. Meer lijkt mij niet nodig.

Maar wat doe ik nu stap voor stap op de pc.

Druk met je rechtermuisknop op "mijn netwerklokaties" en kies voor "zoeken naar computers" daar in links vul je niets in, maar druk je gewoon op zoeken. Normaal zal hij je PC als je MAC zien staan (als alles goed in netwerk ligt) , je klikt op de naam van je MAC en zal normaal je HD alsook de Printers zien staan van je MAC.

Druk vervolgens op Printers en normaal gezien zal je de Printer daar zien staan , en kies je voor de printer , druk daarop met je rechtermuisknop en kies voor “verbinding maken” , normaal zal hij de drivers van die printers vragen en installeren op je XP mbv je CD van je printer natuurlijk. (Tenzij de drivers al in XP staan)

Zorg er ook voor dat er een “V” staat bij die printer, zodat hij die als primaire printer gebruikt.

Normaal gezien zou je nu kunne printen vanuit je XP.

Bedankt. Dit lijkt me helder beschreven. Ga het vanmiddag bij ze proberen. Moet ik op de pc ook de printer software installeren? Waarschijnlijk wel he?

hangt af wat voor printer

Bij HP printers zal hij de drivers zelf al hebben
Bij Canon of Epson zal je waarschijnlijk de drivers van de CD moeten installeren

glad to help you

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waarom ik vanaf mijn winddoos niet kan printen. (De printer is op de Mac aangesloten middels usb) Alles lijkt in orde. De machines zijn verbonden dmv een sweex router. Ik kan beide machine's pingen. Ik zie op de Mac.(osx.3. 8 ) gewoon mijn winddoos en op de winddoos (xp pro) zie ik de Mac. Als ik daarop dubbelklik zegt hij: U hebt mogelijk niet de juiste machtegingen voor deze netwerkbron. Kan het netwerkpad niet vinden. Bij de Mac. staat windows en printerdeling aan. appletalk actief maken geeft ook niks uit. En de firewall aan/uit maakt ook niks uit. help!

waarop klik? vanuit xp of vanuit mac?

Hier het zelfde probleem. ik heb een Epson AcuLaser C1100. Software geinstalleerd op de XP.. Printer gezocht in het netwerk bij 'Aanmaken printer' bij 'Printers en Faxen'.. Aangemaakt geen enkele foutmelding of iets dergelijks. Als ik iets wil afdrukken of een testpagina laat afdrukken, verwerkt de windows machine het op het oog goed.. er komt echter niets aan in mijn MAc-printertakenlijst... Ook via USB aangesloten en Printer-delen en windows delen staat beide aan.

Heb precies hetzelfde probleem met Epson C900. Printen vanuit windows XP/Samba werkt niet. Installeren gaat prima, printopdracht ook, enkel gebeurt er niets, 0,0 op de mac en aangesloten printer. IP printing vanaf Mac naar printserver probleem dito. Ik baal er ontzettend van, want dit zou toch probleemloos moeten werken.

Weet niemand hier een oplossing voor? Er zijn genoeg mensen met problemen schijnbaar...

Dat vraag ik me dus ook af. Ook met de laatste updates werkt het nog steeds niet via Samba/IPP/LDR

Ik heb hier het probleem dat ik de printers die aangesloten zitten op windows XP wel zie in de werkgroep en ze ook kan toevoegen, maar printen wil niet..

Ik krijg dan de melding: NT_STATUS_ACCESS_DENIED, daarna de melding dat samba niet kan verbinden en dat er een fout is opgetreden.
De beide printers staan wel gewoon als CUPS driver in Tiger, en ook de nieuwste driver helpt niks.
Vanaf een windows XP pc werkt het probleemloos.

Het lijkt een toegangsprobleem, maar wachtwoorden invoeren helpt ook niet en bestanden delen via het netwerk gaat zonder problemen en met een leeg wachtwoord…

Ik heb alles al geprobeerd, maar tevergeefs… En dat heet dan gebruiksgemak :frowning:

ik heb dit ook had dit ook in 10.3.8 en heb toen een keer iets op een site gevonden wat ik bij samba moest invullen, ik kan dit helaaas nergens meer vinden en krijg het dus ook niet meer voor elkaar. wie heeft hier wel de juiste samba instellingen ?

Misschien helpt dit:

http://discussions.info.apple.com/webx?14@@.68b0ab0e/0

YAHOOO!!! het werkt nu printen via xp (met mijn c900). Bedankt voor de tip. Hier is de volledige beschrijving:

found a solution, thanks to:
http://members.cox.net/18james/osx_printer_sharing.html

I’ll include below the steps that I used to get the Windoze to print to the Lexmark Z605 printer on OS X.

INSTALLING on OS X

• Open SYSTEM PREFERENCES, select SHARING.
  • Under the SERVICES tab, select WINDOWS SHARING and PRINTER SHARING. You’ve just turned on Samba.
  • Under the FIREWALL tab, click the START button to turn on the firewall.
  • Click on the NETWORK button at the top of the window.
  • If you don’t have one already, assign a static IP to the computer and make note of it.
  • Copy the “Z600 Series Web Installer” to the Mac’s desktop.
  • Double-click it to install the drivers.
    YAHOOOO!!! het werkt met onderstaande beschrijving. Printen via xp :

INSTALLING on WinXP

• Open the PRINTERS window.
  • Click on NETWORK PRINTER.
  • Choose the third option, CONNECT TO A PRINTER ON THE INTERNET OR ON YOUR INTRANET.
  • Enter the following:

http://mac-ip:631/printers/mac-queue-name
e.g. http://10.1.5.97:631/printers/z600_series

• When it asks you which printer driver to install, select the APPLE COLOR LW 12/660 PS driver. For some reason, you need a Postscript driver to make it work. Since there isn’t a Postscript driver for the Lexmark Z605, the Apple Color LaserWriter driver is generic enough–and works. If your printer does have a Postscript driver, then use that instead.
  • Print a test page and you’re done!