Printer delen tss OS X en OS 9

Wij hebben hier 2 macs waar OS X opstaat, en 2 waar OS 9 opstaat. Eén printer wordt gedeeld tussen de 2 waar X op staat. Is het mogelijk om die op zijn beurt ook nog te delen met die waar OS 9 opstaat? Heb je ergens ook een optie om je printers te delen zoals in OS X?

je vraag is me nog niet echt duidelijk, je wilt dus op je OS9 mac's bij de gedeelde printer van de OSX mac kunnen komen of wil je een printer delen op je OS9 mac?

iig moet je op alle macs de juiste printer driver hebben, maar dat snap je denk wel…

Om de OS9 printer te zien in OSX ga je naar je OS9 mac en dan naar “USB Printer Sharing” dat moet je dan vervolgens aanzetten.
Daarna ga je op je OSX mac naar Afdruk beheer (onder Hulpprogramma’s) en klik je op Printer toevoegen, als het goed is moet je hem nu zien in de netwerklijst.

Om je OSX gedeelde printer te gebruiken op je OS9 mac, ga je naar USB Printer Sharing >> Network Printers >> Add Printer.
De OSX printer moet je nu zien, selecteer die dan en via de chooser kan je nu printen…

Sorry als het onduidelijk is.

Het gaat erom om een printer die nu aangesloten is op een mac met OS X en wordt gedeeld met een andere met OS X. Mijn vraag was om op die printer te printen vanuit een van de macs met OS 9.

Dus dat zou je tweede oplossing moeten zijn.

Dank

Als ik naar USB Printer Sharing >> Network Printers >> Add Printer ga, kan ik zoeken bij Appletalk en Netwerk, maar hij vindt de printer niet.

ben benieuwd naar de reacties hierop want ik heb bijna hetzelfde:

heb een Tibook met X waar de printer op aangesloten is
maar ik wil er ook mee printen met de andere G4’s (desktops) die nog onder 9 draaien

maar dat krijg ik niet voor elkaar

Ik snap nu wat je bedoeld, en ik heb het ff hier uitgeprobeerd om met mijn W2K station op mijn HP 959c (gedeeld op iBook met OSX) te printen.

En inderdaad als je bij Samengebruik Windows-bestandserver & Printersamengebruik aanvinkt en start vind Windows nog niets.

Zelf heb ik het een en ander nu veranderd/toegevoegd aan /etc/smb.conf:

[code:1:b2620eef6e]
[global]

workgroup = werkgroepnaam
security = share

[printers]
comment = All Printers
browseable = yes
printable = yes
public = yes
path = /tmp
valid users = gebruikersnaam
guest ok = yes
guest account = gebruikersnaam
writable = yes
[/code:1:b2620eef6e]

Ik zie hem nu wel in Windows (Add printer > network printer) en kan hem ook toevoegen, echter krijg ik wel een “unable to connect, access denied terug”.

Helaas moet ik nu werken, misschien dat erhier meer samba goeroes zitten???

[quote:b77c171cff="MacOSXhints.com"] The first step is to convert the USB printer into a postscript capable printer by installing GIMP and GhostScript. If you don't know what these applications are, you might want to check out the GIMP-osx-FaQ page. Once that's done, you should be able to drag and drop postscript files to the print queue window and they should print correctly.

The next step is to setup cups-lpd on your server. This step has been described before on this site, but, and this is the crucial part, you should add one additional line to the file printer in the /etc/xinetd.d/ directory. The complete config then looks like this:

[code:1:b77c171cff]service printer
{
disable = no
socket_type = stream
protocol = tcp
wait = no
user = root
server = /usr/libexec/cups/daemon/cups-lpd
groups = yes
flags = REUSE
server_args = -o document-format=application/octet-stream
}[/code:1:b77c171cff]
Without this additional \“server_args\” any PostScript files sent to cups-lpd would not be processed by the ghostscript PostScript filter, and the \“raw\” PostScript code would be printed.

Use the desktop printer utility on the os 9 Mac to setup an lpr printer. Use the \“generic\” PPD. The \“printer address\” is the address of your server, and the \“Queue\” is your USB printer’s name. You can find the name by typing lpstat -v in a terminal.

If you’ve enabled the osx firewall make sure you add a new rule for port 515 (the lpd port).
That’s it! Oh, and \“printer sharing\” does not have to be enabled unless you also want to share the USB printer with other osx computers.[/quote:b77c171cff]

Ad: ik heb dit zelf niet getest, laat me maar weten of het heeft gewerkt :wink:

[quote:100b52c2e3="moodjoo"]Wij hebben hier 2 macs waar OS X opstaat, en 2 waar OS 9 opstaat. Eén printer wordt gedeeld tussen de 2 waar X op staat. Is het mogelijk om die op zijn beurt ook nog te delen met die waar OS 9 opstaat? Heb je ergens ook een optie om je printers te delen zoals in OS X?[/quote:100b52c2e3]

als de printer is aangesloten op de OS X mac, dan kan die als volgt gedeeld worden met OS9 macs:

zie artikel 107060 “Mac OS X 10.2: How to Share a Printer With Mac OS 9 Computers”
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107060

ik heb dit niet geprobeerd, omdat ik met het omgekeerd probleem zit: de printer is aangekoppeld aan een OS9 imac, en ik wil die ook gebruiken met een OSX laptop.

laat ik het probleem nog even uitbreiden, bij mij staat er op de laptop waar X op staat geen classic geinstalleerd, simpelweg omdat dat niet gebruikt wordt op die comp. En volgens genoemde apple site is dat wel vereist...hoe nu verder :D

[quote:b2dff51016="sabine"]...hoe nu verder :D[/quote:b2dff51016]

Heb je mijn tip al uitgeprobeerd?

nou ik snap niet waarom ik mijn usb printer om zou moeten zetten naar een postscript capable printer, want dat is het namelijk al

ik hou erniet zo van om bij klanten in allerlei codes e.d. te gaan rommelen :?