printer drivers op Ibook

Hallo,

ik heb een tijdje geleden een Ibook aangeschaft. Daar heb ik toen Tiger op geinstalleerd, die werd meegeleverd en moest ikzelf installeren.

Daarna heb ik een beetje opgeruimd, en o.a. de extra talen weggegooid en printer-drivers.
hoe krijg ik laatst genoemde drivers weer geinstalleerd op mijn Ibook?

weet iemand raad?

Marcel

Die kun je waarschijnlijk wel terug vinden op de CD of DVD die erbij zat.

Maar waarom zou je voor honderden MB’s gaan installeren ? Van de meeste printers kun je gewoon de drivers downloaden vanaf hun website.

aha,

kwestie van opzoeken op de dvd en kopieren naar de harddisk?
of moet ik dit installeren?
Sorry voor de vragen hoor, maar ik ben pas sinds februari een (trotse) Mac gebruiker.

De drivers voor deze printer (HP Laserjet 4100tn) kun je niet downloaden, bij HP staat er
dat deze standaard in Tiger wordt ondersteunt… :slight_smile:
En die heb ik dus verwijderd. :frowning:

Ik kan overigens wel een 4100 series installeren, maar als ik dan iets print gaat het helemaal mis.
printer gaat compleet over z’n nek, en ik denk dat dat ligt aan het feit dat ik die drivers heb verwijderd.
Althans, dat hoop ik, ik zou het anders niet weten namelijk.

Marcel

Ergens op de CD of DVD staat een map met daarin printerdrivers per merk.

Bij mij staan ze in:

DVD > system > installation > packages > HewlettPackardPrinterDrivers.pkg

Een andere oplossing is om de installer opnieuw te runnen... (deze aanpak is meer fool-proof), door gewoon de installatie-programmatuur op te starten en dan te kiezen voor de optie "OSX bijwerken".

Kies dan voor een aangepaste installatie en vink zoveel mogelijk opties af, behalve dan de printerprogrammatuur.

Als je met het .pkg-bestand aan de slag gaat, dan krijg je ook de installer en daarin kan je ook het een en ander afvinken meen ik. De bestanden komen terecht in de Library en daar in een map Printers… Daar kan je de overbodige wissen.

Met dank voor de oplossingen 8)

het werkt. ik kom net thuis, heb de printer-drivers opnieuw ‘geinstalleerd’ en nu gaat het wel goed.
Althans in de ‘voorbeeld op scherm’ in ieder geval wel, en dat ging vanochtend ook al fout,
waarschijnlijk toch omdat ik die printer-drivers had verwijderd… :stuck_out_tongue:

ik zal morgen op het werk aftesten, maar ik denk dat het gewoon goed is.

nogmaals bedankt voor de support…

Marcel

[quote:b5a7d71897="mollie319"]Met dank voor de oplossingen 8)

het werkt. ik kom net thuis, heb de printer-drivers opnieuw ‘geinstalleerd’ en nu gaat het wel goed.
Althans in de ‘voorbeeld op scherm’ in ieder geval wel, en dat ging vanochtend ook al fout,
waarschijnlijk toch omdat ik die printer-drivers had verwijderd… :stuck_out_tongue:

Marcel[/quote:b5a7d71897]

Hallo,
Hoe heb je het gedaan? zoals Zerk of zoals unSound adviseerde?
Dank
oscar

[quote:d9d14df991="ossccar"][quote:d9d14df991="mollie319"]Met dank voor de oplossingen 8)

Marcel[/quote:d9d14df991]

Hallo,
Hoe heb je het gedaan? zoals Zerk of zoals unSound adviseerde?
Dank
oscar[/quote:d9d14df991]

Ben er uit, heb het bestand van de dvd gehaald en opnieuw geinstalleerd en tot zover alles goed

nou hier nog niet helemaal. :-(

nog steeds hetzelfde probleem helaas.

ik zie op de eerste pagina die geprint wordt staan:

%!PS-Adobe-3.0 %RBINumCopies: 1 %%Pages: (atend) %APL_DSC_Encodig: UTF8

Daarna blijven er witte pagina’s uitkomen, net zolang tot het papier op is.
Ik heb dus eigenlijk nog steeds hetzelfde probleem.
ik dacht, dat komt vanwege de printer-drivers die ik verwijderd had,
maar dat lijkt niet het geval :frowning:

Iemand enig idee, waarom het printen mis gaat?

Marcel

[quote:bb6fdfe55e="mollie319"]Sorry voor de vragen hoor, maar ik ben pas sinds februari een (trotse) Mac gebruiker. Marcel[/quote:bb6fdfe55e]

[off topic] Gefeliciteerd en welkom bij de community. By the way; je hebt al een aardige collectie Mac’s als ik je onderschrift mag geloven!

[quote:fed6be5c22="mollie319"]Sorry voor de vragen hoor, maar ik ben pas sinds februari een (trotse) Mac gebruiker.[/quote:fed6be5c22] Niet onaardig bedoeld hoor, maar... wat is dat toch voor een gekke gewoonte van 'Switchers' om alles zo nodig te custom-herinstalleren, waarna je jezelf dus weer in de problemen brengt; want je bent niet de eerste?!

Nieuwkomers: laat de fabrieksinstallatie er nou eens gewoon op staan, want die is goed, en ga gewoon doen waarvoor een computer (iig een Apple comp.) bedoeld is: er doelmatig en efficiënt mee werken èn leuk mee spelen!!!

Tja, daar heb je misschien wel gelijk in. :-(

Ik had dit overigens wel van Macosx.nl bij Truuks gevonden.
onderwerp: ‘Ruimte besparen met OSX’ leek me wel handig.

Ik doe dan maar een nieuwe installatie, en hopen dat het dan wel werkt.

Marcel

@Freerksmit ik heb ondertussen wel wat Apple spullen ja :slight_smile:
Ik ben helemaal Apple-fiel geworden sinds de switch. Ik vindt het echt super apparatuur
ik vindt het mooi en het werkt goed. althans, nu even niet… maar ik kom er wel weer uit :wink:

[quote:df9b609be7="mollie319"] %!PS-Adobe-3.0 %RBINumCopies: 1 %%Pages: (atend) %APL_DSC_Encodig: UTF8 [/quote:df9b609be7] Heeeeeeeeeeeeeeeey... da's een bekende!

Een HP LaserJet… Klinkt als een PostScript-error, wat eigenlijk wil zeggen dat je printer niet kan omgaar met PostScript, level 3. PostScript is een indeling van lijntekeningen, die door middel van vectoren een illustratie of een letter doorgeeft aan de printer. Ik weet dat er bepaalde printers niet om kunnen gaan met het nieuwste protocol, namelijk level 3. Een bekend voorbeeld onder klein-offsetdrukkers is de QMS 850 PrintSystem, waarvoor zelfs een dongle op de markt is geweest om dit te verhelpen. Dit speelde rond 1995.

De oplossing is om nieuwe firmware voor de printer op te halen bij de leverancier (weet niet of dat kan), of helaas om een andere printer te kopen. Hou ook rekening met geïmporteerde illustraties trouwens!. Sommige programma’s (zoals QXP, Adobe Illustrator en andere Adobes) geven de optie dat je op Level 1 of 2 kan afdrukken en/of opslaan… Level 1 ondersteunt geen TreuType-letters, dus dat zal ook een rommel geven, maar PS 2 geeft dan het beste resultaat.

Geef even aan in welk programma je aan het afdrukken bent, welke verzie je gebruikt en wat je wil afdrukken (alleen tekst of illustraties of een combi en dan ook of het om foto’s gaat of over lijntekeningen…) Misschien dat we je dan verder op weg kunnen helpen.

Hou Zerk,

ehm, ik probeer af te drukken in Word voor Macintosh.
maar ook in de standaard teksteditor krijg ik dit.
ik heb ondertussen wel al een archive en install gedaan van de Ibook.
maar kan dit maandag pas testen helaas.

hmmm, zou ik de printer van een nieuwe firmware moeten voorzien.
kan ik op zich wel… werk als netwerkbeheerder, en weet de wachtwoorden van de printers :slight_smile:

marcel

probeer anders deze drivers : http://www.linuxprinting.org/macosx/hpijs/ die hielpen bij mijn hp 5550...

Hoi,

ik heb nog een aantal dingen getest.
ik heb de Ibook ‘opnieuw’ geinstalleerd met een install&archive optie.
Dit heeft niet geholpen.

Ik heb de printerdrivers geprobeerd die ‘Lammmetak’ omschreef, ook geen resultaat.

toen bedacht ik me dat we ook een Xerox Copier hebben staan (WCP 35).
Die dan maar proberen, en ook dit ging fout.
Ik heb toen bij Xerox de laatste drivers gedownload, en dit werkt nu naar behoren.

het lijkt er dus op dat ik ruzie heb met de HP Laserjet 4100tn.

Mijn windows machine niet, maar via mijn Ibook kan ik er helaas niet op printen.

Een andere firmware gaat niet lukken voor de printer, daar kan ik weinig over terug vinden. :frowning:

Geeft niet, ik gebruik de andere printer wel (copier).

iedereen reuze bedankt voor de hulp.

Groeten,

marcel