printer op Airport Express in netwerk> hoe reinigen?

de printer hangt nu wel mooi in het netwerk op een Airport Express, maar hoe kunnen we nu in het printerbeheerprogramma om bijvoorbeeld de printkoppen te reinigen, of uit te lijnen?

En er klopt nog iets niet: normaal verschijnt er 1 naam voor een printer maar bij ons wel een stuk of 10, niet echt overzichtelijk. hoe kan ik dat voorkomen?:

plaatje

het lijkt erop dat de AE elke keer als de printer aan gaat deze een ander ipnr geef en dat onthoudt als verschillende printers.

Ik neem aan dat de epson via een het netwerk eraan hangt en niet via USB, dan worden er geen ip nummers uitgedeeld.

Een oplossnig zou zijn de printer een vast ip adres te geven. Hoe, dat staat vast in de handleiding van de epson, of als er een netwerk kastje tussen hangt in de handleiding van dat kastje.

[quote:c24db7154a="awi"]het lijkt erop dat de AE elke keer als de printer aan gaat deze een ander ipnr geef en dat onthoudt als verschillende printers.

Ik neem aan dat de epson via een het netwerk eraan hangt en niet via USB, dan worden er geen ip nummers uitgedeeld.
[/quote:c24db7154a]

de epson hangt wel via usb in de Airport Express. De Airport Express is gepatched met de switch.
Ik haal uit jouw zin niet helemaal wat ik dan wel moet gebruiken ipv USB?

404, Ik heb ook een printer Epson 925 aan de USB hangen van de aiport extreem basis station en moet hem met de hand reinigen, dat wil zeggen via de printer zelf, sofware matig kan het niet op de een of andere manier werken de hulpprogamma's van de Epson niet via de Airport. :oops: Het tooltje waarmee je printer eventueel mee kunt uitlijnen of reinigen is niet geactiveerd in het printer beheer/ :cry:

Epson Utility werkt niet via ABS en AX

[quote:77143c1b50="MacEagle"]404, Ik heb ook een printer Epson 925 aan de USB hangen van de aiport extreem basis station en moet hem met de hand reinigen, dat wil zeggen via de printer zelf, sofware matig kan het niet op de een of andere manier werken de hulpprogamma's van de Epson niet via de Airport. :oops: Het tooltje waarmee je printer eventueel mee kunt uitlijnen of reinigen is niet geactiveerd in het printer beheer/ :cry:[/quote:77143c1b50]

jammer, niet echt handig maar goed. luxeprobleem :slight_smile:

Idem dito voor HP DeskJet.

Zou dat dan niet softwarematig op te lossen zijn via een update of zo of kan de printer alleen maar eenrichting op kunnen communiceren met de airport? :?

[quote:4096bd78a5="awi"]Ik neem aan dat de epson via een het netwerk eraan hangt en niet via USB, dan worden er geen ip nummers uitgedeeld.

Een oplossnig zou zijn de printer een vast ip adres te geven. Hoe, dat staat vast in de handleiding van de epson, of als er een netwerk kastje tussen hangt in de handleiding van dat kastje.[/quote:4096bd78a5]

hmm ik heb nog steeds geen oplossing voor het probleem. weet iemand hoe ik aan een (epson) printer een vast ip adres kan toekennen?

Bij de hp jet direct kaartjes zit een webbased setup. Je gaat in je browser naar het ip adres van de printer. Ik weet niet hoe dat bij Epson zit.

En anders een telnet sessie openen, kan me niet voorstellen dat dat niet zou werken.
Dus eerst even kijken welk nummertje de printer krijgt en dan telnetten of er naartoe browsen.

Okay, dit heb ik even opgehaald van de apple site, lijkt mij duidelijk.

USB-printers in AirPort-netwerken gebruiken

Als u een USB-printer op een AirPort Extreme- of AirPort Express-basisstation aansluit, kunnen alle computers in het netwerk die Mac OS X 10.2.7 of hoger gebruiken, gebruikmaken van deze printer, of ze nu draadloos zijn of niet.

Sommige AirPort Extreme-basisstations kunnen ook van stroom worden voorzien via de Ethernet WAN-poort wanneer deze is aangesloten op een PSE-apparaat (Power Sourcing Equipment) dat voldoet aan de 803.2af-norm. Als het basisstation via Ethernet van stroom wordt voorzien, is de USB-poort uitgeschakeld. U kunt in dat geval dus niet afdrukken op een USB-printer die op de USB-poort is aangesloten.

Om een USB-printer in het AirPort-netwerk te gebruiken, gaat u als volgt te werk:

Voordat u de printer op het basisstation aansluit, kunt u de printer op een computer aansluiten en een testpagina printen.
Sluit de printer aan op de USB-poort van het basisstation.
Open op een computer die is aangesloten op het AirPort-netwerk het hulpprogramma Printerconfiguratie in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’ en selecteer uw printer in de lijst. Als de printer niet in de lijst is opgenomen, klikt u op de knop ‘Voeg toe’ en kiest u ‘Rendezvous’ uit het venstermenu. Selecteer uw printer en klik op ‘Voeg toe’.

Op alle computers in het AirPort-netwerk wordt de printer op dezelfde manier geselecteerd.

Als u met versie 6.1 of hoger van de AirPort-firmware voor een AirPort Express-basisstation werkt of als u met versie 5.5 van de AirPort-firmware voor een AirPort Extreme-basisstation werkt, kunt u met het AirPort-hulpprogramma de naam van een printer wijzigen. Klik op de knop ‘Opties basisstation’ in het paneel ‘AirPort’ van het AirPort-hulpprogramma. Klik op ‘USB-printer’ en klik vervolgens dubbel op de printer in de lijst om de printernaam te wijzigen.

Als de printer op het basisstation is aangesloten, kunnen mogelijk geen fout- of statusberichten worden weergegeven. U ontvangt dan bijvoorbeeld geen bericht als het papier op is of als de printer bezet is.

Als u de printerhulpprogramma’s wilt gebruiken die bij de printer zijn geleverd, de status van de inktpatronen wilt opvragen of de resolutie van de printer wilt instellen, kunt u de printer op een computer aansluiten.

tja zo zijn ze ook toegevoegd, zoals jij beschrijft MacEagle. Maar ik heb nog steeds elke printer 3x in mijn printerlijst staan. Iedereen hier in het netwerk trouwens. Wij hebben 3 airport expressen waar ook drie USB printers op aan zijn gesloten (1 per express natuurlijk). 2x een epson stylus photo 950 en 1x een hp 1320- laserjet.

De Airport Expressen krijgen hun ipadres automatisch via DHCP. zouden die niet een vast ipadres moeten krijgen waardoor de printer die er aan vast hangt ook bij dat vaste ip adres hoort?

:D Wat betreft het printerprobleem: dit werd veroorzaakt doordat elke client nog de printerdeling aan had staan. Dus iedereen die ooit de printer aan zijn/of haar machine heeft gehad werd telkens in de printerlijst toegevoegd. zo kreeg je dus een hele lijst.

Nu staat bij iedereen printerdeling uit en nu verschijnen enkel nog maar de printers behorend bij de airport in de printerlijst. behalve natuurlijk als er nog lokaal een printer aan een werkstation is toegevoegd.