printerdrivers

Mag ik me even voorstellen. Mijn naam is Bert van Beers. Ik ben Mac-gebruiker sinds de allereerste Apple II. Ik ben amateur fotograaf. Eerst met de gewone camera’s en nu (sinds 1997) een gebruiker van een digitaal toestel.

Mij probleem is het volgende:
Om mijn digitale foto’s af te drukken gebruik een iMac met flatscreen en als printer een Epson Stylus Color 760, soms een HP 845c.

Steeds ervaar ik een groot verschil in kwaliteit als ik dezelfde foto afdruk m.b.v. RagTime 3.2 of AppleWorks 6.2.4 De foto afgedrukt met RagTime is beter van kleur en scherpte. Betekent dit dat de printerroutine van Ragtime 3.2 beter is of betekent dit dat de printerdriver van Epson voor MacOs 9.x beter is dan die voor MacOs X.2.5.

Ik nijg er naar de printerdrivers van de printerfabrikanten de “schuld” te geven voor de verschillen in afdrukkwaliteit. Ik gebruik nl. ook wel een HP 845c. Deze levert afdrukken met een grauw sluier.

Wie kan en wil er reageren.

BvB.

Welkom Bert.

Wellicht dat iemand anders beter je vraag kan beantwoorden. Maar misschien zijn gewoon de kwaliteit van de printinstellingen in Mac OS X van minder hoge kwaliteit dan in Mac OS 9? Je kan in het printerscherm namelijk de kwaliteit en andere instellingen aangeven.

Ikzelf heb een epson A3 en ben ook absoluut niet tevreden over de printerdriver van de fabrikant. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en heb dit gevonden:

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Je moet de volgende files downloaden en installeren:

gimp-print-4.2.5-0.ppc.dmg
espgs-7.05.6-0.ppc.dmg

Het is een pakket met drivers voor bijna alle mac printers (zelf de modellen die vanuit de fabrikant geen driver voor osX hebben meegekregen).

Met deze driver heb je ook een stuk meer opties in het printscherm.