printerdrivers

Mag ik me even voorstellen. Mijn naam is Bert van Beers. Ik ben Mac-gebruiker sinds de allereerste Apple II. Ik ben amateur fotograaf. Eerst met de gewone camera’s en nu (sinds 1997) een gebruiker van een digitaal toestel.

Mij probleem is het volgende:
Om mijn digitale foto’s af te drukken gebruik een iMac met flatscreen en als printer een Epson Stylus Color 760, soms een HP 845c.

Steeds ervaar ik een groot verschil in kwaliteit als ik dezelfde foto afdruk m.b.v. RagTime 3.2 of AppleWorks 6.2.4 De foto afgedrukt met RagTime is beter van kleur en scherpte. Betekent dit dat de printerroutine van Ragtime 3.2 beter is of betekent dit dat de printerdriver van Epson voor MacOs 9.x beter is dan die voor MacOs X.2.5.

Ik nijg er naar de printerdrivers van de printerfabrikanten de “schuld” te geven voor de verschillen in afdrukkwaliteit. Ik gebruik nl. ook wel een HP 845c. Deze levert afdrukken met een grauw sluier.

Wie kan en wil er reageren.

BvB.

Welkom Bert.

Wellicht dat iemand anders beter je vraag kan beantwoorden. Maar misschien zijn gewoon de kwaliteit van de printinstellingen in Mac OS X van minder hoge kwaliteit dan in Mac OS 9? Je kan in het printerscherm namelijk de kwaliteit en andere instellingen aangeven.

Ikzelf heb een epson A3 en ben ook absoluut niet tevreden over de printerdriver van de fabrikant. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en heb dit gevonden:

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Je moet de volgende files downloaden en installeren:

gimp-print-4.2.5-0.ppc.dmg
espgs-7.05.6-0.ppc.dmg

Het is een pakket met drivers voor bijna alle mac printers (zelf de modellen die vanuit de fabrikant geen driver voor osX hebben meegekregen).

Met deze driver heb je ook een stuk meer opties in het printscherm.

[quote:33efe561e5="bertvanbeers"] ...Steeds ervaar ik een groot verschil in kwaliteit als ik dezelfde foto afdruk m.b.v. RagTime 3.2 of AppleWorks 6.2.4 De foto afgedrukt met RagTime is beter van kleur en scherpte. Betekent dit dat de printerroutine van Ragtime 3.2 beter is of betekent dit dat de printerdriver van Epson voor MacOs 9.x beter is dan die voor MacOs X.2.5.

Ik nijg er naar de printerdrivers van de printerfabrikanten de ?schuld? te geven voor de verschillen in afdrukkwaliteit. Ik gebruik nl. ook wel een HP 845c. Deze levert afdrukken met een grauw sluier.
[/quote:33efe561e5]

Bert,

Verschillen tussen afdrukkwaliteit van diverse software zijn meestal terug te vinden in hetgeen de software ‘onder de motorkap’ met het beeld/document doet, en niet met de desbetreffende printerdriver.

Op het gebied van kleur ben ik heel benieuwd als je het volgende kunt testen:

Open ColorSync System Preferences en zet ‘Standaard RGB’ op ‘sRGB’:
-Ik ga er vanuit dat je een ‘normale’ digitale camera gebruikt die reeds vauit de fabriek richting sRGB is ‘ge-tuned’. Wanneer geen ICC profiel embedded is je afbeelding kan het zijn dat je software dit ingestelde profiel als ‘bronprofiel’ gebruikt.

Open uit de Hulprogramma’s het programma ‘ColorSync Hulpprogramma’ en bekijk of er bij de apparaten (printers) ook daadwerkelijk printerprofielen staan geselecteerd. Je kunt deze profielen gewoon laten staan, ik wil alleen weten of er uberhaupt ICC profielen voor je printer zijn geinstalleerd.

Open nu een camera-afbeelding in het programma ‘Voorvertoning’ en druk het af met de volgende instellingen:

• Print Settings: Kies je papiersoort en laat de rest op automatisch staan.
  • Color Management: Kies ‘Colorsync’

De afbeelding wordt nu vanuit het bron-profiel van de afbeelding (wanneer die embedded is, anders wordt het standaard RGB ‘sRGB’ gebruikt) via het printer-profiel (dat is geselecteerd in het Colorsync hulpprogramma bij papiertype van je printer) optimaal afgedrukt.

Wanneer je dit met je Epson printer doet en je gebruikt ook Epson papier heb je grote kans dat de kwaliteit van je afdruk heel goed is.

Waarom Epson?
Ik heb zelf gemerkt dat de standaard geinstalleerde profielen heel aardig zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat HP z’n werk niet goed zou doen.

Waarom Epson papier?
De standaard geinstalleerde profielen zijn uiteraard door Epson voor Epson papier gemaakt.

Waarom het programma Voorvertoning?
Dit is één van de programma’s onder OSX die Colorsync zeer goed gebruikt. Vandaar.

Ik heb een tijdje geleden ook al iets geschreven over de kwaliteit van het ColorManagement, zie artikel ‘Kwaliteit ColorManagement’ verderop in dit forum.

Wil je nog meer weten over kleur en kleurgedragingen, kijk dan 's op http://www.colormanagement.nl

Ik ben beniewd!

De vriendelijke kleuren maar weer,

Erik Koldenhof

Aan allen die gerageerd hebben een bedankje.

Ik ben na het proberen van een bruikbare demo van RagTime 5.6 voor MacOs X weer teruggevallen op RagTime 4.0 (duitse versie).

BvB.