Printers! Hellup!

Hai,

Ik wil graag via mijn mac (in het AMC in amsteram) gaan printen op een printer die zit aangesloten aan de computer in het kamertje naast mij. Dus mijn mac en die computer hangen allebei aan het netwerk. Met Windows kan ik die printer zo vinden en vervolgens de ‘standaard printer’ maken. Maar nu het probleem, met de Mac lukt het mij gewoonweg niet om die printer op te sporen.

Met Print Center kan ik kiezen uit AppleTalk (maar is dat niet een soort netwerk voor alleen macs?), Directory Services, IP Printing, Rendezvous en USB. Met Directory Services en IP printing heb ik wel wat geprobeerd maar het lukte mij niet want ik zag mijn de workgroup waar de printer aan zat gewoon niet. Is de AppleTalk een ander soort netwerk dan bij Windows ?

Ik wil eigelijk het netwerk afbrowsen en dan een printer dubbel-klikken en dan klaar precies zoals dat met windows gaat. Hopelijk kan er iemand mij helpen ?

Groeten,

MacNoob

Wij hebben hier op het werk ook een probleem gehad met de printers. Er staat hier maar 1 mac en de rest allemaal pc. Maar het heeft bij ons te maken met of de printer postscript aankan. Daar moet je eens naar kijken.

Het is een flauw antwoord misschien, maar ik neem aan dat er op het AMC een netwerkbeheerder is die je zou kunnen helpen. Ik zit ook in een netwerk en mijn mac "ziet" niet de printer zelf maar de printserver die zich als printer gedraagt. Zoals ik het nu schrijf zo begrijp ik het. Maar het werkt wel, en zelf zoeken lukt je niet in zo'n netwerk. Hou vol!

Je zou eens op de betreffende printer moeten kijken: daar zit meestal een stickertje waarop het IP nummer van de printer staat. Deze kan je intypen in de "IP Printing" optie als je een printer toevoegd. Anders moet je toch echt dit nummer van de NetwerkAdm zien te krijgen... Bij mij op het werk heb ik twee mogelijkheden om naartoe te printen (van beide weet ik het IP nummer) maar ik kan maar op één echt printen. Dat is een HP Laserjet 2200. op de andere (weet niet precies het type, wel een HP) krijg ik alleen maar een eerste pagina met code en daarna allemaal lege blaadjes. Dus het is niet gezegd dat je ook echt kan printen op de door jou uitgekozen printer :D :(

AMC dat klinkt als Novell?

vraag aan je systeem/netwerkbeheerder of ze IPP gebruiken.

Ik begrijp dat die andere printer gewoon geshared is onder windows, en dus niet wordt aangestuurd door een 'echte' printserver. Via smb kan dat (kijk bijvoorbeeld op http://ftp.easynet.be/samba/docs/using_samba/ch10.html ). maar dan moet je wel een cups of lpd printer aanmaken. En dat is gedoe met de terminal, niet kliklakklaar. Een windows share is te benaderen via smb://computernaam/sharenaam maar ik zie zo in mijn 10.2.8 geen mogelijkheid om rechtstreeks daarnaar te printen. Misschien kan je het proberen door dat adres in te vullen bij "afdrukken via IP"? Of 't werkt kan ik hier niet proberen (geen windows pc :D ;))

Wat voor een printer heb je dan? Hangt die met ethernet aan de muur of met pakweg USB aan de mac?Als de Mac naast je er wel op kan printen moet je even kijken op welke manier die de printer aanstuurt (IP of Rendezvous of Apletalk of wat dan ook) Ook kun je de meeste laserprintes wel een setup laten uitdraaien (een paar knopjes ingedrukt houden...) waarmee je het IPadres kunt achterhalen.

De printer die hangt aan een computer en die computer is in een kastje in de muur geplugd. Ik heb wat gelezen over AppleTalk, en dat Windows daarmee gestopt is met XP. Volgens mij moet op de XP bak dan ook iets geinstalleerd worden zodat ik met appletalk er wel naartoe kan browsen.

Of kan ik op de Mac iets installeren zodat ik ipv AppleTalk precies zoals windows kan browsen?

Ik ben hier de enige met een Mac dus ik kan niet zo snel ergens anders kijken hoe het daar is. In IP adresbalkje smb://computernaam/gedeeldeprinternaam invullen lijkt niet te werken.

Geen windows PC !? pfff (zucht).