Printprobleem in osx

hallo iedereen,

Misschien een dom vraagje maar ik zit met hetvolgende probleempje.
Op m’n werk gebruik ik recent macosX Panther. Als ik vanuit QuarkXpress 6 wil printen naar een netwerkprinter (via appletalk) en als er in die Xpress file .eps of pdf bestanden zijn geplaatst, weigert de printer ze te printen. (geïmporteerde tiff files zijn geen probleem).
Dit probleem doet zich niet voor in Xpress 5 op os9.2.2
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Ik kan de printer rechtstreeks bereiken of via een sun server. Het probleem komt zowel voor als ik via de sunserver ga of rechtstreeks.

Alvast bedankt voor de hulp!! :slight_smile:

Jesse

Kan de printer postscript aan? Onder systeem 9 gebruikte ik atm om postscriptdocumenten af te drukken. Kan me voorstellen dat zonder atm het een en ander niet wil werken.

groetjes Marian

[quote:1df59f6ed7="marenda"]Kan de printer postscript aan? Onder systeem 9 gebruikte ik atm om postscriptdocumenten af te drukken. Kan me voorstellen dat zonder atm het een en ander niet wil werken.

groetjes Marian[/quote:1df59f6ed7]

Beste Marian,

Het gaat inderdaad over een postscript printer. (was ik vergeten te melden)
Onder os 9 gebruik ik ook atm maar is dit nog nodig (of kan dit) onder osx panther?
Trouwens ik gebruik het programma “lettertypencatalogus” (dat met panther kwam).
Dus geen atm deluxe of suitecase.

Nog steeds bizar dat tiff files wel printen :?

Ook nog eigenaardig is dat ik dezelfde printerdriver gebruik om m’n postscript files aan te maken voor ons direct to plate systeem.
(dus ipv printen bewaren naar bestand) Dit werkt zonder problemen!

Alvast bedankt voor uw reactie :slight_smile:

Jesse

ATM heb je niet nodig voor printen onder OSX. Wel naar niet-PS printers onder classic / OS9.x, maar dan alleen voor PS1 fonts. Meer doet het niet (Het heet dan ook Adobe Type Manager...)

Waarom je printer het niet goed oppakt durf ik niet te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat de PDFjes / EPS files voor PostScript 3 zijn en dat de printer slechts PS2 aankan… Bovendien is XPress een zwakke broeder als het gaat om het plaatsen van PDF-files. EPS-files zouden het moeten doen. Dus het blijft een beetje vissen naar de oorzaak.

[quote:d5823662e4="Deskman"]ATM heb je niet nodig voor printen onder OSX. Wel naar niet-PS printers onder classic / OS9.x, maar dan alleen voor PS1 fonts. Meer doet het niet (Het heet dan ook Adobe Type Manager...)

Waarom je printer het niet goed oppakt durf ik niet te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat de PDFjes / EPS files voor PostScript 3 zijn en dat de printer slechts PS2 aankan… Bovendien is XPress een zwakke broeder als het gaat om het plaatsen van PDF-files. EPS-files zouden het moeten doen. Dus het blijft een beetje vissen naar de oorzaak.[/quote:d5823662e4]

Beste Deskman,

Ik dacht al dat ik atm niet nodig had onder osx. Bedankt voor de bevestiging.

Ik ga zeker de postscript level (2 of 3) eens nagaan in de .eps files.
Spijtig genoeg weet ik niet waar ik dit voor pdfkes moet zoeken. :frowning:

Ik denk trouwens dat de printer ps level 2 is. (weet dit niet zeker maar ga het wel testen).

bedankt voor uw reactie.

Ik tracht volgende week eens een aantal testjes te doen ivm ps level 2 en 3

nogmaals bedankt :slight_smile:

Jesse

De versie van je PDF kun je zien als je het bestand opent en dan Appeltje-D Daar kun je zien waarmee het bestand gemaakt is en welke versie. 1.3 is de meest gebruikte en komt overeen met PS2

[quote:2692421c43="Deskman"]De versie van je PDF kun je zien als je het bestand opent en dan Appeltje-D Daar kun je zien waarmee het bestand gemaakt is en welke versie. 1.3 is de meest gebruikte en komt overeen met PS2[/quote:2692421c43]

thanks Deskman