Privacy bij onderhoud of herstelling

Ik moet binnenkort mijn imac binnenbrengen voor onderhoud en eventuele herstelling ( doet een beetje raar de laatste tijd ) . Ik vroeg mij af hoe het zit met mijn privacy want ik wil natuurlijk niet dat elke hersteller gaat rondneuzen in mijn foto’s of documenten bijvoorbeeld ! Hoe zit dat eigenlijk ?

Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Maar het is sowieso een goed idee om een Time Machine backup te maken voordat je het apparaat inlevert. Dan kun je altijd nog ervoor kiezen om de harde schijf te wissen.

In de voorwaarden staat in ieder geval het volgende:

Harde schijf wissen lijkt me wat drastisch ! Kunnen de herstellers eigenlijk wel aan mijn data of kunnen ze alleen diagnose stellen en de iMac eventueel herstellen. Ze vragen bijvoorbeeld NIET naar het paswoord van mijn iMac ?

Het is maar net hoe paranoïde je bent. Je mag ervan uitgaan dat ze niet je persoonlijke bestanden gaan doornemen.

Tenzij je FileVault aan hebt staan (wat standaard uit staat bij een iMac), dat is dus de schijfversleuteling, kan een ander in principe bij je bestanden ja. Kost wat moeite, maar het kan.

[quote=Cesar url=https://www.onemorething.nl/community/topic/privacy-bij-onderhoud-of-herstelling/#post-3090634 time=1503652196]Harde schijf wissen lijkt me wat drastisch ! Kunnen de herstellers eigenlijk wel aan mijn data of kunnen ze alleen diagnose stellen en de iMac eventueel herstellen. Ze vragen bijvoorbeeld NIET naar het paswoord van mijn iMac ?[/quote]Ze zullen toch iets met de machine moeten kunnen doen, en daar is een user met beheerdersrechten voor nodig. Die kun je natuurlijk wel voor ze aanmaken. Dan is in beginsel geen toegang tot jouw dagelijkse account nodig.

Voor een reparatiehandeling staat een x hoeveelheid tijd en dat is redelijk krap bemeten. Als zo iemand langer aan jouw machine zit te pielen omdat hij in jouw blootfoto’s zit te grutten, legt hij al snel er op toe.
Dus ja, het is wel technisch mogelijk en nee, het is niet erg waarschijnlijk, tenzij je bij de BVD op de watchlist staat.

Even voor de goede orde;

Als je je MacBook/iMac inleverd bij de geniusbar voor bijvoorbeeld een reparatie, vragen ze om je wachtwoord af te geven, een andere aan te maken of een account aan te maken voor de Apple reparatie. Als je filevault gebruikt willen ze ook dit wachtwoord.

Als je hier bezwaar tegen hebt, even je wekelijkse ccc (of een andere) backup controleren, hdd wissen en backup terugzetten zodra je deze terug hebt.
Doe ik altijd, werkt prima en je weet meteen of je ccc backup wel een goede clone was. (Als het goed is check je dat regelmatig)

Het is niet veel werk, mocht je bang zijn dat ze in je gegevens neuzen, is dit een redelijk veilige manier. Overigens vindt ik dat als je niks te verbergen hebt, ze dat ook niets aangaat.