./private/var/db/netinfo/local.nidb - wat doet en waarom zijn permissions al

Hallo,

Telkens ik een programma geïnstalleerd heb die een herstart vereist, laat in het schijfhulpprogramma van de install CD1 lopen (zoals in eerdere forums gemeld).

Telkens krijg ik dezelfde permissions of groups die verschillen en hersteld moeten worden nl.:

• permissions differ on : ./private/var/db/netinfo/local.nidb  index should be -rw-r–r-- they are -rw------ => owner & group & permissions worden gecorrigeerd.
  • group differs on : ./private/var/run/utmp should be 0, group is 1 => owner & group & permissions worden gecorrigeerd
  • permissions differ on : ./usr/share/man/man3/DB.3, should be -RW-R–R— they are -R–R–R-- => owner & group & permissions worden gecorrigeerd.
  • permissions differ on : ./usr/share/man/man3/db.3, should be -R–R–R–, they are -RW-R–R— => owner & group & permissions worden gecorrigeerd

Het valt mij op dat de laatste en voorlaatste omgekeerde read-write permissions hebben, alsof door het wijzigen van de voorlaatste de laatste  foutmelding voortbrengt ?

Kan iemand met kennis van unix zeggen wat deze meldingen voorstellen, hoeveel keer ik die schijfhulpprogramma's moet draaien of indien ik mijn systeem best herinstalleer? of indien dit wel zal overgaan??

Dank bij voorbaat
davedive

Ik weet niet of het een erge fout is maar ik kan je wel uitleggen wat deze meldingen betekenen:

• permissions differ on : ./private/var/db/netinfo/local.nidb  index should be -rw-r–r-- they are -rw------ => owner & group & permissions worden gecorrigeerd.

voor het herstellen konden alle gebruikers deze file lezen nu kan alleen de eigenaar (root) deze file lezen

-group differs on : ./private/var/run/utmp should be 0, group is 1 => owner & group & permissions worden gecorrigeerd

eerst kon iedereen uit groep 0 ( hierin zitten alle beheerders ) lezen nu kan alleen iemand dat uit groep 1 (hierin zit alleen root)

• permissions differ on : ./usr/share/man/man3/DB.3, should be -RW-R–R— they are -R–R–R-- => owner & group & permissions worden gecorrigeerd.
    Hier kon eerst de eigenaar (root) de file veranderen nu kan dat niet meer.
  • permissions differ on : ./usr/share/man/man3/db.3, should be -R–R–R–, they are -RW-R–R— => owner & group & permissions worden gecorrigeerd
    Eerst kon de eigenaar (weer root) de file alleen lezen, nu kan ie hem ook veranderen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt anders hoor ik het wel.

J-W

ps je kunt de privileges ook hersellen met het schijfhulpprogramma zonder van de cd op te starten

Hallo Jan-Willem,

Dat van de groep 0 en 1 : ik wist niet wie in welke groep zat en als het inderdaad de bedoeling is dat iedere beheerder (groep 0) iets kan lezen en dat enkel de root (die nooit inlogt) dit kan dan is het wel nodig dat te veranderen.

Wat ik mij echter afvraag is :

1. hoe komt het dat dit telkens opnieuw fout gezet wordt. Ik dacht dat bij opstart alles weer juistgezet werd ? Niet dus
  2. wat doen die bestanden in osx ? Ik bedoel, er lopen een aantal dingen fout, of ik moet eerder zeggen, niet zoals ik denk dat ze moeten lopen, maar of dat nu door die files is of niet ??? Indien ik zou weten welke bestanden in de 'var' directorie weggeschreven worden of indien ik weet dat de 'man' directorie echt de 'manual' of helpfunctie is, dan weet ik waar ik fouten mag verwachten.

Graag indien iemand weet waarvoor die files dienen meer uitleg.

Bedankt.
Davedive

[quote:post_uid0="Jan-Willem"]ps je kunt de privileges ook hersellen met het schijfhulpprogramma zonder van de cd op te starten[/quote:post_uid0] Het staat er als een ps-je onder, maar je bent kennelijk de eerste die dit heeft ontdekt. Nog nergens gelezen, altijd staat er 'vanaf installatie-cd'. En het klopt. Het werkt net als vroeger in OS 9 (en eerder) de schijfcontrole en -herstel. Ik vind het best belangrijk om te weten, want dan zal ik het vaker toepassen als ik problemen heb. Opstarten van een cd is toch maar een gedoe.

Gijs en Jan-Willem,

Ok dat had ik gezien, maar als je schijfhulpprogramma's opstart dan staat daar dat je de privileges niet kunt herstellen van een osx opstartvolume, wat het wel degelijk is in mijn geval. Ik geloof natuurlijk altijd wat een programma mij zegt, ik heb het dus nog nooit geprobeert ! Zal dit vanavond eens proberen onder het motto : 'wie niet waagt, blijft maagd' :smiley:

Ik laat nog een berichtje of goedgelovigheid loont of niet. :wink:
Davedive

PS. dit is echter nog altijd geen antwoord op de grond van de zaak : waarom komt dit altijd terug (ik ga niet zelf die privileges gaan verkeerd zetten hoor) en wat doen die bestanden met de computer??
Blijkbaar zijn hier geen unix-geeks onder de forumbezoekers (ben ik ook niet hoor
:slight_smile: )

Tja, OS X schijnt er nogal van te houden file permissions aan te passen als ie er zin in heeft. Ik zal proberen uit te leggen wat wat is in de melding die jij krijgt. De permissies op /private/var/db/netinfo/local.nidb zijn alleen r/w voor de owner (root in dit geval) voor de check, terwijl ze r/w voor root en read voor de group en de rest van de wereld zouden moeten zijn (Unix denkt in vrij grove stappen inderdaad: ik, wij, de wereld.) Overigens, /private/var/db/netinfo/local.nidb is een database file waarin OS X m.b.v. NetInfo allerlei systeem- en netwerkinfo bijhoudt zoals users, shares, andere machines op het netwerk, enzovoort. /private/var/run/utmp permissies moeten blijkbaar aangepast worden zodat de group "wheel" is, waar ook root in zit. Die file houdt login en logout info bij van alle users op een systeem, kan me voorstellen dat wheel daar alleen bij moet kunnen. De laatste twee files zijn wat man(ual) files voor DB (debugger interface voor Perl) en db, maar die vind ik niet op mijn systeem. De permissies daar lijken om te draaien maar dat is volgens mij vooral toeval. Als je deze meldingen blijft krijgen, en er is verder geen aanleiding toe om te denken dat de veranderde permissies OS X aanwijsbaar onstabiel maken zou ik het op zich voorlopig laten gaan. Je kan natuurlijk altijd in je system log en aanverwanten kijken welk proces precies die permissies veranderd. Je zou als je echt teveel tijd over hebt een crontab entry kunnen maken die de files in de gaten houdt voor je en weer terugzet naar hoe ze blijkbaar moeten staan. Buiten de reguliere security concerns wat betreft eventuele exploits met files die incorrecte permissies hebben, hetgeen hier niet echt het geval is, denk ik dat je dit een beetje moet zien als wanneer Norton een bundle bit aan of uit will zetten of een incorrecte datum wil fixen. Ik hoop dat dit enige mate van duidelijkheid verschaft, het wordt nogal snel vaag wat Unix topics betreft.

[quote:post_uid0="davedive"]als je schijfhulpprogramma's opstart dan staat daar dat je de privileges niet kunt herstellen van een osx opstartvolume,[/quote:post_uid0] Je hebt niet helemaal goed gelezen. Er staat dat je opstartvolumes niet kunt controleren en herstellen. Maar er staat ook dat je [b:post_uid0]alleen de bevoegdheden van een opstartvolume[/b:post_uid0] kunt herstellen. Dus juist omgekeerd van wat jij dacht

in omgekeerde volgorde van antwoordtijdstip :

Gijs : inderdaad, het staat inderdaad zoals je zegt. Enkel de termen 'controle' en 'herstel' brachten mij in verwarring omdat ze zowel voor 'volume' als voor 'bevoegdheden' gebruikt worden. Geen excuus hoor, gewoonweg tè snel willen lezen, tè snel willen oplossen (alles wordt dan ook 's avonds gedaan na de reguliere werkuren : ook geen excuus!, maar ja…)

Pijnhoofd :
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Van die Man(ual) had ik een vermoeden dat dit niet om naar om te kijken was. Over Netinfo echter  verwonderd mij dit : ik ben de enige computer in het netwerk maar gebruik wel het 'netwerk' via airport voor internettoegang. Ik veronderstel dus dat ik toch in een 'netwerk' zit. De enige andere 'vorm van netwerk' die ik draai is Virtual PC, waarbij de virtuele machine internet en files 'shared' met de host. Zou dit dus ook allemaal daarin bijgehouden worden??

De enige problemen die ik ondervind hebben nu wel degelijk te maken met die 'zogenaamde' netwerken :

• via internet krijg ik het niet voor elkaar dat mijn toetsaanslagen correct 'gezien' worden op sommige 'secure'pagina's (denk aan login's en paswoorden) + sommige java-scripts worden blijkbaar 'geblokkeerd' of zo.
  • in virtual pc krijg ik maar geen correcte 'mounting' van een A: diskette, waardoor een programma in win2K gewoonweg niet wil opstarten. Daarenboven krijg ik de 'additions' als D-schijf (cd-rom) in mijn verkenner. (hierover neem ik contact op met connectix)

Het lijkt mij toch wel een vreemd toeval dat dit mijn 'problemen' zijn en dat ze beiden te maken zouden kunnen hebben met 'netwerkinfo'??? wat denk jij ervan ???

Davedive
P.S. tijd èn kennis ontbreken mij om de verdere zoekwerken zoals u ze voorstelt te proberen. Toch bedankt voor de uitleg.

NetInfo klinkt een beetje verwarrend, alsof het alleen iets te maken heeft met een netwerk omgeving. Apple gebruikt NI echter ook voor allerhande lokale configuratie opties, en dus vind je op elk Mac OS X systeem NetInfo en de NI database waarin alle settings worden opgeslagen en bijgehouden. De problemen die je verder beschrijft klinken niet echt gerelateerd aan deze zoals gezegd minieme foutjes. Ik zou eraan denken eens wat prefs van je browser weg te mikken, en zeker te maken dat je de meest recente versie van de browser gebruikt. Connectix kan je waarschijnlijk meer vertellen over wat er gaande is met hun produkt, klinkt als het checken van een paar settings.

pH.

Uhm ja. Hij postte 2 keer, voor de een of andere reden. Zo dan maar.

Pijnhoofd,

Misschien vinger op de 'bericht posten' knop blijven houden ?? (enkel refererend naar je ondertekening, 'lazy mousehand')

Zal in andere forums eens zoeken waar die prefs zitten (of op de hdd zelf misschien) want ik geloof dat dat al besproken is

Bedankt
davedive