probleem... apple of windows netwerk

probleempje:

kantooromgeving zit met hetvolgende probleem:
draait nu op windows netwerk met daarop een aantal apple’s.
willen graag over op helemaal apple (beetje apple gek).

Alleen… een aantal applicaties die ze vaak gebruiken draaien alleen op XP.
Virtual PC is geen optie (te traag).
Liever willen ze helemaal over op apple, maar dat gaat niet ivm applicaties die ze veel gebruiken en andere mensen die regelmatig op het netwerk moeten met hun windoos-laptopje.

Wat is beter en makkelijker te implementeren:
-windows netwerk houden en daar een paar Apple’s bij zetten… of
-Apple netwerk en daar een paar windows machines bijzetten?

werkt het snel inpluggen van laptop (xp) of powerbook (osx) hetzelfde bij windows als bij Apple?
Als er overgeschakelt wordt naar een apple netwerk welke problemen kom ik tegen en andersom?

Ik weet dat het tricky is om dit op een OSX - forum te vragen waar iedereen een beetje apple-leip is, maar ik hoop op een eerlijk antwoord.

Graag de voor- en de tegens…

Thanx

[quote:132ea3c2a2="cornel"] Wat is beter en makkelijker te implementeren: -windows netwerk houden en daar een paar Apple's bij zetten.. of -Apple netwerk en daar een paar windows machines bijzetten? [/quote:132ea3c2a2]

Als je zegt ‘Windows netwerk’ vs. ‘Apple netwerk’ neem ik aan dat je het server platform bedoelt… de eigenlijke netwerk hardware, switches en routers enzo, is volledig platform agnostisch.

Dus, waar je naar kijkt is hetzij een HP server met Windows Server 2003 of een Xserve. Die twee kun je tegen elkaar uitprijzen en dan kijken welke daar het beste uitkomt. Vergeet de Client Access Licenses niet! Die komen er bij Windows bovenop, terwijl de Xserve geleverd wordt met een onbeperkte licentie.

Eén van de manieren waarop Apple probeert Xserve in de markt te zetten is als server platform voor cross-platform omgevingen. Een Xserve kan Windows file server spelen, Active Directory Server en Windows Print Server. Voor de technische voors en tegens kun je het beste zoeken op de diverse fora en sites (Macintouch etc.) waar echte systeembeheerders rondhangen. Die zullen je beide kanten laten weten, terwijl de marketing literatuur van Apple de negatieve kanten weglaat.

Als je Windows applicaties locaal draaien (op de client), hang je gewoon de XP PCs in het netwerk en laat ze de file server en print server van de Xserve gebruiken. Bijvoorbeeld het oer-oude Exact voor DOS is een gedeelde executable die op een server staat, maar locaal op de clients draait. Ik weet niet of dat gecertificeerd is op een Xserve: vraag dat aan je leverancier of de pre-sales mensen van Apple Nederland.

Als de applicatie(s) een Windows server nodig hebben, heb je een probleem. Dan kun je natuurlijk nog steeds de services van de Xserve gebruiken en er een windows bak naast zetten, maar de vraag is of dat financieel zinvol is.

apple netwerk met daar de windows aan, je zegt het zelf, de nadruk ligt bij mac computers, of daar werken jullie toch naartoe.

mijn ervaring met netwerken: apple is bijna zero-config en maximale prestaties. toegankelijk voor windowscomputers en makkelijk te onderhouden.

heb vaker problemen met windows netwerken, waarbij instellingen gewoonweg lastiger zijn omwille van meerder stappen, onduidelijke software doordat het allemaal van verschillende fabrikanten komt etc…

apple bouwt ondersteuning in zoals geen ander kan, ben enige mac gebruiker thuis maar heb me wel het privilege toegeëigend om een mac-netwerk aan te maken voor alle andere windowscomputers en heb nog nooit problemen gehad, niet met vaste en niet met dynamische ip’s, ook croos platform data transmissie is een fluitje van een cent
mvg

Ik weet niet hoe het zit met Apple netwerken maar bij ons op kantoor hebben we een windhoos netwerk. (Tsja... :? ) Maar ik heb geen problemen gehad om met mijn iBook in het netwerk te gaan zitten. :lol:

benieuwd wat anderen er ook van vinden..

:smiley:

Is er trouwens een goed nederlands boek over osx server?

Wat voor applicaties gebruiken ze dan ?

Misschien is er wel alternatief voor.

Qua kostenplaatje ben je met een XServe beter uit! En dan met name met de hierboven ook al genoemde clientlicenties en beheerkosten (onderhoud, licentiebeheer, virus- en spamtroep, servicepacks...). Dit scheelt echt een hoop! Verder kan een XServe hetzelfde, als het gaat om fileserver, mailserver etc etc. Als je nu ook een Exchange server draait, heb je wel een probleem (volgens mij?) met gedeelde agenda etc. (outlook client).

Maar wat voor applicaties zouden via de server moeten draaien? Zet dat eens op een rijtje, en probeer daar een passend (Mac) antwoord voor te zoeken.

ik denk dat de keus toch gaat vallen op een windows server. Er moeten namelijk een aantal pakketten op gaan draaien als:

MS exchange, project en sharepoint.

Dus een Xserve is dan gerechtvaardigd.

:frowning:

Mmm, ik denk dat de beslisser toch een betere ROI berekening moet maken. Je hebt al een aardig aantal goede suggesties gehad met de minimale hoeveelheid info van jouw kant. Exchange en project zijn niet de sterkste business case om op een Windhoos service te moeten blijven. Sharepoint ken ik helaas niet.

Waar je al mee kan beginnen is de baas vertellen dat file en printservices en de autenticatie door OSX server afgehandeld kan worden. Dat je daarnaast een opgefokte PC nodig hebt voor project (is daar een serverversie van ??) en exchange is bijzaak geworden.

Enfin, mogelijkheden genoeg, maar ik heb het vermoeden dat de strijd al gestreden is… Als er uberhaupt een strijd was… :wink:

Exchange en vooral MS Sharepoint is niet echt een bijzaak maar meer halszaak. Beiden zijn later bij het lijstje wensen toegevoegd en waren in den beginne nog niet bekend bij me.[/url]