probleem G4 dual 1.25 ghz

Dag mensen,

Ik zal meteen maar met mn probleem op de proppen komen:
Sinds 3 dagen werkt mn g4 niet meer zoals t hollandse zomerzonnetje;
Allereerst kreeg ik een vastloper, in classic 9.2. nix aan de hand dacht ik, ff herstarten klaar.
Helaas te eurforisch hierover.
Wat gebeurd er nu> tijdens het opstarten of net ernaar blijft mn mac ‘hangen’ in zowel classic als in X (10.3.4). hardware test gedaan.: nix aan de hand zegt de test. alles werkt naar behoren.
Nu merk ik dat tijdens het opstarten de rom goed doorlopen wordt, maar daarna gebeurd er weinig, de mac blijft wel actief maar mn beeldscherm krijgt geen signaal evenals t toetsenbord en muis.
Verder hangen er geen externe apparaten aan.
Nu ben ik erachter dat t ergens in ventilatie of voeding moet zitten. als ik nl. opstart met ’ de kap’ op is er opeens nix aan de hand en werken gaat dan ook goed. Zodra ik de kap weer sluit slaat t complete systeem per direct vast. Ik hoor dat bij de gesloten mac er een processor of ventilator ‘gas terug neemt’ en dit is met open kap niet, dan loopt ie als een speer door. Kortom: en nu?

ik hoop dat jullie me helpen kunnen.
bij voorbaat is mijn dank al groot

Vreemd, controleer eens of er misschien nergens een kabelbreukje zit. Heb je soms je kast veel open en dicht gehad?

Hey Deckard,

Nou ik heb mn kap nooit open, alleen de afgelopen dagen nadat dit probleem begonnen is.
Ik heb eigenlijk t idee dat er iets gebeurd is tijdens de hitte van afgelopen weekend. toen sloeg-ie dus ook muurvast.

grts
marco

Probeer bij het opstarten je pram te zappen. Als dit nie thelp even de CUDA resetbutton (zit op je moederboard indrukken en 15 sec vasthouden. Probeer daarna opnieuw op te starten.

Hoe bevalt die dp g4 overigens, ik denk er nl. over om er een te kopen.

Haalt nix uit nou ja nix, opstarten lukt nu ook niet meer met open kap.

voor afgel. zaterdag beviel deze g4 meer dan goed. 1 ghz ram, 2x 160 gb hd en een nvidia 128 mb videokaart erin is dus ook geen garantie, helaas,

nog meer tips?

Probeer eens op te booten met Diskwarrior, heegt mij ook al ee paar keer gered.

Ik vermoed dat het sluiting of een draad breuk je is. Maar wat gebeurt er precies tijdens de boot..(opstarten) nadat je de startbutton heb ingedrukt? Hat kan natuurlijk van alles zijn, ik zou toch het een een ander uitproberen om het een en ander uit te sluiten: 1) zorg dat alles goed stof vrij is ook je voeding! 2) boot hij wel van cd rom? 3) maakt je moederbord geen sluiting? (ff los maken, schoonmaken en weer inbouwen 4) moederbord reseten, stekkers losmaken en opnieuw koppelen (1 voor 1) 5) contact spray in de aan en uit schakelaar sprayen...dat wil ook mog wel eens helpen! 6) ik las dat je twee schijven had, probeer eens van die andere schijf te booten! 7) ik zou sowiso een back up maken, voordat je schijf echt gaat crachen! (mits dat nog mogelijk is) 8) nu ben ik te einde raad....ik verwacht toch dat het iets hardware matigs is ..veel suc6!!!! laat me wel eventjes weten wat het geweest is of de resutaten van je acties...ik ben benieuwd

greetz macian

Ik heb nu mn probleem bij mn leverancier neergelegd, voordat ik mn g4 opstuur gaan ze daar eerst over nadenken - zeggen ze -. Maar goed, er zit nog garantie op en daarvoor neem ik de gok toch maar niet om de hele configuratie uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Ik ben nioet zo goed met gereedschap nl. Als het probleem opgelost is en de oorzaak ook bekend laat ik t a.s.a.p. weten. Altijd goed om te weten denk ik.

bedankt alvast voor de reacties, ff afwachten nog.

suc6

Da's toevallig. Mijn g4 wil ook niks meer. Ook na warm weer. Ben je er al achter wat het is?

Nou ik ben erachter - nou ja zoals ik al beschreven had, mn leverancier is erachter - 1 van de 2 processoren was ermee opgehouden. er is dus een nieuwe processor ingezet ende g4 draait weer als een Hollands Zomerzonnetje. Dit was dus de aanleiding tot alle rariteiten.

Ik hoop dat ik iemand hiermee van dienst kan zijn want een hoop tijd en waanfustraties in een g4 steken is voor niemand goed.

grts en bedankt tot zover

Marco