Probleem: iMac DV SE start niet meer op

Hoi, ik heb jullie hulp nodig.... De iMac van een vriendin is na een tijdje van zolder gehaald, en starte niet meer op. Even uitgezocht en het bleek de 3.6 volt batterij te zijn. Na deze te hebben vernieuwd, wilde ik meteen OSX.3 er op zetten. Nadat ik de CD er in propte en opnieuw opstartte, gaf de mac de melding dat er eerst een FirmWare update plaats moest vinden... [b:b9e214450b]En toen begon de elende....[/b:b9e214450b]

Ik zette de computer uit via de button op het scherm die melding gaf van de update, de mac sloot de CD updater af en ging de bekende spinner draaien. na 10 minuten van draaien vond ik het wel weer genoeg en zette de mac handmatig uit door middel van de "aan"knop in te drukken. Meteen daarna de computer weer aangezet en… [b:b9e214450b] Een zwart scherm[/b:b9e214450b]. De computer leek wel op te starten (boiiiing en harddisk geratel) maar gaf geen beeld, alleen een zwart scherm. Meteen even op internet gekeken of dit een bekend probleem was en kwam op deze site terecht waar de volgende oplossing werd vermeld:

[quote:b9e214450b][i:b9e214450b]Here is the real problem to get to that point. THE SCREEN IS BLANK RIGHT?

1. Start the machine and listen for full boot up and be patient as sometime the machine will get stuck on the screen that it is checking the disk because the iMac was shutdown improperly. Just press ESC (Escape) once you do not hear the hard drive booting anymore to make sure the iMac is not prompting you for any user input.

2. PRESS THE POWER BUTTON ON YOUR KEYBOARD TO GET THE SHUTDOWN MENU. THE SHUTDOWN MENU SHOULD COME UP (CAN’T SEE IT YET). 3) PRESS “S” FOR SLEEP. THIS SHOULD PUT MACHINE INTO SLEEP MODE. WAIT 15 MINUTES AND TRY PRESSING THE SHIFT KEY. Your monitor should awake and you will be able to see your desktop. At this point, update the firmware and operating system to the latest. This took care of my problem with the BLANK SCREEN.
    [/i:b9e214450b][/quote:b9e214450b]

Dit uiteraard geprobeerd alleen, helaas, aan het einde van de rit geen scherm… Verder op de pagina word nog geopperd om het te combineren met een PRAM reset, dus besluit dat te proberen. Na weer de computer uit te zetten via de aan knop heb ik de toets combinatie uitgevoerd, [b:b9e214450b]toen begon de echte elende…[/b:b9e214450b]

De mac gaf geen reactie op mijn toetsen combinatie, sterker nog, hij ging doodleuk na een zogenaamde opstart (boiiiing, harddisk geratel), [b:b9e214450b]weer uit[/b:b9e214450b]!! Een paar keer opnieuw geprobeerd, in de korte tijd een cd erin gepropt en proberen daarvan op te starten…noppes… de programmeursknop gebruikt, hij start wel op met de pieptoon maar daarna gaat de mac weer uit.

Niets blijkt dus te werken, zelfs een half uurtje weer wat proberen helpt niet. Graag hoor ik tips en adviezen van jullie!

[b:b9e214450b]Bij voorbaat dank![/b:b9e214450b]

als ie opstart, p-ram reset drie keer achter elkaar doen. Die derde keer word er meer gewist dan de eerste keer.

Als je heel erg pech hebt kan het ook zijn dat door al geaan/uit en het feit dat hij een tijd op zolder heeft gestaan de FlyBackTransformer aan de haal is. Google even op iMac en FBT.

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik dacht ook even OSX te installeren op een iMac DV. Heb je oplossing al gevonden? :(

Upgraden naar OSX kan inderdaad een gevaarlijke onderneming zijn. Het probleem is dat je eerste de Firmware moet updaten voordat je uberhaupt de installer van OSX draaid op een g3 imac. Foutje van apple eigenlijk.

Anyways. Als je iMac toch doorstart, (maar met een zwart sherm) laat hem dan ff uiratelen. Druk dan even op de aan toets zodat hij in de sleepmode raakt. Tel tot 3 en druk dan op de spatiebalk. Als het goed is heb je dan beeld. Zorg ervoor dat je op dat moment de firmware updater bij de hand heb, op een cd of usb key.

Daarnaast moet je iMac als wel op 9.1 zitten anders lukt het niet.

Mocht het echt niet lukken, dan wil ik het wel doen, er zijn ook nog wat andere truks (resetten van de PMU) om toch weer beeld te krijgen. Stuur maar een persoonlijk berichtje als je er echt niet uitkomt.

mmmm.... Even naar Vancouver komen is wat lastig. De Mac start helemaal niet meer op?? Anders kan je een 2e scherm mirroren. Dat geeft wel beeld en kan je zien wat je doet. Wat doet de Boot-CD?

Mijn zusjes iMac (ook een DV SE) had precies hetzelfde probleem als oogappel. Bij mij werkte dit:

[quote:1e67c34b29]Those of you whose machines are shutting down after ten seconds probably zapped the PRAM, but only through one chime. Follow my instructions below:

Here’s a solution for your slot loading iMac (w/blank screen) if you’ve installed OS X before downloading and installing the firmware update:

If you’ve tried putting your iMac to sleep by pressing in sequence: Escape, the KEYBOARD POWER BUTTON, and “S” on the keyboard … and then awakened it by pressing the SHIFT key (or quick press of the iMac Power Button) … and you STILL didn’t get any video … try the following:

Zap the PRAM as follows:

Hold down Command (Apple) + Option + P + R keys:
This zaps the PRAM. Wait till the second chime … BUT PLEASE NOTE … in some instances other sources specify FIVE TIMES to be sure the PRAM is cleared. I held all keys down until the fifth chime was complete. (I’m not telling you that’s the absolute correct number; I’m telling you that worked for me.)

NEXT: Be still. Patience is a virtue. The machine will take some time to boot. When it’s finished booting, put it to sleep by pressing in sequence: Escape, the KEYBOARD POWER BUTTON, and “S” on the keyboard. The green power light on the front of your imac should pulse orange. Next press the SHIFT button or simply press the POWER button on the front of your Imac to awaken the machine. You should now have video, though it won’t be as bright as what you normally see.

NEXT: Head to your SYSTEM PREFERENCES by clicking the SYSTEM PREFERENCES Icon in the toolbar at the bottom. Click on STARTUP DISK and wait for the options to appear. Select the OS 9 Folder and CLICK RESTART.

NEXT: When your machine reboots, it will reboot in OS 9. You should still have video. Navigate to the Apple website and download the firmware update. At the present time, the URL is: docs.info.apple.com/artic...tnum=75130
If you don’t have internet access, find a computer that does and download the iMac Firmware Update 4.1.9 and burn it to a CD. If you have an OS X CD stuck in your machine, open a paperclip and insert it into the tiny hole at the inside right of the slot you put your CD’s in. This will eject the OS X CD.

NEXT: Insert the CD with the firmware update in your iMac and install it. Follow the instructions carefully. They will read as follows:

1. Double-click the iMac Firmware Updater icon.

Note: If a message says your firmware is up-to-date with version 4.1.9 of the iMac Firmware Updater, or that this version of the iMac Firmware Updater will not run on this computer, then you do not need this update. If a message says you need to install Mac OS 9.1, the firmware updater will not run until you install Mac OS 9.1 or later.

1. Follow the onscreen instructions. When prompted, click Shut Down in the dialog box to shut down your iMac.

2. Locate the programmer’s button on the side of the iMac, to the right of the reset button (looks like a tiny circle with an upside down fortune cookie in it). Press and hold in the programmer’s button. You may need to use a pen or a straightened paper clip.

3. While you hold in the programmer’s button, press the Power button to start up your iMac.

4. Continue to hold in the programmer’s button until you hear a long tone.
    Release the programmer’s button after the tone has stopped. The update starts automatically.

A status bar will show the progress of the update. When a message says your computer’s firmware has been successfully updated to version 4.1.9, you are ready to go to the next step.

Note: If a message says the update was not completed successfully, review the instructions and begin the update process again.

NEXT: You are now ready to go back to OS X. In the Apple Menu at the top left, (remember, you’re now still in OS 9), scroll down to Control Panel and then to Startup Disk. Wait for the icons to load. Select the OS X folder and restart. You’re done.
[/quote:1e67c34b29]

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan...

Een iMac Slot Loading met OS 9.0.4 wilde ik upgraden naar 10.4. De iMac opgestart met Tiger Installatie cd, alleen daar bleken de firmware updater niet op te staan. Daarna vanuit de Tiger installatie weer OS 9 als opstartschijf gekozen en iMac opnieuw opgestart om weer in OS9 te laten booten… En toen was ineens het beeld weg. En de powerknop ging na een paar seconden flikkeren en er was geen schijfactiviteit meer hoorbaar. Toen de voeding er een tijdje afgehaald en opgestart met een PRAM reset. Nog steeds geen beeld, maar er werd wel geboot in OS 9.0.4 Daar via het toetsenbord de slaapstand geactiveerd en na een paar seconden weer ontwaakt en met beeld! Vervolgens Jaguar cd erbij gehaald om de firmware updater uit te voeren, alleen deze had OS 9.1 nodig. Dus eerst OS 9.1 geïnstalleerd en iMac opgestart. Wederom beeld weg, maar via toetsenbord weer slaapstand geactiveerd en gedeactiveerd en er was weer beeld. Kon toen eindelijk de firmware updater uitvoeren. iMac opgestart in programmeursstand, na de piep de programmeursknop losgelaten, maar werd er niets meer opgestart. Er is geen harde schijf geratel, en ook nog steeds geen beeld…

Iemand suggesties ?

Ook een Open Firmware reset gedaan? Opstarten met klaver + alt + O + F ingedrukt set default (of set defaults) reset all exit

?