Probleem inbouwen Pioneer 107D [opgelost]

Ik heb geprobeerd een Pioneer 107D in te bouwen in mijn iMac G4 700Mhz, maar de iMac wil na installatie niet meer opstarten omdat de harde schijf niet wordt gevonden (knipperend mapje met vraagteken).

Ik dacht dat het eerst aan mijn installatie lag, maar nu ik de origenele LG/Hitachi brander er terug in heb gezet start de iMac gewoon weer op. Weet iemand waar dit aan kan liggen. Moet ik eerst een firmware update draaien en zo ja waar kan ik die vinden?

Heb je de 107 wel op cable select gezet?

[quote:7b3b8cd95c="Liam"]Heb je de 107 wel op cable select gezet?[/quote:7b3b8cd95c] Ik heb wat moeten doen? Je vertelt me nu echt helemaal iets nieuws. Ik dacht mezelf goed voorbereid te hebben (service manual gedownload, xlr8yourmac.com afgezocht etc), maar dit is nieuw.

Achterop zitten een stuk of acht heel kleine pennetjes en één of twee 'jumpertjes' die steeds twee pennetjes kunnen doorverbinden. Daarmee zet je het apparaat op master, slave of cable select. Waarschijnlijk moet ie voor de iMac op cable select staan. Kijk voor de zekerheid hoe het oude apparaat staat, maar pas op, dat is van een ander merk en dan kan dezelfde functie weleens onder andere pennetjes zitten.

Succes.

Weer wat nieuws geleerd, de pioneer zit nu in mijn iMac en de switches stonden inderdaad verkeerd. De oude drive stond op slave, de pioneers stond op master. Na de aanpassing draait de iMac weer als een zonnetje!

Thanx!

Heb precies hetzelfde probleem gehad maar dan met inbouwen van een harde schijf, alleen wat ik raar vind is dat ie ook niet opstartte toen je je oude brander er terug had ingezet.

[quote:5a68d3bb8c="junkiesxl"]alleen wat ik raar vind is dat ie ook niet opstartte toen je je oude brander er terug had ingezet.[/quote:5a68d3bb8c] Dat deed 'ie wel:

[quote:5a68d3bb8c=“Sybke”]Ik dacht dat het eerst aan mijn installatie lag, maar nu ik de origenele LG/Hitachi brander er terug in heb gezet start de iMac gewoon weer op.[/quote:5a68d3bb8c]

[quote:812f4c8118="Sybke"]de switches stonden inderdaad verkeerd. De oude drive stond op slave, de pioneers stond op master.[/quote:812f4c8118]

Dat is de nou de master/slave configuratie van IDE of ATA. Op elke IDE-aansluiting kunnen twee apparaten, de ene op master en de andere op slave of cable select. In de iMac zit maar één IDE-aansluiting, dus met een harde schijf en een brander zit ie niet alleen fysiek maar ook technisch gezien vol.

Succes met je 107!

Oeps, kennelijk moet ik eens langs bij de opticien :mrgreen:

Inmiddels mijn eerste video DVD productie succesvol gebrand met Toast! Ik zal binnenkort foto's plaatsen van het verwisselen van de DVD-brander.