Probleem installatie Panther op firewire HD. Wie kan helpen?

Probleem met installatie van Panther... :innocent:

Ik wil OSX installeren op een externe firewiredisk (Maxtor 250 GB). Ik heb de disk geformateerd als " MAC OS uitgebreid". Als ik als doelschijf vanaf de installatie-CD de firewiredisk wil selecteren staat deze in het geel met een rood uitroepteken en krijg ik de waarschuwing:

[i:975a933cf3][b:975a933cf3]U kunt Mac OSX niet op dit volume installeren. U kunt de computer niet opstarten vanaf dit volume.[/b:975a933cf3][/i:975a933cf3]

What’s the problem ? Moet ik de Maxtor soms als USB aansluiten ? :?

gebeurt ook vaak als je een interne HD initialiseert vanf de opstart CD, even herstarten lost dit meestal op . . .

Al een paar keer herstart, maar het probleem blijft hetzelfde :?

Doe eens Appeltje I: :Ownership en permissions Misschien moet je proberen als "ignore ownership" is aangevinkt, dat uit te zetten

Bedankt AdreSalters

[quote:c281849b0b]Doe eens Appeltje I:
:Ownership en permissions[/quote:c281849b0b]

Wanneer dit doen (als installatie CD insteekt ?), want er is dan nog geen OSX geïnstalleerd ?

Oops, je heb toch en systeem op je G4? Sluit die geformateerde HD er op aan en check voornoemde setting. Ik moest dat wijzigen, toen ik een bootable back up op een partitie wilde zetten. (ik dacht misschien hetzelfde probleem)

Check ik morgenochtend AndreSalters.

De betreffende mac staat op mijn werk… :stuck_out_tongue:

Je kan mbv Carbon Copy Cloner een kopie van je opstart HD op iedere HFS+ partitie of schijf zetten.

http://www.bombich.com/software/ccc.html

8)

@AndreSalters

Ik kan de bevoegdheden niet wijzigen. Op de G4 staat nog systeem 9 (logisch, ik wil OSX installeren) en het infovenster (Appel -I) geeft mij enkel de OS-9 keuze tussen “algemene informatie” en “samengebruik”.

Andere suggesties ? Ik zou graag vandaag mijn systeem geïnstalleerd krijgen. :?

Waarom niet eerst een upgrade install op je interne HD? (sorry heb je misschien niets aan, maar maakt me nieuwsgierig)

[quote:d8467dd5d8]Waarom niet eerst een upgrade install op je interne HD?[/quote:d8467dd5d8]

Thuis heb ik dit inderdaad zo gedaan. Maar op het werk is dit niet zo direkt de oplossing. Alle “oude” programma’s moeten blijven draaien (veel Quark, fonts, OS9 programma’s enz, en dat is een beetje vragen om moeilijkheden.

Wat ik dus wil doen is op een externe Maxtor (FW 250) Panther installeren en hiervan mijn opstartschijf maken. En daar dan ook de nieuwe programma’s op installeren. Na verloop van tijd kan ik eventueel dan bestanden van de interne HD selectief overzetten naar Maxtor. En uiteindelijk zal ik dan de interne HD herformateren en hier OSX opzetten.

In tussentijd als ik een probleem heb of terug de HD wil benaderen, trek ik gewoon firewire kabeltje uit en voilà, ik heb terug mijn huidig systeem.

Maar eerst dus op de Maxtor Panther kunnen installeren. :mrgreen:

Heb inmiddels ook volgend draadje ontdekt, maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen.
http://discussions.info.apple.com/webx?13@175.ETXfawu0rPY.12@.6896f298/1

En dit vind ik dan weer op de support site van Maxtor
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?
p_faqid=1811&p_created=1067639445&p_sid=yN5lmQgh&p_lva=&p_sp=cF
9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9NS
ZwX3NlYXJjaF90eXBlPXNlYXJjaF9ubCZwX3Byb2RfbHZsMT0zJnBfcHJvZF9
sdmwyPSZwX2NhdF9sdmwxPSZwX2NhdF9sdmwyPSZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PXBhbnRoZXI*&p_li=

Je advies graag aub

Dan kun je het dus thuis doen, toch? Bijvoorbeeld een bootable back up maken van je eigen systeem. Met Carbon Copy Cloner

Of Silverkeeper (gratis van Lacie)

De reden waarom je niet zondermeer rechtstreeks op je externe firewire hd kan installeren, is me niet duidelijk.
Iemand anders?

We zijn alweer weer een stap verder (alhoewel...)

[b:5b95b2b6a3]Maxtor[/b:5b95b2b6a3]
Heb een vriendelijke medewerker van de support desk van maxtor gesproken (in Ierland), belde me trouwens zelf terug na een half uur testen bij Maxtor. En wat bleek, ze kregen bij hun precies hetzelfde probleem.
Ze konden het wel oplossen door onder OS9 vanop bureaublad de installatie CD Panther op te starten. Je start de installatie en krijgt onmiddellijk een scherm met OSX en “[i:5b95b2b6a3]Click the button below to restart your computer and begin the installation process[/i:5b95b2b6a3]”. Je moet dan een restart uitvoeren en kan vanaf dan wel normaal de Firewire HD benaderen.

Maar… als ik dat doe krijg ik volgende foutmelding:
[i:5b95b2b6a3]An error occurred. “Startup Disk was unable to select the install CD as the startup disk (-2)”[/i:5b95b2b6a3]

De man van de helpdesk Maxtor verwees me toen naar de helpdesk van Apple (kreeg zelfs het telefoonnummer van hem want ik vond het niet zo direct op de Apple website - ze hebben het goed verstopt blijkbaar).

[b:5b95b2b6a3]Apple[/b:5b95b2b6a3]
Gebeld naar de helpdesk van Apple. Ook een vriendelijke en behulpzame man gesproken. Maar moest eerst het serienummer geven van mijn mac. Na veel kruipwerk achter de computer en opzoekingswerk in facturen uiteindelijk serienummer gevonden.

Blijkt dat hij me niet verder kon helpen. Computer was ouder dan 90 dagen en ik had geen Apple Care Contract dus… Hij heeft me wel de URL gegeven naar support pagina’s Apple knowledge database, maar eigenlijk ben ik nog geen stap verder. Ik kon wel een Apple Care Contract afsluiten (47 Euro) en dan kon hij mij een andere afdeling doorgeven die eventueel wel konden helpen. De man was trouwens vriendelijk genoeg, maar kon (lees mocht) me niet helpen zonder care contact. Wist trouwens ook niet zo direkt de oplossing.

En ja de G4 is sinds mei 2002 twee jaar oud, maar Ik heb de Maxtor vorige week GLOEDNIEUW gekocht en MAC OS X Panther deze week GLOEDNIEUW ook gekocht. :x

[b:5b95b2b6a3]Dus al mijn hoop is terug gevestigd op jullie, de gewaardeerde slimme koppen van dit MacOsX forum. [/b:5b95b2b6a3] :smiley: :stuck_out_tongue:

Graag jullie gewaardeerde hulp !

[quote:42a7b85997]Dus al mijn hoop is terug gevestigd op jullie, de gewaardeerde slimme koppen van dit MacOsX forum.[/quote:42a7b85997]

Alle ideën of suggesties zijn welkom ! :finderoud: