Probleem met 12.1 updater

Beste mensen, net geprobeerd 12.1 te downloaden. Krijg dit niet voor elkaar. Er komt een melding dat ik geen eigenaar ben, terwijl ik wel correct als beheerder er in sta. Het gaat om eenMacBook Pro (13-inch, M1, 2020) met 12.0.1 er op. In september heb ik alle gegevens van mijn oude macbook overgezet en tot nu toe geen enkel probleem met update’s gehad. Advies van Apple is: wis je Macbook en installeer je systeem met je backup opnieuw, een andere mogelijkheid is er niet. Ik vind dit Apple onwaardig, ze leggen de fout bij mij, terwijl ik denk dat het gewoon een niet correcte en doordachte update is. Hebben jullie nog adviezen want het opnieuw installeren vind ik wel erg rigoureus en ik vraag me dan ook af of het probleem dan opgelost is.

Kan je de update niet downloaden of niet installeren?

niet installeren

Je bent zeker niet de enige. er zijn diverse tips hierover op het internet te vinden:

• Zet FileVault aan en probeer het opnieuw.

• Als dat niet helpt, probeer het dan eens via Terminal:
    sudo softwareupdate -i -a -R
    -i = Installeer
    -a = Alle toepasselijke updates
    -R = Automatische herstart (of ‘Zet uit’) (indien noodzakelijk voor het completeren van de installatie)

Lees ook eens dit:

ga ik doen, maar durf het nu niet aan omdat timemachine een backup aan het maken is. Alvast dank

het schiet niet op! Filevault krijg ik niet ingeschakeld, krijg de melding
Schermafbeelding 2022-01-09 om 08.37.41
En het commando via de terminal lukt me niet. De terminal ziet er ander uit, vroeger kon je na >een commando invullen, nu een heel verhaal dat ik niet zo snap en wel dit: The default interactive shell is now zsh.

To update your account to use zsh, please run chsh -s /bin/zsh.

For more details, please visit Use zsh as the default shell on your Mac - Apple Support.

Deinema-macbookpro:~ Henk$

Die problemen hangen dus met elkaar samen: Je hebt een probleem met je SecurityToken.

Zorg eerst even dat Terminal zsh pikt door het commando in te typen chsh -s /bin/zsh

Daarna kun je de stappen volgen in het onderstaande artikel. Voor sommigen werkt het, voor anderen weer niet. In dat laatste geval rest je niets anders dan macOS van scratch volledig opnieuw te installeren, zoals ook in het artikel is te lezen.

Je kan daarna eerst proberen of het lukt de updater te installeren. Je hoeft niet persé FileVault aan te zetten (al is dat wel een veilig idee, bij een laptop).

Een ander idee is om (aangezien het token normaal gesproken aangemaakt wordt als je in macOS inlogt met een password), je password te veranderen en daarna opnieuw op te starten en in te loggen. Zorg ervoor dat automatisch inloggen niet aanstaat bij je account, zodat je je nieuwe password daadwerkelijk moet intypen.

Macos opnieuw geinstalleerd en het werkt. Dank voor het advies.

Graag gedaan. Fijn dat het opgelost is. :+1: