Probleem met advertentie Gouden Gids

Goede middag. Wanneer je een advertentie wilt aanleveren voor de Gouden Gids moet je dat in Illustrator outlines aanleveren. Vraag me niet waarom, ik heb geen idee. Nu heb ik de advertentie in Xpress gemaakt, opgeslagen als EPS en geopend in Illustrator en dan: Boem, Illustrator sluit af, zomaar ineens. Daarna geprobeerd de EPS te distillen en als PDF te openen in Illustrator. Nu wordt het wel geopend, maar missen er afbeeldingen. Rechtstreeks printen of exporteren als PDF vanuit Xpress biedt ook geen uitkomst. In het bestand wordt het font Franklin gothic gebruikt.

Nu leg ik het verband met Franklin gothic, omdat die een beetje vreemd doet in combinatie met Lettertypencatalogus. Wanneer ik in het mapje van het font kijk zijn ineens alle fonts weg. Er staat alleen nog het bestandje “AdobeFnt.lst”. Dus heb ik een backup van het font weer geïmporteerd, maar na een klein tijdje zijn de fonts weer weg. Het werkt momenteel weer even, maar hier deugt geen klap van. Franklin is ook niet het enige font die dit doet. Er is zowieso nog één.

De methode met de EPS werkte altijd prima, dus het zal wel aan de Franklin liggen. Iemand een idee?

vreemd .. op de grafische dienst van de gouden gids zelf word nochtans altijd met indesign gewerkt.

vraag anders eens of je mag aanleveren als 300dpi tiff? dan heb je al zeker geen problemen met het font.

(bedoelen ze trouwens niet met outlines enkel de fonts in outlines zodat daar al geen probleem mee kan zijn?, en heb je al eens geprobeerd om die eps te plaatsen ipv te openen? … maar dan nog snap ik niet goed waarom je die Xpress file in illustrator wilt krijgen, je kan daar toch niets meer mee aanvangen in illustrator?)

Maak de tif toch minimaal 1200 dpi en als het kan 2400. 300dpi levert je afschuwelijk lijnwerk en lelijke text op.

Je kunt ook contouren maken in Quark als het moet, daarna PDF’je rippen.

Ik heb mijn advertentie gewoon als PDF aangeleverd. Lettercontouren is natuurlijk wel ietsje veiliger.

Je mag hem ook als cPDF aanleveren, voor MagazineAds_1V2. Ik neem aan dat het een Buitenkoloms advertentie is?

Je moet dan ook wel het verwijs logo van 48 x 15 mm in cPDF aanleveren.
Want die halen ze niet uit de advertentie.

Is de advertentie zwartwit? Dan moet er in heel de advertentie 30% geel worden toegevoegd (ook in de grijs delen)!!!

[i:81264dadf9](wij leveren bergen advertenties aan bij die gasten)[/i:81264dadf9]

Ok, bedankt voor de reacties. Ik heb via een omweg al een Illustrator bestand gemaakt en verstuurd, maar ik kreeg dus inderdaad een mail terug dat ik het wel als cPDF kon opsturen met MagazineAds_1V2. Dat ga ik nu even proberen.

Toch blijft het een vreemd probleem met die fonts…

Trouwens Sambo, hoe maak je contouren in Xpress?

Nogmaals bedankt.

Selecteer één regel text ga naar: het menu opmaak selecteer 'textnaarkader'

et voilá

Het is letterlijk een noodoplossing, want je mag de text opnieuw inkleuren en positioneren, maar goed het kán.

[quote:50b6ae2bdf="Kyokushinkai"]Ok, bedankt voor de reacties. Ik heb via een omweg al een Illustrator bestand gemaakt en verstuurd, maar ik kreeg dus inderdaad een mail terug dat ik het wel als cPDF kon opsturen met MagazineAds_1V2. Dat ga ik nu even proberen.

Toch blijft het een vreemd probleem met die fonts…

Trouwens Sambo, hoe maak je contouren in Xpress?

Nogmaals bedankt.[/quote:50b6ae2bdf]

Dat zei ik toch… ik maak per jaar misschien wel 1000 advertenties voor de Gouden Gids…
Vergeet ook niet de internet windows te maken…!!!

Ok, nu heb ik weer een leuk probleem. Ik heb nu de instellingen van de distiller op MagazineAds_1V2 gezet, maar nu kan ik mijn andere instelling, namelijk newspaperSteps v3 (5_x).ppp, niet meer gebruiken. Staat niet meer in de lijst en ik heb geen idee hoe ik het weer tevoorschijn krijg. Ik kan nu geen cPDF meer maken voor de krant. :x Wat een gedoe! Hoe krijg ik de juiste instellingen weer terug? Er meot een advertentie de deur uit!

Gelukkig al weer opgelost... :|

Ik heb vorig jaar behoorlijk wat problemen gehad met het aanleveren van een FC-advertentie aan de Gouden Gids. Meerdere telefoontjes en mailtjes moest ik er aan besteden en ze accepteerde toen geen PDF.

Uiteindelijk heb ik het illustrator bestand los van de geplaatste afbeelding moeten versturen omdat ze de mailbox op een max van 4mb hadden staan. Uiteindelijk waren ze ook niet in staat om de afbeelding weer goed in het illustrator document te plaatsen en de advertentie staat nu dus fout in de Gouden Gids (ondanks dat ik ze ook nog een lowres-pdf als voorbeeld had gestuurd).

Kijk dus uit met die gasten want het zijn een stel prutsers. Waar ze de werknemers van de grafische afdeling vandaan hebben gehaald weet ik niet maar het lijkt dus nergens op.

ZIjn er toevallig werknemers van die afdeling op dit forum, schaam je diep… :evil:

[quote:22a5bad8e1="Macclown"]Ik heb vorig jaar behoorlijk wat problemen gehad met het aanleveren van een FC-advertentie aan de Gouden Gids. Meerdere telefoontjes en mailtjes moest ik er aan besteden en ze accepteerde toen geen PDF.

Uiteindelijk heb ik het illustrator bestand los van de geplaatste afbeelding moeten versturen omdat ze de mailbox op een max van 4mb hadden staan. Uiteindelijk waren ze ook niet in staat om de afbeelding weer goed in het illustrator document te plaatsen en de advertentie staat nu dus fout in de Gouden Gids (ondanks dat ik ze ook nog een lowres-pdf als voorbeeld had gestuurd).

Kijk dus uit met die gasten want het zijn een stel prutsers. Waar ze de werknemers van de grafische afdeling vandaan hebben gehaald weet ik niet maar het lijkt dus nergens op.

ZIjn er toevallig werknemers van die afdeling op dit forum, schaam je diep… :evil:[/quote:22a5bad8e1]

Ik geloof dat ik het daar wel mee eens ben. Ik kreeg hetzelfde idee, en na jouw bericht gelezen te hebben vind ik het helemaal diep triest. Maar goed, ze accepteren nu PDF. Zouden ze soms te vaak klachten hebben gehad?

[quote:01db40f237="Macclown"]Ik heb vorig jaar behoorlijk wat problemen gehad met het aanleveren van een FC-advertentie aan de Gouden Gids. Meerdere telefoontjes en mailtjes moest ik er aan besteden en ze accepteerde toen geen PDF.

ZIjn er toevallig werknemers van die afdeling op dit forum, schaam je diep… :evil:[/quote:01db40f237]

Dan heb je een prutser aan de telefoon gehad…

Ze hebben al meer dan 3 jaar (misschien wel 4) een gezamenlijke mail-box van van meer dan 20Mb… Hun privé boxen zijn idd maar 4 Mb.

Wij doen heel veel zaken met die gasten. Samen met mij hebben we veel oplossingen bedacht!
En ook standaards neergezet. Ik ben erg blij dat ze nu ook sinds dit jaar cPDF doen!

Vergeet ook niet dat het een groot bedrijf is. En dat sommige dingen langer duren dan in een bedrijfje met maar 10 man.

Ze doen het erg goed… ik kan alleen maar zeggen dat zei één van de weinige zijn in Nederland dat zo geweldig samenwerkt!

[quote:fd12033c4f]Vergeet ook niet dat het een groot bedrijf is. En dat sommige dingen langer duren dan in een bedrijfje met maar 10 man. [/quote:fd12033c4f]

Inderdaad, ik heb bij elkaar uren gespendeerd aan telefoontjes en mailtjes zonder daar een fatsoenlijke reactie op te krijgen. Degene die ik meerdere keren aan de telefoon heb gehad was het hoofd van de grafische afdeling waarvan ik de indruk kreeg dat ze er de ballen verstand van had.

Jij hebt misschien een goede ervaring met de samenwerking maar dat zal dan wellicht komen omdat je een grote klant bent. Een vormgever die één enkele advertentie aanlevert halen ze kennelijk graag het bloed onder de nagels vandaan.

Maar oké, dat was vorig jaar… inmiddels hebben ze het hoofd van de grafische afdeling hopelijk de zak gegeven wegens haar wanprestaties en dat gun ik haar dan van harte. :x

Nou ik weet niet wie jij dan gesproken heeft, maar het hoofd van de grafisch afdeling is er nog steeds en al jaren... (ik ken hem nu al 10 jaar)

Ik spreek hem nog bijna elke dag :slight_smile:

En als het een haar was… ze werkt er ook nog steeds…
Er zijn daar weinig mensen weggegaan op deze afdeling. In tegenstelling tot andere.

Maar er is ook een boek, dat heet: [b:121020e1e5]Advertentie mogelijkheden van de Gouden Gids[/b:121020e1e5].
Vraag het aan, dan weet je gelijk wat er allemaal kan en mag. En hoe het moet!!!

Dat maken ze elk jaar op nieuw…

Als ik het me goed herinner was het ene Saskia die mij hoofdpijn bezorgd heeft.

Maar hé, als jij een goede verstandhouding met ze hebt geloof ik dat graag. Bij mij zakt spontaan m’n broek af als ik het over De Gouden Gids heb en ben daarom blij dat mijn klant besloten heeft om niet meer in de Gouden Gids te adverteren.

[quote:3c3e229642]Maar er is ook een boek, dat heet: Advertentie mogelijkheden van de Gouden Gids.
Vraag het aan, dan weet je gelijk wat er allemaal kan en mag. En hoe het moet!!!
[/quote:3c3e229642]

Staat daar ook in hoe ze telefoontjes en mail tijdig dienen te beantwoorden, in illustrator een losgekoppelde afbeelding opnieuw moeten plaatsen of bij grote bestanden hun 20mb mailbox ter beschikking kunnen stellen. Ik weet wel hoe het moet, nou zij nog…

Oja, dit wil ik nog even aan mijn verhaal toevoegen...

Omdat het versturen van de advertentie (1/4 pag) nogal wat problemen veroorzaakte en de deadline bijna was bereikt heb ik uitdrukkelijk via de mail en telefonisch gevraagd of ze mij een proef wilde sturen. Ook dit schijnt erg moeilijk te zijn en heb van hun nooit een proef op mijn adres ontvangen.

Ze hebben wel een proef naar mijn klant gestuurd en die heeft deze goedgekeurd zonder hem eerst aan mij te laten zien. Toen ik de proef met daarin de fout geplaatste afbeelding onder ogen kreeg was het al te laat.

Dus nogmaals, prutsers zijn het bij de Gouden Gids :evil:

Het gaat altijd om enorme bedragen die contracten. Ik vind dat ze je daarom goed moeten behandelen.

Vergeet niet dat veel MBK’ers heel veel voordeel halen uit de Gouden Gids!!!
En als bureau moet je ze dat niet onthouden, dat zou stom zijn.

Het is een van de meest geraadpleegde media.
Ik moet toegeven, er gebeuren soms hele raare dingen met je advertentie.
Maar dat is altijd op te lossen.

Ja, als het contract op de naam van de klant staat wordt altijd de proef naar dat adres gestuurd.
Maar als je

[quote:1c225c0993]Vergeet niet dat veel MBK'ers heel veel voordeel halen uit de Gouden Gids!!! En als bureau moet je ze dat niet onthouden, dat zou stom zijn. [/quote:1c225c0993] De klant heeft zelf besloten om ermee te stoppen vanwege de hoge prijs voor een 1/4 pag advertentie. Ik weet niet precies hoeveel maar ik geloof dat zo'n advertentie rond de 7000 euro kost. En dan niet eens de moeite nemen om de ontwerper op verzoek ook een proef te sturen terwijl dat wel telefonisch was toegezegd, bah.

[quote:1c225c0993]Ik moet toegeven, er gebeuren soms hele raare dingen met je advertentie.
Maar dat is altijd op te lossen.[/quote:1c225c0993]
In mijn geval dus niet, als je er van uit gaat een proef te krijgen en daar tevergeefs op wacht is de advertentie al gedrukt.

[quote:81fb193f8e]Als ik het me goed herinner was het ene Saskia die mij hoofdpijn bezorgd heeft. [/quote:81fb193f8e] Correctie, het was niet Saskia maar Sabine, ik heb zojuist één van mailtjes teruggevonden.

Dus doe Sabine de groenten en bedank haar namens mij voor de professionele samenwerking… :x

Het zit je wel dwars hè