Probleem met Airport/xs4all.nl

Ik heb al enige tijd een airport en een Imac waarmee ik gewoon kan internetten zonder problemen. Nou heb ik gisteren een ibook gekocht en hoewel die wel mijn airport netwerk vindt (en er ook op komt) kan ik niet het internet op.

Het probleem is dat ik van XS4all (de provider) minimale aanwijzingen krijg over hoe ik het netwerk op moet zetten. Zo werkte ik tot gisteren nog met PTT GUIE, terwijl ik wel gewoon Mac OS X 10.4.4 heb. Dat heb ik inmiddels aangepast.

Ik krijg zelf het vermoeden dat het probleem is dat ik mijn IP configuration volgens XS4all op Manual moet staan, waardoor ik dat IP adress ook niet meer schijn te kunnen sharen…

Kortom: ik kan wel wat hulp gebruiken!

Als je Airport Basisstation direct aan je modem hangt en dat modem heeft geen router ingebouwd, kan je je Airport Basisstation de IP-adressen uit laten delen. Ik heb een AP Express, en die hangt zelfs nog eerst achter een router EN switch, en die deelt ook IP adressen uit, maar dat conflicteert niet. Misschien helpt dit? Je kan het instellen met de Airport Configuratieassistent (Programma's --> Hulpprogramma's)

Firewall op je imac staat wel uit??

Ik heb een modem met een router. maar werken doet het niet....

de help pagina van xs4all is juist heel uitgebreid in vergelijking met bijv. planet. je moet er voor zorgen dat het modem zelf de verbinding met xs4all doet en niet dat jij moet "inbellen" om verbinding te krijgen zoals je deed met ppt-gui. ik heb bij mijn adsl modem(alcatel home) ingesteld dat deze in de 10.0.0.15x range ip adressen uitgeeft en daar hangt mijn airport aan met 10.0.0.150 en de loginnaam en wachtwoord voor mijn internet verbinding en daar aan hangt mijn imac en ibook. nu kan je er voor kiezen om de airport ook nog ip adressen te laten uitdelen of de ip adressen van het modem door te geven dit is de zgn bridge functie. ik zou zeggen log eens in op je modem met je browser en kijk of er dhcp in het rijtje staat en zorg er voor dat hij die gaat uitdelen.

Ik heb ook xs4all en had het vage probleem dat een aantal pagina's wel goed gingen en andere weer niet.

Blijkt dat het van belang is dat je je proxy goed insteld bij systeem voorkeuren -> netwerk -> airport -> proxy’s
WWW proxy aavinken -> wwwproxy.xs4all.nl poort 8080

Alles gaan nu ook echt belachtelijk snel! :smiley: Echt een groot verschil.

Heb je de DHCP in je Airport wel uitstaan?

Kijk hier eens! http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/thomson/multipc/index.html http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/airport/thomson_macosx.html

Dank voor de reacties tot nu toe. Ik volg alle leads wel op, maar veel verder kom ik er niet mee. Kan het wellicht aan een oude modem liggen? Ik zou zelf denken van niet: als mijn airport connectie heeft, kan ik zonder probleem op het netwerk mee-inloggen.

even een directe vraag aan Nietzman: ik heb mijn DHCP uitstaan, maar ik krijg zelf het gevoel dat dat juist het probleem is. Maar goed, ik ben een soort mol die in een line-up een verdachte moet aanwijzen, dus aan mij heb je niet veel.

Rembrand, dank. Ik dacht even dat ik een stapje verder kwam, behalve dan dat ik helemaal niet meer op het internet terrecht kon. Alles weer in de oude settings hersteld, eb dus geen stap verder.

Ik blijf het proberen, maar mijn kinderen beginnen er een beetje hongerig uit te zien en dat huilen verveelt zolangzamerhand ook wel :wink:

[quote:0e462777f6="Spijker"]even een directe vraag aan Nietzman: ik heb mijn DHCP uitstaan, maar ik krijg zelf het gevoel dat dat juist het probleem is. Maar goed, ik ben een soort mol die in een line-up een verdachte moet aanwijzen, dus aan mij heb je niet veel. [/quote:0e462777f6]Als je een DHCP in je router hebt dan zal de DHCP in je airport uit moeten, zodat je mac zijn IPadres van de router krijgt.

(Zo heb ik het met mijn speedtouch en airport in ieder geval, als ik de DHCP in de airport aan heb staan kom ik met geen mogelijkheid op internet. :). )

Om met het goede nieuws te beginnen: ik was een heel eind. Ik had mijn modem zover gekregen dat hij op DHCP stond, had mijn airport up en running en ik hoefde alleen nog maar te zorgen dat de modem zelf verbinding legde met xs4all (dank voor de aanwijzingen hansenonline!), maar toen ging het mis.

Het zaakje crashde en sinds die tijd heb ik helemaal geen connectie meer. Mijn modem doet het nog (gecheckt met een andere computer) maar via mijn airport krijg ik geen connectie meer. Alles maar weer gereset, getweaked, ge-als-je-nou-niet-werkt-ga-je-bij-het-vuilnist, maar het maakte weinig uit. Zelfs uit arre moede ppt-gui maar weer van stal gehaald, maar ook die weigert te werken.

Nog tips?