ik heb pas een de macbook gekocht van 1200 euro nog wat en ik zit nu al in de problemen met dit ding. Ik maak zelf veel muziek en brand dus ook regelmatig voor mezelf allemaal sample dvd’s. Nu wil ik die samples op mn macbook zetten. Najah zo gezegt zo gedaan. Wanneer ik een samplemapje vanaf m’n dvd naar m’n bureaublad schuif dan krijg ik een kopieerbalkje. Logisch dat wel maar dat ding gaat niet verder. Het freezed als het waren. En soms doet hij het wel maar dan maar tot 5% ofzo en dan kapt hij ermee. Ik heb hier en daar wel geluk gehad dat hij het soms wel helemaal goed doet. Sinds dien doet mn macbook ook steeds langer overopstarten. Dat kan ook komen omdat ik em misschien paar keer ‘fout’ heb afgesloten ( power knop ingedrukt houden ). Ik vind dit eigenlijk wel heel erg apart. Dat ding zou toch gewoon 3 a 4 gig in 1 keer moeten kunnen kopieren of is dat teveel gevraagt? Hij doet hetzelfde bij een bestandje van 25 mb ofzo.
edit : Als ik op het kruisje wil drukken met de functie stop kopieren dan reageerd hij niet. Soms wel maar pas na een lange periode ( een half uur ofzo )
Kan iemand mij meer uitleg geven of misschien meehelpen dit probleem op te lossen ?
Zowiezo is veel gegevens op je bureaublad vertragend voor je macbook. En heb ook al ondervonden dat kopieëren vanop DVD en dit in grote massa erg traag, of zelfs niet werkt. Doe het nu altijd in stukjes, gaat véél sneller en ben ik zeker van dat het werkt.
Tenzij je DVD speler niet goed functioneert OF de DVD van slechte kwaliteit is of slecht gebrand is. Je geeft te kennen dat ie dat bij elke DVD doet, ook als er kleine bestanden (25 MB) op staan.
Je kunt twee dingen testen:
test de DVD’s op een andere computer, waarop je hetzelfde doet (dus kopieëren naar het bureaublad)
brand zelf een DVD op je MacBook met een groot (+1GB) en een klein (±25MB) bestand erop en probeer dit vanaf die DVD naar je bureaublad te kopieëren.
Indien je je eigen DVD goed kan lezen, ligt het dus hoogstwaarschijnlijk aan de DVD’s. (Een speler, die ‘uit het lood staat’ kan nl. ook alleen eigen DVD’s aan, en geen enkele van andere computers, maar komt slechts zéér zelden voor tegenwoordig)
Als je eigen DVD ook faalt (misschien zelfs al bij het branden) ben je er zéker van dat je aan een nieuwe drive toe bent.
Harde schijven, DVD spelers, Ram modules, alles kan stuk. Welkmerk het ook is. Sommigen gaan op de lopende band in de fabriek al stuk, sommige na een dag, en sommige na 8 jaar... er zijn geen gegarandeerde leeftijden voor onderdelen, alleen gemiddelden.