Probleem met dataopslag

Hello beste mensen, hier kan ik dus niet aan uit?

Mijn interne HD van mijn M1 Mac, die op de laatste versie van Ventura draait, Is 500 GB groot.

Daarom staat veel van mijn werk op een externe SSD van 500 GB.

Maar ook deze laatste dreigt TE vol te lopen, en dus verplaats ik veel werk dat klaar is naar iCloud drive. Ik heb daar 4 TB, dus.

Maar wat merk ik nu: als ik daar een aantal mappen naar verplaats (en het zijn mappen met HiRes foto’s, heus geen jpg’s) dan merk ik in mijn instellingen dat de mappen die ik naar iCloud drive verplaatst heb, gewoon ruimte (veel ruimte) innemen op mijn interne HD???

Wat is dan het nut van iCloud, waarom betaal ik daar dan voor?

De meeste iCloud Drive gebruikers kennen de totale werking niet, of missen delen van de werking.

Als je niets doet, is je iCloud Drive een kopie van de data in iCloud Drive op je Mac.

Maar door een ingreep kan je mappen en bestanden alleen in iCloud Drive houden, door met rechter muisknop op item te klikken en te kiezen voor: Verwijder deze download. Zie afbeelding. Zorg wel voor backup’s als je dit doet. Want weg in iCloud is voor goed weg !

De icoontjes naast Folder / Bestand geven de status van het bestand aan. Wolkje met neerwaartse pijl betekent dat het bestand eerst moet worden gedownload om er mee te kunnen werken. Dit betekent ook extra werk, om het bestand weer (alleen) in iCloud Drive te hebben.

Sorry, maar begrijp het niet goed: die Cloudbox bv., heb ik nog nooit gezien?
En waar moet ik dat “verwijder download” precies doen? In de iCloud op mijn map in de finder?

CloudBox is bij mij een Alias voor iCloudDrive. Door met de rechter muisknop op een bestand te klikken in iCloudDrive, krijg je het voorbeeld te zien. Maar bezint eer ge begint, want door Verwijder Download te doen, is het bestand weg op je Mac en/of andere devices. Daarom is deze methode niet algemeen bekend.