Probleem met externe firewire harddisk

Ik heb een lacie externe firewire harddisk. Hij deed het altijd normaal maar sindskort kan ik er geen grote bestanden meer naartoe schrijven. Bij ongeveer 10 mb stopt het en dan krijg ik een oneindig draaiende strandbal. En de finder reageert bijna niet meer. Ik kan ook niet op een normale manier herstarten. De schijf leest wel gewoon. Ik heb geconrtoleerd met schijf ehbo maar die geeft geen fouten. Iemand enig idee wat er fout kan zijn of wat ik kan doen?

Tja, LaCie....

is hier regelmatig besproken, ze staan de laatste tijd niet bekend om hun betrouwbaarheid…

Heel snel je data veilig stellen, en dan pas met de diverse herstel software programma`s aan de gang gaan, maar mijn ervaring als ze eenmaal beginnen te haperen vertrouw ik mijn data er niet meer aan.

heb je hem rechtstreeks aan je mac hangen of doorgelust via een ander FW-device.

heb ik een keer gehad (FW audio interface, en daarna m’n FW harddisk)

na omwisselen werkte het weer.

ik zou in ieder geval alsvast gaan backuppen ! :mrgreen:

In de eerste plaats zou ik onmisbare gegevens veilig stellen (bvb cd/dvd branden of op een andere mac zetten).

Daarna de schijf volledig wissen en terug proberen. Ik heb eens een haperende externe hd gehad, maar dat lag niet aan de schijf, maar aan het kastje dat errond hing. Hd overgebouwd in een MacAlly-kastje en daarna geen problemen meer.

Kan je in systeemprofiel zien wat het merk is van je hd? Misschien is het verholpen met een simpele initialisatie.

Heb je recent je systeem een update gegeven? Apple heeft onder het Panther-regime een aantal updates uitgebracht die problematisch waren voor externe hd’s.