Hallo allemaal,
Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Powermac G5 1.8 Ghz DP uit juni 2004. Deze heb ik voor zeer weinig geld kunnen kopen. De verkoper had geen verstand van Apples en verkocht hem daarom ook als hobby project voor de knutselaar. Nu ben ik zelf wel redelijk bekend met Mac's, dus ik zag het wel zitten, en daarbij is er ook veel hardware voor weinig te krijgen van de G5 ter upgrade of vervanging.
De Mac had geen HDD's dus deze heb ik zelf geplaatst (120 GB Maxtor). Hierna heb ik gelijk het OS geinstalleerd (Leopard) deze heb ik succesvol kunnen installeren zonder enkel probleem. Vervolgens het OS geupdate. Na ongeveer een half uur een beetje internetten op de G5 stond hij ineens muur en muur vast. Ik heb hem uit moeten zetten door middel van de knop aan de voorzijde ingedrukt te houden.
Hierna heb ik hem direct weer op proberen te starten. Vanaf hier ging het fout, hij wilde totaal niet opstarten. De Fans begonnen wel te draaien (eerst snel daarna naar standaard waarde langzaam). Verder geen geluid van het opstarten van OSX. Na de G5 een paar keer opnieuw gestart te hebben zonder resultaat, heb ik ca. 2 minuten stekker eruit getrokken. Daarna weer opgestart. Hij bootte toen wel, echter bleef hij na 3 minuten hangen op het boot scherm. Daarna weer uit gedaan en weer opgestart, waarna hij wel gewoon het OS opstarte. Hierna ben ik het zelfde gaan reproduceren en ja hoor, na 5 tot 7 minuten internetten hing hij weer.
Dit keer was het ernstiger, nu kreeg ik hem weer niet opgestart ook niet na vele malen proberen of de spanning weer los koppelen. Nu heb ik geprobeerd de geheugen batterij eruit te halen en het geheugen om te wisselen niets van dit mocht helpen. Vanacht heb ik als laatste poging nog geprobeerd hem zonder backup batterij en zonder spanning te laten staan om er zeker van te zijn dat het geheugen leeg was.
Nu wilde hij nadat ik vanochtend hem weer aansloot wel gewoon opstarten en dit zonder enig probleem. Na ongeveer een half uur a 45 minuten draaien stond hij weer vast.
Nu vermoed ik dat het aan twee dingen kan liggen:
1. Het geheugen; dit is namelijk 8 GB in plaats van het door Apple maximum voorgeschreven 4 GB. Dit kan misschien een issue zijn?
Ik heb tevens een SMU reset gedaan zoals door apple voorgeschreven bij dit soort problemen en tevens ook een PR reset.
2. Ik lees veel problemen met het moederbord van de G5 types. bij het model van mij zelfs 23% van de productie. Dit is een hoop, en daarbij ook een grote kans dat mijn mobo ook problemen vertoon.
Omdat het pas na een ca. 45 minuten verschijnt kan het ook zijn dat er een onderdeel van het mobo niet goed is of een soldering welke niet goed is, welke na het warm worden uitzet.
Kan iemand vertellen waarin ik het precies kan zoeken, of dat het misschien een welbekend probleem is?
Is het een mogelijkheid om het geheugen in bankjes van 4 GB bij elkaar te proberen (reepjes zijn 2 gb per stuk)
Ik kan voor 100 euro een nieuw Mobo kopen dus als dat het is, is het ook geen ramp. Maar het is zonde om een nieuw mobo te kopen.
liefst zou ik ook het 8 GB erin houden, dit ivm mijn audio software voor in de studio welke veel RAM behoeft.
Alvast bedankt voor jullie hulp.