Probleem met G5 juni 2004

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Powermac G5 1.8 Ghz DP uit juni 2004. Deze heb ik voor zeer weinig geld kunnen kopen. De verkoper had geen verstand van Apples en verkocht hem daarom ook als hobby project voor de knutselaar. Nu ben ik zelf wel redelijk bekend met Mac's, dus ik zag het wel zitten, en daarbij is er ook veel hardware voor weinig te krijgen van de G5 ter upgrade of vervanging.

De Mac had geen HDD's dus deze heb ik zelf geplaatst (120 GB Maxtor). Hierna heb ik gelijk het OS geinstalleerd (Leopard) deze heb ik succesvol kunnen installeren zonder enkel probleem. Vervolgens het OS geupdate. Na ongeveer een half uur een beetje internetten op de G5 stond hij ineens muur en muur vast. Ik heb hem uit moeten zetten door middel van de knop aan de voorzijde ingedrukt te houden.

Hierna heb ik hem direct weer op proberen te starten. Vanaf hier ging het fout, hij wilde totaal niet opstarten. De Fans begonnen wel te draaien (eerst snel daarna naar standaard waarde langzaam). Verder geen geluid van het opstarten van OSX. Na de G5 een paar keer opnieuw gestart te hebben zonder resultaat, heb ik ca. 2 minuten stekker eruit getrokken. Daarna weer opgestart. Hij bootte toen wel, echter bleef hij na 3 minuten hangen op het boot scherm. Daarna weer uit gedaan en weer opgestart, waarna hij wel gewoon het OS opstarte. Hierna ben ik het zelfde gaan reproduceren en ja hoor, na 5 tot 7 minuten internetten hing hij weer.

Dit keer was het ernstiger, nu kreeg ik hem weer niet opgestart ook niet na vele malen proberen of de spanning weer los koppelen. Nu heb ik geprobeerd de geheugen batterij eruit te halen en het geheugen om te wisselen niets van dit mocht helpen. Vanacht heb ik als laatste poging nog geprobeerd hem zonder backup batterij en zonder spanning te laten staan om er zeker van te zijn dat het geheugen leeg was.

Nu wilde hij nadat ik vanochtend hem weer aansloot wel gewoon opstarten en dit zonder enig probleem. Na ongeveer een half uur a 45 minuten draaien stond hij weer vast.

Nu vermoed ik dat het aan twee dingen kan liggen:

1. Het geheugen; dit is namelijk 8 GB in plaats van het door Apple maximum voorgeschreven 4 GB. Dit kan misschien een issue zijn?

Ik heb tevens een SMU reset gedaan zoals door apple voorgeschreven bij dit soort problemen en tevens ook een PR reset.

2. Ik lees veel problemen met het moederbord van de G5 types. bij het model van mij zelfs 23% van de productie. Dit is een hoop, en daarbij ook een grote kans dat mijn mobo ook problemen vertoon.

Omdat het pas na een ca. 45 minuten verschijnt kan het ook zijn dat er een onderdeel van het mobo niet goed is of een soldering welke niet goed is, welke na het warm worden uitzet.

Kan iemand vertellen waarin ik het precies kan zoeken, of dat het misschien een welbekend probleem is?
Is het een mogelijkheid om het geheugen in bankjes van 4 GB bij elkaar te proberen (reepjes zijn 2 gb per stuk)

Ik kan voor 100 euro een nieuw Mobo kopen dus als dat het is, is het ook geen ramp. Maar het is zonde om een nieuw mobo te kopen.

liefst zou ik ook het 8 GB erin houden, dit ivm mijn audio software voor in de studio welke veel RAM behoeft.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mijn eerste ingeving is dat de processor oververhit raakt.

Maar er zijn meer kanshebbers, dus wat je zou kunnen doen, is kijken in de logs of het systeem iets in de logs heeft kunnen schrijven voor hij uitviel. Desnoods kopieer je de logs naar een andere machine om ze daar op je gemak door te lezen. Met name de system.log is daarbij van belang. Deze staat in de map:

Macintosh HD > private > var > log

Dit is een verborgen map. Je kunt hem echter makkelijk bereiken door in de menubalk van de Finder te kiezen voor: "Ga > Ga naar map..." en daar [b]/private/var/log/[/b] in te vullen.

Zojuist hem weer aangezet, na ca. 6 uur laten staan zonder spanning. Hij starte wel goed op, maar zodra ik hier log me in opstarte om hem te benaderen hing hij weer als een huis, en kreeg ik hem ook niet meer aan, weer het zelfde probleem. Heel vreemd dus. Echter was dit keer wel de backup batterij op het mobo aanwezig gedurende de 6 uur.

Lijkt me dus sterk als het warmte is?

Daarom zijn die logs dus zo belangrijk, want anders blijven we gissen...

Als het echt oververhitting is, behoort er in de "console" log (/library/logs/console) de tekst "thermal runaway" te staan, dus zoek daar even op.
Maar eigenlijk denk ik eerst aan de PRAM batterij. Is dat het originele exemplaar? Zo ja.. vervangen want de kans is groot dat die op zijn laatste benen loopt. Er kan overigens gewoon maximaal 8GB in deze Mac (geen 4 dus).

Ik heb zojuist mijn log uitgelezen, maar kan niets bijzonders terug vinden. hieronder kan je hem downloaden en doorlezen, misschien dat jullie wel iets bijzonders zien?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-F4DDN66WLRCI.log

Als de PRAM leeg is kan dit zorgen voor een vastloper? en zoveel problemen?

Een lege PRAM batterij kan de gekste dingen veroorzaken, die zou ik dus sowieso vervangen.

Wat verder in dat log naar voren komt zijn veel meldingen over missende en corrupte bestanden, en vrij veel verwijzingen naar LogMeIn. Heb je nog een tweede schijf waar je een kale OS X installatie op kunt zetten ?

Een nagenoeg lege batterij geeft diverse symptomen afhankelijk van het Mac model. Niet elk model heeft namelijk de zelfde data in dat PRAM. Als het echt de batterij is die leeg raakt zie je dat o.a aan de datum of je ingestelde desktop afbeelding. Die vallen dan geregeld terug in hun default waarden. Ook kan het een zwart scherm opleveren na opstarten. In ieder geval is het toch raadzaam om hem te vervangen, aangezien deze Mac uit 2004 is en de levensduur van zo'n batterij ergens rond de 6/7 jaar zit. (Volgens Apple)

Heb je er de originele grijze DVD bijgekregen? (dat zou wel moeten hoor!) Dan moet je eens even de hardware test runnen. Aangezien het installeren van het OS goed ging en er (vermoed ik) verder geen extra software op staat, er verder een nieuwe(?) HD inzit blijft over het moederboard. Maar nogmaals: de batterij is misschien niet meer te vertrouwen, dus dat kan in ieder geval voor extra symptomen zorgen.

EDIT: hoor je de opstart boing?

[quote=unSOUND url=http://www.onemorething.nl/community/topic/probleem-met-g5-juni-2004#post-2174725 time=1298744922]
Wat verder in dat log naar voren komt zijn veel meldingen over missende en corrupte bestanden, en vrij veel verwijzingen naar LogMeIn. Heb je nog een tweede schijf waar je een kale OS X installatie op kunt zetten ?[/quote]
Maar hoe is dat mogelijk want in de OP staat:
[quote]
Hierna heb ik gelijk het OS geinstalleerd (Leopard) deze heb ik succesvol kunnen installeren zonder enkel probleem. Vervolgens het OS geupdate. Na ongeveer een half uur een beetje internetten op de G5 stond hij ineens muur en muur vast.
[/quote]
Veel corrupte bestanden binnen 30 min terwijl installeren / updaten vlekkeloos verliep? (De HD lijk mij dus goed) En ik begrijp dat dit juist een kaal OS [b]is[/b]...

Bekijk de gallery van martijnsnoekBerichten: 140
Reg. datum: 19 augustus 2005
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Allemaal,

Kleine update. Vandaag heb ik alles gedaan om erachter te komen waar het probleem ligt. wat ik heb gedaan:
1. Ik heb 2 voedingen geprobeerd, alle 2 geschikt voor de 2004 modellen. De een was een (Lite-on 600Watt) voeding die ik nog had liggen van een G5 case mod, en de ander (AC Bel 450 Watt) mogt ik van iemand van marktplaats proberen. Geen van beide gaf beter resultaat dan de oude voeding welke in gebruikte. Wel was bij het aansluiten van de 220 geen relais geluid meer te horen, wat de oude voeding wel deed.

2. Nieuwe PRAM battery. Deze heb ik nieuw aangeschaft. Mocht ook niet baten.

3. Nieuw geheugen een set 2GB kingston geheugen, gekocht bij de Dynabite met geld terug garantie. Het type hiervan is als volgt: RMD1-400/1G. Het type van het oude geheugen wat erin zat is als volgt: KTA-G5400/2G

Wat kan ik nu nog doen (behalve het mobo vervangen) wat de doorslag zou kunnen geven om hem werkend te krijgen?

Grote kans nu dat het inderdaad het moederbord is lijk mij.
De belangrijkste componenten drive, RAM & voeding en de batterij lijken het niet te zijn aangezien andere exemplaren niet helpen.
In dat geval, wordt deze G5 helaas een tikje duurder... :sad:

Ik kan een logic board kopen voor 69,- Euro, dat valt nog mee. Enkel is deze van een G5 uit 2004 met 2.0 Ghz of 2,5 Ghz. Is dit een probleem? of is dat enkel en alleen maar voordeliger voor mij, ivm upgrades?

Groet,

Martijn

Ik ben geen knutselaar, maar ik weet wel dat het een en ander goed is uitgebalanceerd door Apple zoals de CPU frequentie t.o.v. de GPU. Een snellere CPU is op zich goed natuurlijk, programma's zullen best sneller gaan, maar het grafische deel niet want dat werkt dan een beetje als een 'bottleneck' omdat de GPU natuurlijk het zelfde blijft.

Dat kun je dan weer een beetje in ballans brengen met een snellere grafische kaart als die nog te vinden is voor de G5. (die kaart kan natuurlijk [i]ook[/i] nog één van de oorzaken zijn van het probleem)

Ik heb zojuist het mobo besteld. Dit is er een met ondersteuning voor 2,7 ghz. Deze zijn nog best veel te krijgen op marktplaats, dus een upgrade is dan ook makkelijk. De video kaart is over het algemeen prijzig maar dat komt ook wel goed.

Zojuist heb ik het mobo binnen gehad. Ingebouwd en getest. Helaas weer geen resultaat...

Wat nu? Misschien toch de video kaart?

Heb je ook al een keertje opnieuw een clean instal gedaan?
Het is weliswaar zo dat zo'n beetje alleen de kaart nog niet is vervangen, maar eerlijk gezegd zou een kapotte videokaart in eerste instantie ook geen goed beeld moeten geven lijk mij. Dat vastlopen komt volgens mij niet door de kaart als die tegelijk een goed beeld geeft.

Op mijn oude G5 heb wel eens iets soortgelijks gehad maar dat waren toch andere symptomen.
Op willekeurige momenten waaronder s'nachts terwijl er een torrent liep en ik dus lag te slapen liep alles vast. Toetsenbord en muis reageerden niet meer en ook de output naar het scherm bevroor (zag ik dus aan de klok). Tegelijkertijd gingen de fan's steeds harder draaien tot vol vermogen wat klonk als een windmolen op een film set.
Voor mij was een PRAM reset de oplossing, dus kennelijk was het PRAM geheugen corrupt. Wat steeds vaker gebeurt als de batterij niet meer goed is, maar wat ook 'zomaar' kan gebeuren met de meest rare gevolgen.

Een betere grafische kaart past sowieso bij dit moederbord gezien de snellere CPU, maar daar schiet je natuurlijk niks mee op als ook daar het probleem niet in zat... :confused:

Hallo allemaal,

Ik heb het probleem gevonden. Het ligt aan de geheugen chip van het logic board. Deze heeft slechte soldeer punten, omdat het lood vergaan is uit de de soldering.

Maandag laat ik hem door een collega solderen, en dan is het probleem verholpen.

Bedankt voor jullie hulp allemaal.

[quote=martijnsnoek url=http://www.onemorething.nl/community/topic/probleem-met-g5-juni-2004#post-2179900 time=1299418462]Hallo allemaal,

Ik heb het probleem gevonden. Het ligt aan de geheugen chip van het logic board. Deze heeft slechte soldeer punten, omdat het lood vergaan is uit de de soldering.

Maandag laat ik hem door een collega solderen, en dan is het probleem verholpen.

Bedankt voor jullie hulp allemaal.[/quote]

Hallo Martijn, laat even na maandag weten of het dan goed loopt.

Hallo,

Ik heb hem gisteren proberen te laten repareren door mijn collega. Maar helaas was het voor hem zo klein en zo compact dat hij er nagenoeg niet bij kon komen. Nu heb ik hem gisteren geprobeerd, en gaf hij in ieder geval wel elke keer een boot geluid, maar echt goed door booten deed hij niet, en hij liep na verloop van tijd weer vast. Dat betekend dat hij toch gereflowed zal moeten worden door een bedrijf die dit kan.

Weet iemand ergens in de omgeving lelystad een bedrijf te zitten die dit kan? Ik heb al op google gezocht, maar ik vind vrij weinig adressen, en zeker in mijn omgeving.

Alvast bedankt.