Probleem met geheugenverdeling

Ik probeer er achter te komen wat het probleem is maar kom er niet uit. Ik ben een Photoshopper en heb daarnaast mail, safari en iCal open. Ik heb vaak het probleem dat als ik in photoshop zit, en ik wil even op internet, dat het openen van een venster in " b.v. " Safari heel traag tot een minuut kan duren voordat er iets gebeurd. Daarna werkt safari prima. Het lijkt alsof de Mac moeite heeft of traag is bij het verdelen van het geheugen. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe voorkom ik het? Het probleem doet zich niet altijd voor. In photoshop heb ik in de preferences bij "memory & Image Cache" de memory usage op 75% (= 1002MB) staan. (available RAM 1336MB) Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar vermeld het maar even. Quicksilver G4 800DP, 1,5 RAM, OSX Panther.

Tja, ik weet niet wat jij zoal doet in Photoshop, maar die 75% is vrij hoog... handig als je bestanden van meer dan 500 Mb open hebt staan, maar anders trekken ze alleen maar Ram weg van de rest van je systeem...

Zet het eens voor de grap op 40%. Speel met de waarde, zolang Photoshop maar lekker blijft draaien…

Ik werk inderdaad vrij vaak met grote bestanden, maar laat ik het maar eens met wat minder proberen als daar het probleem in zit. Hoop ik alleen niet dat Photoshop trager gaat werken.. Bedankt voor je reactie!

Ik vermoed dat je grote stukken knipt en plakt in Photoshop.

Als je zo’n groot stuk beeld hebt gecopieerd, zit dat in het geheugen.

Photoshop moet die informatie kunnen verwerken als je naar een ander programma klikt. Ik vermoed dat dat het fenomeen is dat je ondervindt. In de voorkeuren van Photoshop vind je de optie “klembord exporteren”. Als je dit uitzet, dan zou volgens mij je probleem opgelost zijn.

greetz

Je kunt ook alles uit je geheugen gooien als het niet meer nodig is.

In Photoshop CS: bewerken > leegmaken > alles

LOL, nou werk ik toch al even met Photoshop en ook behoorlijk intensief. Maar lees hier net 2 briljante tips onder elkaar die ik niet kende. Thanx!

PS: ehhh… die andere (max geheugen instellen) ken ik ook nog maar een week ofzoiets waarvoor ik Deskman uitermate erkentelijk voor ben. :wink:

Het lijkt inderdaad goed te werken als ik de optie klembord exporteren uitzet.. (Ik heb een paar acties in photoshop die o.a automatisch knippen en plakken, ik gebruik dat vaak voor retouche. ) Even afwachten of het goed blijft werken allemaal. Bedankt voor deze tips!!

En zo worden we allemaal wijzer.... :D

:apple:

Dit lijkt me eerder op een probleem met Safari (ik kwam dit recent tegen op de omingroup-mailinglist). Safari is blijkbaar een van de programma's die je beter niet dagen aan een stuk laat openstaan...

IK heb ook het gevoel dat af en toe herstarten geen kwaad doet. Ik zet hem meestal in sleep mode, maar af en toe geef ik 'm even een frisse herstart.

Ik lees het antwoord morgen wel, want ik ga naar bed, maar hoe zet je Safari in de sleep mode?

Het uiteindelijke 'probleem' is hoogstwaarschijnlijk de tijd die nodig is om al dat geheugen dat door photoshop in gebruik is in de swap file (virtueel geheugen) te plaatsen...

henk

Henk heeft gelijk.

Als je grote dingen op het “klembord” hebt (gekopieerd of geknipt dus) en je schakelt over naar een andere applicatie dan moet Mac OSX zorgen dat de klembord informatie beschikbaar wordt voor de andere applicatie. Zijn het megabytes, dan duurt het dus even voordat alles is opgeslagen.

Het kan ook zijn dat je een ander probleem hebt, namelijk dat er is mis is met Safari zelf. Dat kan je alleen testen door een tijdje niet te Photoshoppen en dan zo nu en dan eens naar Safari te gaan.

Ik had het probleem ij meerdere applicaties, ik heb Safari even als voorbeeld genomen. Ik merk geen vertragingsproblemen meer nu ik het klembord heb uitgezet, dus dat moet het probleem zijn geweest! Even voor MacMeijers; Ik had het natuurlijk over de herstart van de comp, niet over Safari.