Probleem met gmail account in Mail ?

Goeie middag,

Het is me nooit eerder overkomen, maar sinds gisteren is mijn Gmail account in Mail zomaar ofline gegaan. Das vreemd, want via Safari bv kan ik zien dat de account wel degelijk daar is en ogenschijnlijk werk?

Wat moet ik doen om de accont in mail weer online te krijgen?

Iemand een tip ?

Bedankt

Johny

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/mlhlp1105/mac

@McPim , bedankt maar dat werkt niet bij mij?

Dat is jammer. Kun je nog meer info geven? Foutmeldingen als je dat probeert? Zie je wel of geen een bliksemschicht bij je account staan?

Heb je al geprobeerd je gmail account te verwijderen en opnieuw toe te voegen?

@McPim : ik zie een bliksimschicht, en ik krijg geen enkele foutmelding!

@vuurvreter : Ik heb de email account verwijderd, maar ik kan ze niet opnieuw toevoegen ? Eens ik in dit venster op done geklikt he blijft de zaak hangen, de enige manier om mail te sluiten is dan met force quit ???uit mail

Hetzelfde gebeurt trouwens met het “internet account” venster…

Vreemd, hier weet ik ook ff geen antwoord op.

gmail gaat nu eenmaal zo af en toe off-line, het is niet anders.

er staat dan een bliksemschicht bij het account in Mail.

dat kun je oplossen door rechts te klikken op het account en dan te kiezen voor “gebruik on-line”.

en dat lukt meestal niet meteen, maar wel na een paar keer en/of na een poosje.

het account verwijderen en opnieuw installeren heeft geen enkele zin.

En anders Thunderbird gebruiken, https://www.thunderbird.net/nl/

Akkoord mannen, maar de vraag is nu niet als de account online is of niet, maar : waarom kan ik die account helemaan NIET aanmaken ?Voor zover ik zie is alles normaal wat mijn Gmail account betreft

Thunderbird al geprobeerd?

<p class="cite">Johnyw op 2 februari 2019 om 13:54</p> Eens ik in dit venster op done geklikt he blijft de zaak hangen, de enige manier om mail te sluiten is dan met force quit ???

Hetzelfde gebeurt trouwens met het “internet account” venster…

Dat klinkt als corrupte data. Zet eens vanuit Time Machine de volgende bestanden c.q. mappen terug (van een datum natuurlijk waarop het nog goed ging)

(Staan allemaal in je thuis bibliotheek)

Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist

Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist

Bibliotheek / Mail

Bibliotheek / Application Support / Mail

Daarna in ieder geval Mail stoppen en weer starten of eventueel eerst de Mac opstarten.

Als dit werkt zou je de oude (werkende) situatie weer moeten hebben.

@Penseel:

Gelijk overstappen op een ander programma zodra er iets fout gaat is niet iets waar je veel van leert.

Dat is ook maar een mening daar kan je ook van leren. Dan heb je een vergelijking waar de fout zit.

Dan moet je niet twee totaal verschillende programma’s vergelijken maar twee situaties (een die werkt en een die niet werkt) waarbij Mail betrokken is.

De TS had al vastgesteld dat het account wel in Safari leek te werken. De oorzaak lag dus niet bij gmail zelf en dan wordt het al gelijk lastiger.

@hendrik ijzerbroot : Het probleem is dat ik bv. Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist en Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist, helemaal niet te vinden zijn onder de Preferences in mijn Time Machine ?

Die zijn standaard niet zichtbaar. Probeer het eens terwijl je de option/alt toets indrukt.

<p class="cite">Johnyw op 3 februari 2019 om 08:57</p> Het probleem is dat ik bv. Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist en Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist, helemaal niet te vinden zijn onder de Preferences in mijn Time Machine ?
kijk je wel in ~/Bibliotheek ??

en niet in /Bibliotheek ??

<p class="cite">fred44nl op 3 februari 2019 om 11:23</p>
<p class=”cite”>Johnyw op 3 februari 2019 om 08:57</p> Het probleem is dat ik bv. Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist en Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist, helemaal niet te vinden zijn onder de Preferences in mijn Time Machine ?
kijk je wel in ~/Bibliotheek ??

en niet in /Bibliotheek ??

Ik zie maar één bibliotheek staan ???

er zijn er echt 2 :slight_smile:

eigenlijk zijn er wel 3, maar dat doet er niet toe.

ga in Finder op jouw naam staan, in de linker kolom en druk es op de option-toets.

en anders kies je in de bovenbalk van Finder het keuze “Ga”

dan zie je de keuze “Ga naar map”

vul daar dan ~/Bibliotheek in.

indien jouw MacOS in het engels staat, dan moet je geen Bibliotheek, maar Library kiezen.