Probleem met installeren van OpenOSX WinTel 2.1.2

Gisteren heb ik naar aaanleing van de [url=http://www.macosx.nl/newsflash.php?id=729]Nieuwsflits over OpenOSX[/url] dit programma aangeschaft.

Nu ben ik bezig om Windows 95 te installeren op mijn iMac intel 17".
Windows 95 wordt meegeleverd met het programma en ik heb geen CD-ROM van 98 of XP (ik heb ook nog zo’n fijne PC met een OEM versie).

Het volgende gebeurt:
De installatie verloopt goed totdat Windows 95 geïnstalleerd kan worden op de zojuist geformatteerde virtuele C: schijf.
Ik moet dan achter de D: prompt [b:7d9da115a2]setup /is /im /ie /id[/b:7d9da115a2] intypen.
In plaats van het opstarten van de installatie van Windows 95 krijg ik de volgende melding:
[b:7d9da115a2]error from reading drive D: data area: read fault[/b:7d9da115a2]

Verder moet ik bij het aanmaken van de C schijf bij het begin van de installatie volgens de tutorial en file krijgen met een .ddimg extensie, ik krijg in mijn geval een file met een .img extensie.
Dus wellicht gaat het daar al mis.

Wie heeft er inmiddels meer ervaring met dt programma en kan mij helpen?

Ik heb enkele weken gepoogd XP te installeren met Openosx. Vergeet het maar. Dit programma is zo'n grote shit, werkt dus gewoon niet. Hulp komt ook al niet. Mijn geld is inmiddels teruggehaald.

Binnenkort kunnen we met WinXP opstarten met de intel iMac. Daar wacht ik op.

[quote:91dac9ee6b="Rik H."]Gisteren heb ik naar aaanleing van de [url=http://www.macosx.nl/newsflash.php?id=729]Nieuwsflits over OpenOSX[/url] dit programma aangeschaft.

Nu ben ik bezig om Windows 95 te installeren op mijn iMac intel 17".
Windows 95 wordt meegeleverd met het programma en ik heb geen CD-ROM van 98 of XP (ik heb ook nog zo’n fijne PC met een OEM versie).

Het volgende gebeurt:
De installatie verloopt goed totdat Windows 95 geïnstalleerd kan worden op de zojuist geformatteerde virtuele C: schijf.
Ik moet dan achter de D: prompt [b:91dac9ee6b]setup /is /im /ie /id[/b:91dac9ee6b] intypen.
In plaats van het opstarten van de installatie van Windows 95 krijg ik de volgende melding:
[b:91dac9ee6b]error from reading drive D: data area: read fault[/b:91dac9ee6b]

Verder moet ik bij het aanmaken van de C schijf bij het begin van de installatie volgens de tutorial en file krijgen met een .ddimg extensie, ik krijg in mijn geval een file met een .img extensie.
Dus wellicht gaat het daar al mis.

Wie heeft er inmiddels meer ervaring met dt programma en kan mij helpen?[/quote:91dac9ee6b]

Ik kan me vergissen, maar Win95 is in wezen een dos-applicatie, die dus wel aansturing van een cd-drive nodig heeft. Ik weet niet hoe dit is geregeld is, maar het programma zal zoeken naar een cd-drive, en die waarschijnlijk niet kunnen vinden…

Denk niet dat de software goed werkt ... :?

Lol, zoals het er nu naar uit ziet zijn de ontwikkelaars meer bezig met boot-tijden van de client dan met stabiliteit en compatibiliteit (wat een raar woord is dat eigenlijk ;) ).

Ik hoop dat VMWare ooit een uitstapje maakt naar OSX. Die zijn gewoon superieur met virtual omgevingen. Momenteel gebruik ik VMWare op mijn Linux servertje.

Mijn probleem met Wintel is dat ik mijn WinXP upgrade niet kan installeren omdat ie tijdens het installeren naar een cd van een ouder Windows origineel vraagt. Ik kan echter de CD niet wisselen tijdens het installeren :frowning: .

Update: Bij de buren heb ik uit arremoede maar de installatie CD-ROM geleend om WinXP te installeren. Na de installatie van XP, die uren en uren in beslag nam, kan ik nu WinXP opstarten en datgene wat op de virtuele C: schijf staat benaderen. Dus wat in de nieuwsflits staat wordt waargemaakt. Alleen de toegang tot de CD-ROM speler wil nog niet, de installatie van de hardware verloopt nog niet goed en ik heb nog geen geluid. Er moet natuulijk wel wat te puzzelen overblijven :?

[quote:94709ff4d3="Rik H."]Update: Bij de buren heb ik uit arremoede maar de installatie CD-ROM geleend om WinXP te installeren. Na de installatie van XP, die uren en uren in beslag nam, kan ik nu WinXP opstarten en datgene wat op de virtuele C: schijf staat benaderen. Dus wat in de nieuwsflits staat wordt waargemaakt. Alleen de toegang tot de CD-ROM speler wil nog niet, de installatie van de hardware verloopt nog niet goed en ik heb nog geen geluid. Er moet natuulijk wel wat te puzzelen overblijven :?[/quote:94709ff4d3]

Kun je al iets zeggen over de snelheid waarmee XP draait?

De snelheid valt niet tegen. Er zit alleen een kleine vertraging in de muisbewegingen, maar dat went. Voordat ik een aantal weken overgegaan ben naar een iMac had ik een PC met een 1,2 GHz AMD processor. Deze reageerde niet echt sneller dan wat XP nu op mijn iMac doet. Het is me echter nog steeds niet gelukt om de CD-ROM speler tebenaderen, ook niet alsik een image CD via de virtuele D: schijf selecteer in OpenOSX.

Ik heb het ook gekocht, ook naar aanleiding van het artikel. En omdat ik Motorola Mobile Phone Tools maar niet geïnstalleerd krijg op een 'echte' XP bak.

Anyway het duurde eindeloos om XP te installeren en toen ik na uren weer eens ging kijken, zat het hele ding gewoon vast.

Maar ik heb één vraag aan jou, Rik: Als je naar de tutorial kijkt en je vergelijkt de plaatjes met hoe je eigen WinTel windowtje eruitziet, zit daar dan bij jou ook zoveel verschil tussen??

[img:2c172dc4f9]http://www.beeldbuijs.nl/images/WinTel.jpg[/img:2c172dc4f9]
(linkerschermpjes zijn uit de tutorial, rechts is WinTel op m’n desktop)

@snipper: Bij mij hetzelfde verschil, bij de installatie tutorial van Win95 zit er consquent een verschil in, maar de functies zijn volgens mij wel gelijk. Het lijkt erop dat ze een oude versie aangepast hebben voor WinTel 2.1.2. Ook de menublak van de MacBochs 586 emulator veschijnt niet altijd. Dat is met de installatie van Win95 (dat met WinTel meegeleverd schijnt te zijn) een probleem. Via dit menu moet je en reboot doen om de installatie van Win95 vanaf d: uit te voeren. Ik hierover een vraag gesteld bij OpenOSX, maar nog geen antwoord ontvangen.

De installatie van WinXP is na erg lang wachten wel gelukt (ondanks het verschil in de tutorial en hetgeen wat je in werkelijkhed ziet), de CD-ROM speler en het geluid doen het echter nog steeds niet.
Mocht dit bij jou wel lukken hoor ik dat graag!

@Rik: Zou je kort en bondig kunnen zeggen hoe je 'm dat geflikt heb want ik krijg het niet aan de praat?

Krijg jij bijvoorbeeld een Win95.ddimg en een c.ddimg te zien in je finder? Ik krijg dat al niet voor elkaar!

Ondertussen is het me gelukt om XP te 'installeren' op een virtuele 4 Gig schijf. Dat duurde tussen de 5 en 6 uur (sorry, ik ben er niet heel de tijd bij gebleven.. dus precies weet ik het niet).

Nu heb ik 'm dan ook opgestart gekregen, maar het is echt be-la-che-lijk traag. Echt niet te doen. Zo van dat je denkt: ‘Ik heb toch geklikt, waarom gebeurd er niets?’ en dat dan 6 seconden later een window opgebouwd begint te worden…

En dan heb ik nog een behoorlijk snelle 2x 2.5 Ghz G5 bak met 2,5 GB werkgeheugen.

:?

@Marcellino: Hoe doe je dat, je geld terughalen?

[quote:b7768d18d5="snipper"]@Rik: Zou je kort en bondig kunnen zeggen hoe je 'm dat geflikt heb want ik krijg het niet aan de praat?

Krijg jij bijvoorbeeld een Win95.ddimg en een c.ddimg te zien in je finder? Ik krijg dat al niet voor elkaar![/quote:b7768d18d5]

De installatie van XP is bij jou inmiddels (min of meer, meer min) gelukt, maar de vertraging die jij beschrijft heb ik niet.
Bij mij reageert alles acceptabel snel, ik heb alleen nog steeds een probleem met de installatie van de CD-ROM speler.
De installatie van XP heb ik overigens gewoon volgens de tutorial gedaan, maar het duurt inderdaad een eeuwigheid.

De *.ddimg files krijg ik bij de installatie van Win95 ook niet voorelkaar. Dit heb ik bij de support van OpenOSX neergelegd, maar nog geen reactie. En als ik de bovenstaande reacties moet geloven krijg ik die ook niet…:x
Ook het niet verschijnen van de MacBochs 586 menubalk bij de installatie van Win95heb ik bij OpenOSX aangekaart.

Ik heb WinTel geïnstalleerd op een iMac met een 1.83 GHz Intel Core Duo met 512 MB werkgeheugen.

Ik ga misschien nog een keer een poging wagen om XP nogmaals te herinstalleren. Of ga proberen ergens een installatie CD van Win98 op te snorren voor een installatie hiervan.
Maar dan moet ik wel een dag vrijnemen…

Wat betreft het geld terugvragen: ik weet niet hoe je de software hebt aangeschaft?
Indien je dit hebt gedownload ben je, als ik het goed gelezen heb, volgens de voorwaarden van OpenOSX je geld kwijt.
Maar geheel zeker weten doe ik het niet.

http://download.onmac.net/

[quote:68f10c9115="Master-JJ"]http://download.onmac.net/[/quote:68f10c9115] Heb je het al geïnstalleerd of ervaring mee? Het wordt aangeraden voor ervaren gebruikers, tot die groep wil ik me nog niet rekenen nadat ik ruim 5 weken ben geswitcht :roll:

[b:9b2d6a0c4d]Update[/b:9b2d6a0c4d] Gisteren heb ik via de mail een update gekregen, is nu versie OpenOSX WinTel version 2.1.3 Inmiddels WinXP opnieuw geïnstalleerd, volgens de update gegevens zou dit binnen 45 minuten op een Intel iMac 20" moeten kunnen en de CD-ROM speler zou moeten werken. Het installeren duurt op mijn 17" Intel iMac nog altijd 2 uur, maar da's beduidend minder dan 6 uur bij de vorige versie. Na de installatie blijkt alles beter te werken. De CD-ROM is toegankelijk en er komt ook geluid (het is nog wat krakerig) uit! De verbinding met internet werkt ook. Al met al een verbetering met de vorige versie, maar ik vind het nog wat vroeg om de vlag uit te hangen. De cursus Frans (waar het bij mij allemaal om begonnen is met WinTel) die ik nu probeer af te spelen gaat nog niet echt lekker, de microfoon doet het o.a. nog niet en daar loopt alles weer op vast. Tja, het blijft Windows.