Mijn macbook werkt al een lange tijd veelste traag.
Ik werk veel met office programma's zoals: words en powerpoint.
Daar naast werk ik ook veel met adobe indesign, photoshop en illustrator.
Vroeger kon mijn macbook dit allemaal wel redelijk aan maar nu is hij onwijs traag als ik werk met deze programma's. Ook wordt mijn macbook extreem warm, soms wordt hij wel 79 graden. Ik heb op dit momment een koeler er onder die normaal voor laptobs zijn. Ik ben nog van plan om een ilap te kopen met de hoop dat het mijn macbook iets koeler laat worden.
Ik heb een maand geleden mijn macbook opnieuw geinstaleert, kan ik mischien iets fouts hebben gedaan? Want het begint zwaar iritant te worden dat mijn macbook nieteens words en powerpoint tegelijkertijd aan kan.
(Mijn macbook start niet veel programma’s op bij startup en ik heb ook niet veel fonts in mijn systeem naast de standaard fonts) Dus ik denk niet dat daar het probleem zal liggen.
Kan iemand mij tips geven over mijn probleem of heeft iemand ook last gehad van dit soort klachten ?
Er zit 1 gig in maar je zou er tog vanuit gaan dat een beetje mac... wel words en powerpoint te gelijk kan draaien met mischien eventueel dan een adobe illustrator er bij?
Voor heen deed hij het wel redelijk voor zover ik me kan herinneren waarom nu ineens niet ?
1) Start een keer op met de installatie-cd erin en doe een hardware test.
Staar een keer 15 min. naar de Activity Monitor en kijk of er een proces is dat een hoog percentage trekt. Want door de temperatuur doet het mij vermoeden dat er een proces loopt dat een hoop vraagt van je systeem en het ook nog eens opwarmt daardoor. Kan een proces zijn dat eens in de x minuten boven komt drijven. Zet ook even de CPU history ( + 3 in activity viewer) aan, dan kun je in de gaten houden of en wanneer ie piekt.
Nou ..... daarmee had ik dus ook gewerkt valt vies tegen ik heb vastlopers + ik moest voor school een presentatie maken voor windows. Dus ik moest het exporteren naar powerpoint, er bleef bijna niks over van heel mijn opmaak alle teksten verschoven :roll:
Ik wordt telkens minder trots op mijn macbook terwijl ik er in het begin er zo blij mee was!
Want mijn adobe programma’s werken allemaal stuk voor stuk super sloom lijkt net alsof ik op een pentium 1 werk ofso
Ik heb pas geleden ook nog een batterij moeten kopen want die was ook stuk gegaan.
En nu zie ik tot mijn verbazing dat de onderkant van mijn macbook langzaam maar cker zwarten vlekken geeft? Door de hitte die mijn mac zo nu en dan produceert.
Spuit de ventielatiegaatjes eens goed schoon met hogedruk lucht. (een spuitbus is het beste ivm met vocht in een compressor). Dat zal al een hoop schelen mbt warmteontwikkelingen.
zeker na een herinstallatie moet alles toch weer lekker lopen. het lijkt me dat er iets mis is. werkt al je geheugen nog? controleer dat even in je 'over de mac' onder het apple-menu linksboven in de menu balk.
very odd... hier loopt alles super op de macbook. De moet echt iets mis zijn, aangezien over het algemeen dit soort symptomen niet bij een macbook horen. Misschien alsnog de hele boel een keer herinstaleren en erg allert zijn bij de instalatieprocedure... Anders apple aanspreken op de garantie (als je die nog hebt).
Het valt me wel tegen dat alles ineens zo traag is, ik zit er tog over na te denken om hem uit te breiden naar 2 gig al dacht ik dat dat niet egt nodig was ?
Ook als ik naar bepaalde site’s ga is hij erg sloom zoals www.pp2g.com
Dan word mijn macbook zo traag, het beinvloed alles als ik op zo een site terecht kom.
Alles vertraagt gelijk , maar wat ik nog steeds het ergste vind is dat office het onzettend traag doet en mijn adobe cs2 pakket. Want met deze programma’s werk ik elke dag in verband met mijn Grafische opleiding. Dus ben ik nood gedwongen om tog verder op de pc mijn werk te maken.
Ik dacht ook dat ik na een herinstallatie sneller te werk kon gaan maar de snelheid is juist vermindert, voor de herinstallatie was hij iets sneller dan nu.
En ik heb trouwens geen hogedruk lucht spuit ? Is het ook goed als ik er met een stofzuiger langs ga of heeft dat geen nut ?
En zelf vind ik het ook een eng idee dat ik lichte zwarte vlekken onder aan mijn macbook zie ze zijn niet egt vlekken maar op het gedeelte waar de macbook het heetst wordt is het wat donkderder dan de rest van de onderkant. Of kan dit ook ouderdom zijn want kheb mijn macbook nu al een tijdje?
Heb je ook veel last van strandballen, of is het systeem stroperig? Een vriend van mij heeft traagheidsproblemen op zijn 1e generatie iMac G5. Ik verdenk de harde schijf en wellicht gaat hij die vervangen. Kopieren van 1 GB duurde ongeveer 5-10 minuten op zijn Mac. Na Schijf-EHBO werkte 't weer vlotter, maar nog niet zoals 't hoort.
Zoals je in je andere draadje al kunt lezen zijn Office en CS3 niet universal; ergo die 'draaien' dan erg langzaam. Dat heeft dus niets met je MB te maken, alleen is het helaas wel zo dat je door die Intel chip nieuwe versie's moet kopen. Dus CS3 kopen en wachten op de update van Office :(
[quote:0b8fe82a9c="Doede"]Heb je ook veel last van strandballen, of is het systeem stroperig? Een vriend van mij heeft traagheidsproblemen op zijn 1e generatie iMac G5. Ik verdenk de harde schijf en wellicht gaat hij die vervangen. Kopieren van 1 GB duurde ongeveer 5-10 minuten op zijn Mac. Na Schijf-EHBO werkte 't weer vlotter, maar nog niet zoals 't hoort.
Kortom: kan het ook de schijf zijn?[/quote:0b8fe82a9c]
Ik heb niet egt vaak last van dat " stroperige systeem" Ik heb daar alleen maar last van als ik met office werk en adobe programma’s tegelijk.
De strandbal komt laatste tijd wel erg vaak te voorschijn. Maar voorheen had ik daar eigenlijk niet zo last van maar ik had gister een schijf controle gedaan en daar kwam uit dat alles in orde was?
En wat betref de uitbreiding van me geheugen daar heeft jurian gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken
Ik heb er ook over nagedacht dat mischien de hitte mijn macbook ook vertraagt?
Want hoe warm mag een macbook gemiddelt worden als je der 3 uurtjes achter zit en je bent gewoon dtp-werkzaamheden aan het uitvoeren? (photoshop, indesign, firefox, words, illustrator). Want die van mij loopt al snel naar de 70-75 graden 1 keer zelfs 80 (toen heb ik hem laten afkoelen) ( deze info heb ik allemaal via het Coreduo programma’tje die de tempratuur opmeet van je macbook.
[quote:86c89dfe4c="Remly"]+ Ik heb pas geleden ook nog een batterij moeten kopen want die was ook stuk gegaan.[/quote:86c89dfe4c]
Ehm, batterij kapot = garantiewerk?
En je draait zoals gezegd allemaal PowerPC software, dat is nu eenmaal traag op een Intel Mac. Hoe het komt dat het trager is dan normaal weet ik niet, maar Adobe CS3 zal al een heel stuk sneller zijn.