Probleem met netwerk van PC en Mac; hulp gevraagd.

Ik heb deze week Panther opnieuw geinstalleerd na mijn TIger avontuurtje.

Nu zie ik om de een of andere reden mijn Windows shared volumes niet meer op het netwerk, vanop mijn Mac. Ook kan ik mijn Mac niet benaderen vanop mijn Windows PC.

Voor de herinstallatie werkte dit perfect.

Ze zitten beiden in dezelfde workgroup, zijn correct verbonden (want internet sharing werkt wel), bestandsdeling en windowsdeling staan ingeschakeld.

Ik ben ervan overtuigd dat ik ergens een instellingetje over het hoofd zie.
Iemand hier ook ervaring mee?

Graag een helpende hand, want al mijn data staat gebackupped op die PC, en zou dringend terug naar de Mac moeten.

Alvast bedankt.

Ik had hetzelfde probleem, totdat ik erachter kwam dat de firewall van XP aanstond en toen ik die uit gezet heb was het klaar en zag mijn Mac de PC's van de kids wel. Nog steeds zien zij mij niet maar ik kan wel bij hun komen. Maar dat vind ik niet zo erg, want we kunnen toch bestanden uitwisselen. Heb je de HD van de PC wel op gedeeld staan? Ik heb ze niet eens in dezelfde werkgroep staan. Maar toen ik Panther er net op had gezet bleef het probleem tot de eerste update, daarna was het klaar.

Janny

Ik omzeil al die problemen door gewoon een ftp-progje te gebruiken. Kan ik pakken en doneren wat ik wil.

Zitten de Mac en de PC in de zelfde IP reeks en subnet? Dit wil nog wel eens helpen

En idd wil de Windows XP firewall wel eens tegen werken, of is er mischien nog een andere firewall actief op de PC zoals Zone Alarm of Norton Internet Security?

Vreemd,

Firewall staat uitgeschakeld…
HD’s staan gedeeld, ik heb aan mijn PC instellingen die eerder deze week werkten zelfs niks veranderd…

Ze zitten in hetzelfde subnet, zoals ik al zei, eerder werkten deze instellingen wel :
PC is 192.168.0.1 en DHCP server

IP instellingen moeten wel correct zijn, want PC deelt internet naar de Mac toe (PC belt in via USB DSL modem)

en NOG wil het niet werken. De PC verschijnt gewoon niet als server in mijn netwerk, ik blijf enkel mijn mac zelf zien…

Very puzzling indeed.

FTP :

Hoe gaat dat dan in z’n werk.? Daar heb ik 0 ervaring mee.

Alvast bedankt !

Ftp heel simpel.. Je hebt 2 of meer comp alle met een eigen ip adres. Op je mac kun je bv met Fetch of ieder ander ftp-progje het desgewenste ip adres intypen dat je wilt bezoeken. op je pc kun je dan bv Serv-u draaien met alle instellingen van dien (extra veilig zodat niet iemand van buiten jouw netwerk ff bij jou komt surfen). Maar ik geloof dat zowel Mac als XP ( staat voor eXtra Pain) een ingebouwde FTP-server hebben.

en klaar k*mt Klara

By The Way... Je had Tiger toch echt ff op een andere partitie of zelfs schijf kunnen dumpen, had je al die props niet gehad.....maar das zeker de sloot dempen nadat de koe verzopen is.

Ik heb er ook ff nagekeken maar zolang het nog niet de final release is blijf ik op Panter…dat poesje is mij snel genoeg!

Nee, het was echt wel de bedoeling zo.

Ik was al 80% van plan Panther effe een verse installatie te geven, en met Tiger effe te proberen werd dat plan ietsje versneld.

FTP krijg ik blijkbaar ook niet werkende (met Transmit)

Now what?

Transmit werkte bij wel. de trial peiode tenminste. Heb je geprobeert om serv-u op de pc te zetten?

Want daarin kun je dus acounts aanmaken wie mag inloggen en met welke rechten.

Serv-U heb ik niet geprobeerd.

Als het effe kan had ik toch liever de functionaliteit zoals ik ze tot dinsdagavond had.
Dat ging prima zo, en zo gebruikte ik het al maanden.
Als het echt niet lukt is FTP een optie om nu tenminste m’n bestanden terug op hun plaats te krijgen, maar op lange termijn wil ik het graag terug hebben werken zoals het eigenlijk moet…

En P.S Bedankt voor de verplaatsing naar Internet en Netwerken, daar hoort ie inderdaad beter thuis.

Vreemd vervolg aan dit verhaaltje

Ik heb Tiger opnieuw geinstalleerd, op m’n iPod deze keer.

Netwerk ging toen vanzelf, met (duidelijk) dezelfde instellingen op mijn Windows volumes.
Het probleem ligt dus duidelijk in Mac OS X. Hoe kan ik achterhalen waar dit probleem gesitueerd is en het oplossen, of kan ik weeral vers installeren? (hij was net vers)

Ik vermoed dat ik de console zal moeten induiken, maar daar ken ik niks van.
Please help !