Probleem met OSX?

Ik werk nu een maand met OSX Panther, ook heb ik een nieuwe machine, een G4 dual .

ik ben hartstikke tevreden met Panther, alleen heb ik een probleem.

Als ik in Quark Xpress werk of Illustrator, stopt de machine steeds, elke keer maar een seconde, net of hij iets wil opslaan.
Dit is erg iri, ik heb het sinds 2 weken daarvoor nooit problemen gehad.

Iemand een idee?

Hoeveel RAM heb je in die machine?

[quote:872f03d75c="ElectricCat"]Hoeveel RAM heb je in die machine?[/quote:872f03d75c]

Processor 1,25-GHz PowerPC G4
L3-cache 512 MB DDR SRAM
Harde schijf 80-GB Ultra ATA/100; 7200 rpm (3)

Heb je al eens permissies herstelt? Heb je de laatste versie van Panther? De laatste versies van Quark en Illustrator? Heb je iets gedaan twee weken terug, waar je van vermoed dat het mogelijk met het probleem te maken kan hebben, iets geïnstalleerd ofzo? Draai je nog andere zaken op het moment dat het gebeurd?

Ik denk dat je met je 512 wel aan de minale hoeveel heid ram zit. Hoe zwaarder de documenten hoe meer ram je nodig hebt natuurlijk. Ik denk dat je met 1024 duidelijk verschil moet gaan merken. Zeker weet ik het natuurlijk niet! Zelf heb ik 768 en ik merk duidelijk dat het hele systeem (1.33 G4) een beetje traag wordt als ik met grote documenten in photoshop , illustrator en Quark tegelijk bezig ben.

[quote:9d45d3cec9="JeePee"]Heb je al eens permissies herstelt? Heb je de laatste versie van Panther? De laatste versies van Quark en Illustrator? Heb je iets gedaan twee weken terug, waar je van vermoed dat het mogelijk met het probleem te maken kan hebben, iets geïnstalleerd ofzo? Draai je nog andere zaken op het moment dat het gebeurd?[/quote:9d45d3cec9]

Ik heb de laatse update, maar wat bedoel je precies met permissies?
Ik werk met Quark 5 in OS 9…Illustrator in OSX

verder heb ik niks geks geinstalleerd en ik draai er niks bij als ik aan het werken ben…

[quote:100056a732="ParadoX"]Ik denk dat je met je 512 wel aan de minale hoeveel heid ram zit. Hoe zwaarder de documenten hoe meer ram je nodig hebt natuurlijk. Ik denk dat je met 1024 duidelijk verschil moet gaan merken. Zeker weet ik het natuurlijk niet! Zelf heb ik 768 en ik merk duidelijk dat het hele systeem (1.33 G4) een beetje traag wordt als ik met grote documenten in photoshop , illustrator en Quark tegelijk bezig ben.[/quote:100056a732]

Ik geloof niet dat het daar aan ligt…ik ehb voldoende ram aan de programma’s toegekent…
En ik ben niet eens met zulke zware bewerkingen bezig…

[quote:a0528b0dab="Mac Fundamentalist"].ik ehb voldoende ram aan de programma's toegekent............ En ik ben niet eens met zulke zware bewerkingen bezig..............[/quote:a0528b0dab]

“Programma’s?” Ik dacht dat je alleen Quark in Classic draaide? In OS X valt er aan geheugen verder weinig toe te kennen…

:?

[quote:a2c7de8b6a="Mac Fundamentalist"]maar wat bedoel je precies met permissies?[/quote:a2c7de8b6a]

In OS X is het herstellen van je permissies erg belangrijk. Ieder bestand heeft bevoegdheden en die kunnen nog wel eens verkeerd gaan staan. Daardoor kan het zijn dat de boel anders gaat functioneren. Op zich kan het een poos duren voordat je er iets van gaat merken, maar dat hangt van een hele boel zaken af. Schijfhulpprogramma/DiskUtility van Apple kan de permissies of bevoegdheden herstellen, overigens zijn hier ook een boel andere programmaatjes voor. :smiley:

Staat autosave misschien aan of zo ?

:finderoud:

Toch denk ik dat het iets anders is.. Als je het gevoel hebt dat er iets steeds even 'stopt' dan kan het zijn dat je Mac het even zwaar heeft met een of ander proces. Van XPress weet ik dat er extensies zijn die beroerd met het geheugen omgaan. Ik neem aan dat je XPress in classic gebruikt (en dus niet opstart vanuit 9). Probeer eens of je met het programma 'activity monitor' (NL naam met je zelf even verzinnen) in je utilities / hulpprogrammas op te starten. Daarme kun je een schermpje met 'processor activiteiten openen en de activity monitor. je wordt er een beetje zenuwachtig van, maar je ziet hier precies welke processen er op je mac draaien en hoeveel geheugen en processortijd ze jatten. Wellicht dat je daar een hint krijgt...

Hoe vaak stop hij "steeds"?

Elke minuut 1 seconde, of elk uur 1 minuut etc.

[quote:d9c29cc4b5="JeePee"][quote:d9c29cc4b5="Mac Fundamentalist"]maar wat bedoel je precies met permissies?[/quote:d9c29cc4b5]

In OS X is het herstellen van je permissies erg belangrijk. Ieder bestand heeft bevoegdheden en die kunnen nog wel eens verkeerd gaan staan. Daardoor kan het zijn dat de boel anders gaat functioneren. Op zich kan het een poos duren voordat je er iets van gaat merken, maar dat hangt van een hele boel zaken af. Schijfhulpprogramma/DiskUtility van Apple kan de permissies of bevoegdheden herstellen, overigens zijn hier ook een boel andere programmaatjes voor. :D[/quote:d9c29cc4b5]

Thanx ga ik proberen.

[quote:d9c29cc4b5]Staat autosave misschien aan of zo ? [/quote:d9c29cc4b5]

Nee die gebruik ik nooit.

[quote:d9c29cc4b5]Toch denk ik dat het iets anders is… Als je het gevoel hebt dat er iets steeds even ‘stopt’ dan kan het zijn dat je Mac het even zwaar heeft met een of ander proces. Van XPress weet ik dat er extensies zijn die beroerd met het geheugen omgaan.
Ik neem aan dat je XPress in classic gebruikt (en dus niet opstart vanuit 9). Probeer eens of je met het programma ‘activity monitor’ (NL naam met je zelf even verzinnen) in je utilities / hulpprogrammas op te starten. Daarme kun je een schermpje met 'processor activiteiten openen en de activity monitor. je wordt er een beetje zenuwachtig van, maar je ziet hier precies welke processen er op je mac draaien en hoeveel geheugen en processortijd ze jatten. Wellicht dat je daar een hint krijgt… [/quote:d9c29cc4b5]
Ik heb geen extra extensies geinstaleerd,
Ik heb die activiteiten gezien, het meest trekt ie met Photoshop.
Idd start ik op in OSX
Het is idd net of ie iets wil opslaan of back uppen. maar ik heb alle instellingen nagekeken ook alles weer opnieuw geinstalleerd, en nog steeds doe ie het…en verder heb ik niks open staan

[quote:d9c29cc4b5]Hoe vaak stop hij “steeds”?

Elke minuut 1 seconde, of elk uur 1 minuut etc.

[/quote:d9c29cc4b5]

Meestal elke minuut wel 2 keer, maar soms ook een tijdje niet…het gekke is dat het met Illustrator ook is, maar ik werk met Illustrator 10 in OSX…