Probleem met 'Schijfkopie'

Ik heb een schijfkopiebestand op mijn Mac staan. Telkens ik dit wil openen verschijnt er een venster met de volgende tekst : "Het programma 'Schijfkopie' is onverwacht gestopt. De systeemprogrammateur en overige programma's zijn niet beinvloed.'

Bij het aanmaken van een leeg schijfkopiebestand verschijnt er een venster met als titel ‘Schijfkopie-voortgang’ en de volgende tekst : Schijfkopie-helperprogramma is onverwacht gestopt.’

Op welke manier kan ik dit programma terug aan de praat krijgen ?

Hey Bugman,

Wat voor Mac heb je? En wat voor versie OSX draai je?
Je kunt de voorkeuren een keer weggooien, dat wil misschien wel helpen…

:wink:

Ik heb een iMac met 700 MHz PowerPC G4 - processor en werk met MacOS X 10.2.6

Er zijn veel redenen te noemen waarom een programma keer na keer er mee stopt. Het kan zijn dat het bestand dat je met schijfkopie wilt openen corrupt is, heb je al eens geprobeerd het bestand te openen met Toast? Dat kan namelijk ook.

Het zou kunnen zijn dat schijfkopie een conflict heeft met een ander programma, misschien heb je laatst een beta-programma geïnstalleerd of een [i:bae4dead33]not to shaby[/i:bae4dead33] script gedraaid?
Je voorkeuren-bestand .com.apple.schijfkopie.plist (of zoiets) in /users/jouwnaam/Library/Preferences/ weggooien kan helpen, maar dit is meer een OS 9 oplossing.

In plaats van een nieuw bestand aanmaken met schijfkopie kun je ook een map met bestanden op het venster laten vallen, dat vind ik een stuk makkelijker.

Ik had het vorige week ook, misschien helpt opnieuw opstarten of uit- en weer inloggen (maar dat heb je vast al gedaan). Ik heb uiteindelijk DiskWarrior 3 gedraaid en daarna was het weer over... :P

Ik had het idee dat het mogelijk met Toast te maken had. Sinds ik Toast 5.2.1 op m’n iMac heb staan, heb ik regelmatig vreemde dingen. Verder kan m’n Mac ook sindsdien vaak m’n CD-RW’s niet lezen of niet uitwerpen… :? Maar goed er valt mee te leven… :wink: Ik kom er uiteindelijk steeds wel uit. Het lijkt alsof Toast m’n schijven ook niet goed kan wissen, waardoor ze onbruikbaar worden voor m’n Mac…

Maar we dwalen af… :slight_smile:

Momenteel beschik ik niet over de applicatie Diskwarrior. Indien ik me dit nu aanschaf, is de kans heel groot dat ik Diskwarrior niet kan installeren omdat mijn iMac elke cd-rom na enkele seconden uitwerpt.

Kan iemand me zeggen waar ik “Schijfkopie” kan downloaden op het net ? Alhoewel ik denk dat ik deze niet zal kunnen installeren omdat de huidige versie van “Schijfkopie” tilt slaat en dus de .dmg file niet zal willen openen, maar ik kan het steeds eens proberen.

Heb je de voorkeuren al verwijdert, zoals tony montana en boelie aangaven?

Ik verwijderde de voorkeuren, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Als de schijf waarop het schijfcopiebestand staat een osx opstartschijf is kan je misschien het hulpprogramma 'schijfhulpprogramma' opstarten, schijf aanduiden waarop het schijfcopiebestand staat, tabblad 'schijf-EHBO' en dan herstel volumebevoegdheden aanklikken.

Wat ook nog kan via Pacifist hier te vinden, de ‘prebindings’ updaten.

Probeer het maar, het is altijd beter dan dat je het nooit doet.

Indien dit allemaal dingen zijn die je al doet (of nog beter doet dan ik misschien) dan mag je mijn inbreng als nihil beschouwen natuurlijk.

Just trying to help
Davedive

[quote:c67f75456a="davedive"]Wat ook nog kan via Pacifist [url=http://www.charlessoft.com/]hier[/url] te vinden, de 'prebindings' updaten.[/quote:c67f75456a]

Prebindings updaten? Pacifist kun je gebruiken om Schijfkopie van de installatieCD te plukken en apart te installeren. Wat dat betreft een goede mogelijkheid, maar prebindings updaten is iets anders… Je kunt misschien Schijfkopie opnieuw apart installeren, dan geeft hij Werk bij aan, dat betekent dat het probleem mogelijk is opgelost, als het programma corrupt is geworden…

Je kunt een Archiveer en installeer doen, dat betekent dat je systeem helemaal vernieuwd wordt en je oude instellingen (Home-folder) bewaard blijven. Maar dat is omslachtiger dan DiskWarrior gebruiken. Ken je niet iemand in je omgeving die hem even kan uitlenen? Dan zie meteen of het werkt…

Ik heb Pacifist gedownload. Na het klikken op "Open Mac OS X pakketten" blokkeert de applicatie op een van de pakketten. Ik probeerde dit verschillende keren, telkens met hetzelfde resultaat.

Al je problemen wijzen in de richting van een reparatieprogramma... Ik ben er van overtuigd dat je minstens minder problemen zult hebben!

Maar goed, wordt je installatieCD ook uitgespuugd? Anders zou je een Archiveer en installeer kunnen proberen… Dan blijft je Home-folder bewaard (dus je voorkeuren en programma’s), maar je systeem wordt vervangen…

DiskWarrior of Drive 10 kun je ook vanaf een andere partitie of externe harde schijf draaien, als je daar maar van op kunt starten… :?

Hoe lang heb je het al met dat uitspugen? Sinds wanneer? Iets geïnstalleerd? Spuugt hij alles uit? Ook je Apple Hardware Test CD? Misschien is je Drive naar z’n groo… :?

Hoe lang het probleem zich voordoet is moeilijk te bepalen, ik denk enkele dagen.

Mijn iMac spuwt alle cd’s uit, ook de Apple Hardware Test -cd, gisteren aanvaarde hij de deze cd 1 keer en sindsdien lukt het me niet meer. Een muziekcd kan ik dan wel branden (met iTunes).

Ik ga bijna denken dat je lens vuil is. Heb je cd's die wel werken op je iMac? Behalve lege natuurlijk. Anders kun je misschien beter terug gaan naar de apple dealer die je deze mac heeft verkocht.

Eventueel kun je dit proberen: plaats een opstartcd in je mac en haal de stroom er af. Daarna iMac weer aansluiten en de C ingedrukt houden bij opstarten.

Vooropgenomen muziekcd's werken prima. Zowel met iTunes, als zonder iTunes. In het laatste geval verschijnt er een cd-icoon op de desktop.

Op welke manier kan ik een ander copij van “Schijkopie” bemachtigen ? Op de website van Version Tracker staat er eentje, maar het is “unavailable for download”.

Dat komt omdat schijfkopie niet apart is te downloaden. Onder Mac OS X wordt het geupdate met behulp van combo updaters (bijvoorbeeld 10.2.6 Combined Updater)

Maar dan nog, aan schijfkopie zelf heb je niets tenzij je het op een opstartcd hebt staan. Je moet opstarten van een ander volume om je HD te repareren.

Ik zou proberen op te starten van een installatie of reparatie-cd (bijvoorbeeld die je bij je mac kreeg) en een archiveer en installeer uit te voeren (zoals JeePee al aangaf)

En tja, mocht dat allemaal niet helpen, dan is er mogelijk iets hardwarematigs kapot...

Mijn Superdrive wilde een poos terug alleen nog maar DVD’s, de rest spuugde hij zonder pardon uit… Ik heb nu een nieuwe Superdrive… :roll:

Het magische woord van vandaag is:

applecare

Het scherm van m’n ibook werkte niet meer, ik hoor geen geluid, ik kan geen cd’s lezen, m’n mac start niet meer op…maakt allemaal niet meer uit zolang je applecare hebt! En heb je een goede macdealer dan krijg je ook nog een vervangend exemplaar mee naar huis.

Zeker! Ik had 'm binnen 2 weken en gewoon bij me thuis, kon ik meteen zien hoe m'n iMac G4 er van binnen uit zag... :roll: Heel gaaf! 8)

Spijtig genoeg kan ik geen beroep meer doen op AppleCare. Mijn toestel is anderhalf jaar oud en dus te oud om zo'n contract af te sluiten.

Ik zal hem naar een erkende hersteller doen en mijn factuur betalen.