Ik heb laatst een seagate Momentus 7200.4 van 500 gig in mijn macbook pro geplaatst (macbook pro 5.1).
Nu hoor ik zeer regelmatig een hard click geluid van die schijf komen.
Dit gaat gepaard met een (zeer) kortstondige freeze van mijn systeem, waarna ik weer verder kan werken.
Ik ben gisteravond wezen googlen en ik schrok me rot hoeveel mensen hier last van hebben. (apple gebruikers).
Het is dus een bekend probleem, echter , ik heb totaal niet een sluitende oplossing hervoor kunnen vinden.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring en is het gelukt dit probleem te verhelpen ?
Ik heb inmiddels naar de shop gebeld waar ik de schijf heb gekocht, maar die weten weer niks van het probleem af (dat zal je altijd zien).
Ik kan 'm terugsturen met de mogelijkheid op een nieuwe maar ik vrees dat ik weer hetzelfde probleem daarmee kan krijgen.
Als iemand dus DE oplossing hiervoor heeft , u bent van harte welkom !
Een harde klik uit je harddisk met een bijhorende freeze en dan werkt het weer ff, is inderdaad bekend probleem ( =>harddisk gaat dood) en de 'oplossing' is heel simpel: Zo spoedig mogelijk backup ervan maken en een nieuwe harddisk plaatsen. De klik harddisk kan bij het oud ijzer.
Het ligt niet aan het merk of type harddisk, het is gewoon slijtage die elke harddisk heeft. Die beestjes zijn nog mechanisch, erg gevoelig en slijten snel. Een SSD harddisk heeft geen last van mechanische slijtage. Maar daar zijn ook weer andere kuren mee. Alles kan en gaat kapot :-) Het éen wat sneller dan het ander (harddisken wat sneller in iedergeval).
Toevoeging: Daarbij, het heeft niks met Apple te maken. In de Apple computers zitten dezelfde harddisken als in PC’s en gaan dus even snel kapot. En eigenlijk in een macbook pro zelfs iets minder snel kapot, gezien een macbook pro wat extra shock-bestendige veiligheidstruukjes heeft ingebouwd.
De seagate Momentus 7200.4 is toch een Harddisk met ingebouwde val detectie? volgens mij werkte dat al niet echt lekker samen met de macbook pro om daeze een eigen soortgelijke valdetectie heeft?
[quote:490e60f024="Henriboersema"]De seagate Momentus 7200.4 is toch een Harddisk met ingebouwde val detectie? volgens mij werkte dat al niet echt lekker samen met de macbook pro om daeze een eigen soortgelijke valdetectie heeft?[/quote:490e60f024]
Goed punt inderdaad, dubbele val-protectie hmz :?
Ik denk dat je ook de versie hebt gekocht met de sensor erin voor schock detectie.(er zijn namelijk 2 versies 1 met en 1 zonder)
je moet maar even zoeken maar er is volgens mij een manier om deze sensor uit te zetten, dit conflicteert inderdaad met je ingebouwde sensor waardoor hij vast loopt.
Er zijn 2 versies, eentje met, en eentje zonder SMS ( Sudden Motion Sensor ). Maar ook de versie zonder sensor heeft dergelijke problemen, daar was laatst nog een topic over.
Om te controleren of het aan de combinatie van Macbook pro met ingebouwde valdetectie en je Harddisk met ingebouwde valdetectie ligt, kun je die harddisk in een USB behuizing plaatsen en aansluiten. Heb je dan geen probleem ermee, dan ligt het eraan dat de harddisk niet helemaal compatible is met je Macbook pro.
[url=http://www.alternate.nl/html/product/Behuizingen_extern_USB/Sharkoon/Rapid-Case_2,5/-1070604/?]Zo'n USB behuizing als bijvoorbeeld deze (klik).[/url]
Echter, ik heb in mijn systeemprofiel gekeken en het blijkt dat ik NIET de versie heb met de ingoebouwde motion sensor (de “G” - versie).
Ik heb dus de normale versie van de schijf …
Unsound heeft dus gelijk dat deze normale versie ook problemen kan geven.
Zou ik hier de verkoper voor verantwoordelijk/aansprakelijk kunnen stellen en bv deze schijf dan kunnen inruilen voor een schijf die zonder problemen werkt ?
Ik heb de schijf in augustus dit jaar gekocht en gelijk vanaf dat moment eigenlijk last gehad van die clicks.
Tenzij er een pasklare oplossing voor mijn probleem is , zit ik wel te denken aan inruil.
Kan me alleen niet voorstellen dat , bij zo’n welbekend probleem met deze schijf, er nog geen oplossing voor is.
Zou ik hier de verkoper voor verantwoordelijk/aansprakelijk kunnen stellen en bv deze schijf dan kunnen inruilen voor een schijf die zonder problemen werkt ?
Ik heb de schijf in augustus dit jaar gekocht en gelijk vanaf dat moment eigenlijk last gehad van die clicks.
[/quote:63a8006d97]
4 maanden oud is die schijf nog maar, dan heb je toch gewoon garantie?!
Ik zou het niet eens vragen of hij ingeruild kan worden, maar gewoon zeggen dat je hem inruilt (nu al kapot, geen vertrouwen in het merk/type, harddisk verdien je je geld mee enz. enz.)
Ik zag toevallig net op Kassa (uitzending over slechte aftersales/garantie van Apple) dat een redelijke levensduur van een Computer, Laptop en Harddisk 5 jaar is. Dus ik zou hem terugsturen. Ik heb gister in mij MBP13" een WD Scorpio Blue (5400 RPM) ingebouwt van 500 GB. Dit schijnt een hele betrouwbare HD te zijn.
Eerder had ik jou Seagate (ST9500420AS)op het oog maar na alle slechte recenties (die het zelfde probleem beschreven) heb ik toch maar voor de WD gekozen, ook was ik vergeten dat 7200 RMP wellicht niet verstandig zou zijn in een 13".