Probleem met .sql dumpfile

Ik heb een probleem met speciale karakters zoals ï en ö etc... Als ik met PhpMyAdmin een database dump maak van een database op een externe webserver (provider) dan worden alle speciale karakters gesloopt en zie ik de meest rare tekens in het file op mijn PoBo. De rest van de dump is wel goed... Iemand enig idee hoe dit te voorkomen...[/u]

Zorg dat je encoding (Latin-1 of UTF-8, nog meer?) in beide versies van PHPMyAdmin hetzelfde staan (dit kun je kiezen bij het inloggen). Overigens kan ik het gebruik van UTF-8 encoding zeer aanbevelen. Wel even opletten dat je pagina's dit ook correct gebruiken (via Content-Type: header en/of meta tag).

Succes!

[quote:788c111f2a="fab"]Zorg dat je encoding (Latin-1 of UTF-8, nog meer?) in beide versies van PHPMyAdmin hetzelfde staan (dit kun je kiezen bij het inloggen). Overigens kan ik het gebruik van UTF-8 encoding zeer aanbevelen. Wel even opletten dat je pagina's dit ook correct gebruiken (via Content-Type: header en/of meta tag).

Succes![/quote:788c111f2a]

Ja, ik denk dat het probleem in de encoding zit, maar het gaat al fout in de file die op mijn pobo terecht komt, dus voor het uploaden (op een PC gaat t wel goed met downloaden van de dumpfile). Ik denk dat mn mac m default in de verkeerde encoding download… maar hoe dit aan te passen?

De file op je PB is wellicht wel correct, maar het programma waarmee je hem bekijkt ondersteund de encoding niet. Met BBEdit kun je bijv. wel zien dat het bestand correct is, vermits je daar kunt kiezen welke met welke encoding het geopend wordt. Als het op de PC zondermeer OK lijkt, is het duidelijk een Latin-1 encoded bestand lijkt me.

Even controlleren dus.

[quote:ab5ce6db9d="fab"]De file op je PB is wellicht wel correct, maar het programma waarmee je hem bekijkt ondersteund de encoding niet. Met BBEdit kun je bijv. wel zien dat het bestand correct is, vermits je daar kunt kiezen welke met welke encoding het geopend wordt. Als het op de PC zondermeer OK lijkt, is het duidelijk een Latin-1 encoded bestand lijkt me.

Even controlleren dus.[/quote:ab5ce6db9d]

Ja je hebt gelijk, ik heb BBedit gebruikt en ook in TextEdit gaat t niet goed. Als ik het bestand bekijk in firefox dan is ie goed… dus het zit in BBedit 6.5, maar waar…?Hele prefs panel al door gespit… maar geen text encoding optie…

UPDATE: Ik heb even de demo van de nieuwe BBedit 8 geïnstaleerd en daarin kun je wel kiezen voor ISO-Latin als er in het file niets gedefineerd is. Dus nu werkt t wel... Trouwens in TextEdit kun je ook instellen dat ie in bepaalde encoding moet openen en dan werkt t daar ook... Bedankt voor de tips...