Tijdje geleden tweedehands powerbook gekocht met kapotte combodrive. Superdrive gekocht en zelf geplaatst. De drive is zichtbaar bij het systeem overzicht 'MATSHITADVD-RAM UJ-845S'. Ook in Toast staat rechtsonder mijn nieuwe superdrive vermeld, maar ik kan geen cd's of dvd's in mijn drive krijgen.
Eerst had ik moeite een cd eruit te krijgen, toen die na vele keren proberen eruit was kreeg ik er niks meer in. Ik heb opgestart met muisklik ingedrukt, eject via Itunes, safe boot, en dan nog de wat meer ingewikkelde dingen zoals een ‘Open Firmware’ - eject cd / opstart in unix en daar diverse dingen typen (blijft onduidelijk voor mij trouwens) en via de terminal met disktool, maar ook daar begrijp ik lang niet alle commando’s en wat ik precies moet doen…
Heeft iemand tips of commando’s (unix, Open Firmware, terminal) die mij kunnen helpen bij dit probleem?
Beetje vreemd probleem.
[url=http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso]Deze[/url] site geeft aan, dat de betreffende drive gewoon moet werken met een PowerBook G4.
Het verwijst voor het branden wel naar [url=http://www.patchburn.de/index.html]Patchburn[/url], maar dat zou niet nodig zijn voor jouw probleem.
Misschien is de DVD drive echt kaduuk.
Ik heb de drive nieuw gekocht bij Macintoys voor 200 Euro. Het is dezelfde drive die er origineel ook in zou zitten (alleen nu dan super ipv combo). Patchburn heeft ook niet geholpen helaas : ( De drive maakt diverse geluiden tijdens het opstarten. Gedrurende die seconden lukt het me om een cd erin te krijgen, maar die verschijnt niet op het bureaublad. Aangezien het om een nieuwe drive gaat en 'zichtbaar' aanwezig is bij syteem profiel, zou je toch zeggen dat alles klopt. Een mechanische fout zou natuurlijk kunnen maar de hele reparatie is netjes verlopen en de laptop werkt als daarvoor...
Ik ben ondertussen een uurtje verder en heb m'n laptop opgestart in Unix, zonder daar commando's te geven. Daar reageerde de drive wel op (andere geluiden), met als gevolg dat de drive nu helemaal dicht zit. Een cd wil er nu niet eens meer 1 cm in + de drive blijft maar doorgaan met 'proberen'. Ik meld het maar even voor het geval iemand dit bekend voorkomt...
Is het mogelijk dat de drive niet goed is geinstalleerd waar door het misschien vast loopt.
Kijk via Terminal drutil info welk software je hebt, je kunt hier [url]http://forum.rpc1.org/portal.php[/url]
kijken als er nieuwe is
Model: MATSHITADVD-RAM UJ-845S
Revision: D100
Serial Number:
Detachable Drive: No
Protocol: ATAPI
Unit Number: 0
Socket Type: Internal
Voor dit type heb ik geen firmware updates kunnen vinden. De drutil ziet er als volg uit:
Gerhard-Derksens-Computer-2:~ gerhardderksen$ drutil version
ProductName: Mac OS X
ProductVersion: 10.4.3
BuildVersion: 8F46
DiscRecording: 3.0.8f9 (3008.4.9)
IOKit: 1.4.1 (277.6.0)
Ik weet niet of daar iets aan te zien is, eerlijk gezegd gebruik ik de terminal vrijwel nooit. De drive blijft maar z’n handelingen herhalen + er blijft een blokkade aan de voorkant zitten waardoor er geen cd’s meer in kunnen, niet eens 5 mm! Omdat eerder vandaag cd’s en dvd’s er nog wel in en uit konden neem ik aan dat de drive er wel goed in zit. Maar zelfs als de blokkade weg zou zijn dan nog zit ik natuurlijk met een drive die niet werkt…
Bij de imac en emac zit er een klein gaatje aan de voorkant om met een gebogen paperclip de cd er te halen.
Ik heb hierbij evt. de nieuwe firmware voor je drive[url]http://forum.rpc1.org/dl_firmware.php?download_id=2094[/url]
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon de cd/dvd eruit moet kunnen halen
[quote:bc0f7960e9="Zweef"]Ik heb 't vermoeden dat de drive gewoon stuk is. Gevalletje DOA.[/quote:bc0f7960e9]
Dit vermoed ik ook, je schrijft namelijk dat deze er net nieuw in is gezet, ga hiermee naar de winkel terug en leg het probleem uit misschien is er wel een schroef los waardoor zoals ik al eerder schreef de cd/dvd er niet meer goeduitkomt, ik heb dit probleem ook al eerder gelezen bij divers iMac’s
Ik heb toch nog een keertje de laptop opengehaald om te kijken of ik nog iets kon ontdekken. Tot mijn verbazing zag ik dat de superdrive een beschadiging had op de bovenkant, van een té lange schroef! Notabene één van de aller laatste schroeven die nog vast moest om deze 5 uur durende operatie te voltooien was niet op de originele plek teruggekomen. Het verschil is misschien 2 mm, maar dat was genoeg om op de drive te drukken waardoor hij niet meer werkte. Alles loopt top, drive werk perfect!