Probleem: Ongewenst data verkeer op mijn mac, opgelost!

Sinds kort heb ik een raar probleem, denk ik. Als ik alle apps (zoals mail, firefox en postfix) die data op vragen via internet afsluit. Zie ik nog steeds wat netwerk activity van ± 5kb/s via menu meters. En soms pieken tegen de 20kb/s. Het houd allen op als ik personal web sharing uit zet.

Ik heb ook het programma Little Snitch geprobeert maar ik zie nog niet veel verschil, misschien na het herstarten ofzo…

Heeft er iemand hier ervaring mee of heb ik stiekem een Spyware of Trojan Horses ofzo???

Zou dat misschien apple's rendezvous zijn ? die maakt zichzelf bekend op netwerken zodat andere computers ze automatisch zien. ik gok maar wat.

zijn het niet de programma's die van het netwerk gebruik maken die moeten checken dat er iemand aan de andere kant er nog is : pingen. Ik geef mijn hersenen ook maar een douw , lijkt mij logisch dat de programma's af en toe checken of er nog wel een verbinding is. Maar idd is 20KB wel veel. Weet het verder ook niet.

bij mij geeft menumeters ook constant dataverkeer aan, ook al heb ik geen enkel prog open staan. ik heb kabel (telenet). gemiddeld bedraagt dit ongeveer 1Kb. en dit blijkt normaal te zijn. maar het fijne ervan weet ik ook niet.

als het verkeer weg is als je personel file sharing uitzet is dat idd het probleem (duh)

PFS, wat dus Samba is (welke het SMB protocol vertegenwoordigd) gebruikt broadcasts om zich te op het netwerk bekend te maken. (net zoals Rendezvous dit doet).
dit verklaard dus het verkeer.

Om ook maar even mijn ervaring hiermee te geven. Ik heb nog netwerkactiviteit van 1kb tot soms wat hoger als internet het niet eens doet, dus waar het vandaan komt weet ik niet.

Rendenzvous geeft af en toe een piek in het dataverkeer. Die gaat om de zoveel tijd kijken of er wat op het netwerk actief is. Via het programma Adreslijsttoegang kun je Rendezvous uitschakelen (en ook andere protocollen), dan zul je merken dat het netwerk verkeer verder afneemt.

Nou Rendenvus en SMB kan het niet zijn want die heb ik uit staan. En er moet idd altijd wat netwerk activiteit zijn, maar constant ± 4 a 20kb is wel raar. Little Snitch geeft steeds van die onbekende ip's die via httpd en smtp connectie proberen te maken. Het lijkt wel van die webcrawlers die via mijn mac van alles wllen doen. Ik ga een ip release doen kijken als dat helpt.

Het probleem is inderdaad gewoon die Personal Web Sharing. Als je die aan hebt staan, heb je een webserver op je macje staan, die zoals het een echte webserver betaamt, gewoon verkeer kan genereren. Er kunnen mensen jouw macje proberen te bezoeken, er kunnen spiders van zoekmachines onderweg zijn; je weet het niet - je staat dan gewoon open om verkeer te ontvangen. Dat verklaart in ieder geval al dat het proces "httpd" voor internetverkeer zorgt - httpd is namelijk het proces van je webserver :).

Je zei dat je ook postfix aan had staan: dat verklaart het verkeer naar de smtpd, dat is namelijk het proces van postfix dat het smtp-verkeer voor zijn rekening neemt. Ik neem aan dat je relayen wel uit hebt gezet in postfix? Anders ben je een hele fijne open mailserver voor spammers ;).

Oplossing van dit probleem: je webserver (Personal Web Sharing) uitzetten wanneer je die niet nodig hebt of gebruikt, en precies hetzelfde geldt voor Postfix. Uit als het niet hoeft :).

edit:
Ik zie net dat je je website (www.juny.nl) op je macje draait: dat is de simpele verklaring voor het verkeer! Je krijgt gewoon bezoekers op je website :P.

Dat had ik ook zelf kunnen bedenken, maar toch bedankt voor de tip. het ging namelijk om het downstream ;). Maar ieder geval het probleem is opgelost. Ik heb een dhcp release gedaan en dat scheent te helpen, ff een paar dagen afwachten.