probleem opstarten iMac

Vanochtend toen ik mijn iMac opstarte zag ik op het beeldscherm inplaats van het Apple Logo een klein mapje met :finderoud: en het flitste met een vraagteken ? Ik heb op alle knoppen van me toetsenboord ingedrukt om te kijken wat er gebeurde maar er gebeurde haast niks.

Mijn muis werkte tevens ook niet mee. Weet iemand wat er aan de hand is? Ik heb mijn iMac pas 2 maanden. Ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen!

Wat voor type iMac is het en welk OS draai je? heb je een Cd erbij waarmee je kan opstarten?

:?

ik had hetzelfde probleem 2 weken geleden, en ook deze vraag gesteld hier op het forum. helaas kreeg ik niet veel duidelijkheid. ik heb een ibook 900, en had dus dezelfde problemen, soms wilde die echter wel opstarten, en soms aboluut niet. tot helaas eergisteren. hij wilde helemaal niet meer opstarten, wel dat gong geluid. toen naar de winkel gegaan (machouse) en nu is me bookje opweg naar apple i.v.m. een defecte harde schijf. bale bale dus. ik heb er allemaal niet zoveel verstand van dat ik je kan zeggen wat je moet doen en of dit hetzelfde is, maar als je garantie hebt zou ik er zeker gebruik van maken!!! hopelijk kunnen de anderen je nog een stukje verder helpen. groetjes, Berry

Bel even met Apple, Je hebt hem pas twee maanden, dus zit ie nog in de garantie. Zij helpen altijd heel goed is mijn ervaring 020-3469104

Ik heb een iMac G4 15 Inch en de nieuwst Panther OSx

en ja ik heb een cd bij gekregen :) vergeten er bij te zetten :) Idd apple service is uitstekend!

Ah dus geen nieuwe en dus geen garantie......of toch

Wat je zeker moet doen is via de installatie CD of DVD het Schijfhulpprogramma de harde schijf te laten controleren en de bevoegdheden te laten herstellen.

Ok! zal ik zeker doen! bedankt voor je hulp alvast! :D

Ehh... dus je weet hoe dat moet? (opstarten met "c" toets ingedrukt etc.)

:roll:

ehm haha nee :innocent: kan je het me uitleggen? :innocent:

Heb ik eerst wat details nodig! Hoeveel CD's heb je er bij en wat staat er op de etiketten?

op de eerste cd staat:

iMac
Software-installatie en -herstel 1

op de 2e cd:
iMac Software Install and Restore 2

Mooi. Je zet de iMac aan en doet de Nederlandstalige CD in de lade en herstart met de "c" toets ingedrukt. Na het opstarten kom je in het installatiemenu van OS X. je moet vervolgens een paar keer op "Okee" klikken (maar ga niet zover dat je een nieuw Systeem installeert!) voordat je in de Menubalk het "Schijfhulpprogramma" kunt selecteren. In Schijfhulpprogramma heb je 4 opties: - Controleer systeembevoegdheden - Herstel systeembevoegdheden # - Controleer volume - Herstel volume # gebruik degene met een #

Als-ie klaar is, het installatieprogramma afbreken (annuleren) en herstarten met de muisknop ingedrukt. Tijdens het herstarten gaat de CD lade open en start de iMac hopelijk via de harde schijf op…

oke! ik ga het zo uitproberen! harstikke bedankt alvast! :D :D :D

Ik heb net nog even een van m'n Macs via de OS X installatie CD opgestart en om precies te zijn (het voorgaande verhaaltje was uit m'n hoofd geschreven) moet je in het begin van de installatieprocedure de Nederlandse taal selecteren en een paar keer op "continue" c.q. "ga door" klikken en dan in de Menubalk via "Installer" het Schijfhulpprogramma kiezen. Nu zou het moeten lukken. Na afloop kun je de Installer Quitten (Command-Q) en voor "herstarten" kiezen. Ben benieuwd of je iMac het weer gaat doen..anders moeten we verder zoeken.

:roll:

ok! ik hou je op de hoogte als mijn iMac het doet! nog een keer bedankt voor de hulp ! :D :D :D

Als ik het goed heb is kan het makkelijker:

start op met de ‘x’ ingedrukt. Je Mac moet nu opstarten in OS X.
Als dat niet lukt start je op met een systeemcd (kan 9 of X zijn),
je gaat naar Regelpanelen/Opstartschijf in OS 9 of
Systeemvoorkeuren / Opstartschijf in OS X en selecteert de hd waar je systeem op staat. Daarna moet je herstarten.

Als het nú nog niet lukt kun je de hierboven genoemde -wat ingewikkeldere- adviezen opvolgen.

Succes en groetjes

Jos