Probleem optische schijfeenheid

Ik heb al een tijdje een probleem met het afspelen van cd's en dvd's. Af en toe, naar hem meermaals er opnieuw in te stoppen nadat de schrijf er weer uitkwam zonder hem te lezen, deed hij het nog wel. Ik heb dan ook het idee dat de lens vies is. Ik heb hier al verschillende topics over gelezen en heb daarom ook maar zo een schoonmaak cd gebruikt. Ik heb nu het idee dat die het iets beter doet, maar nog steeds leest die een cd vaker niet dan wel en branden hoef ik al helemaal niet te proberen.

Ik heb dan ook ergens gelezen dat de beste manier om een lens schoon te maken, is om met een wattenstaafje met alcohol de lens schoon te vegen. Als ik dit wil doen, moet ik eerst de optische schijfeenheid eruit halen, vervolgens die open maken...

Ik heb hier al voor op iFixit gekeken, maar het lijkt me toch een beetje riskant. Zeker omdat ik nu niet zo vaak die optische schijfeenheid gebruik en ik dit meestal wel via andere manier kan oplossen.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het schoonmaken van de optische schijfeenheid met een wattenstaafje of nog andere tips heeft. Het gaat om een MacBook Pro mid 2009 (aangekocht in augustus, dus nog geen 2 jaar oud).

Hoe vaak heb je de Superdrive nodig?

Heb je nog meer computers? Hoeft niet per se een Mac te zijn, Windows kan ook. Je kunt namelijk op een andere computer een schijfeenheid beschikbaar stellen, en die dan gebruiken alsof die in je Mac zit.

Als je die mogelijkheid hebt, kun je het gedoe met je Superdrive laten voor wat het is. Grote kans dat zelf eraan sleutelen het eerder verslechtert dan verbetert als een schoonmaak-cd al geen oplossing biedt.

[quote=michiel112 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/probleem-optische-schijfeenheid#post-2247235 time=1309677172] Zeker omdat ik nu niet zo vaak die optische schijfeenheid gebruik en ik dit meestal wel via andere manier kan oplossen.[/quote]

Precies, dat geef ik zelf ook al aan, maar om bijvoorbeeld een dvd onderweg te kijken ofzo, moet ik deze eerst rippen en overzetten. Daarom was ik benieuwd of iemand hem hier al eens had opengemaakt om schoon te maken...