[probleem]OS X v 10.0.3 naar 10.2

Ik probeer hier op mijn desktop G4 (522 mHz, 768 md) OS X te upgraden. Toen ik de computer 2 jaar geleden kocht stond er naast )S 9.1 een van de eerste OS X versies op. Versie 10.0.1 geloof ik zelfs:). Anyway het updaten naar 10.0.3 vanaf een cd die ik bij mijn Powerbook kreeg ging prima. Maar nu wil het upgraden naar 10.2 op geen manier lukken. Ik krijg steeds de melding (harddrive met rood uitroepteken) dat er voor de installatie 1,3 gb nodig is terwijl het hardeschijf icon zegt dat er 8,9 gb vrij is. Heb de firmware geopgrade naar 4.2.8 en heb de schijf op nieuw geindexeerd. Wellicht is het dat mijn schijf nogal gefragmenteerd is maar nu krijg ik in speeddisk steeds een -1310 error. Iemand die m kan helpen please?

Staat OS10 op een aparte partitie??

Ik herinner me dat je voor een bepaalde OSX update eerst 'Installer' moest updaten. Misschien dat dat het is. Maar ik zou ook gewooon een schone installatie uitvoeren. Pas de problème!

Het is vrij simpel, zolang je geen belangrijke informatie op je G4 hebt staan. Gewoon opstarten vanaf installatiecd 10.2 en onder opties kiezen voor erase and install. Je kan daar ook kiezen voor archiveren van oud systeem en gebruikers, misschien handig als je belangrijke info hebt. Maar wat je ook kiest, niet upgraden! Dan neem je problemen en modificaties van je oude systeem misschien door naar het nieuwe systeem. Zie het maar als je eigen clean install :wink:

Hmm dat overschijven is inderdaad een goed idee! Maar ik kom dus niet verder dan het selecteren van een doelvolume. Is dus nog voor de installopties: update of overschrijven. Diskaid vond al een mounting probleem. Hopen dat speeddisk de schijf goed defragmenteerd, ga mijn comp maar een nachtje laten pruttelen;).

Disk docter en speeddisk hebben "hun ding" gedaan maar nog steeds niets. Niemand die me kan helpen. nu wil ik de bovenstaande posts niet afvallen, dank voor jullie moeite! Maar ook die suggesties blijken nu voor mij niet te werken.

Er is natuurlijk altijd nog 1 goede optie: -je data op cd branden -opstarten vanaf installatiecd -harde schijf formateren -10.2 installeren

Opstarten vanaf die installatie cd voor 10.2 helpt ook niet. Ook daar kom ik niet verder dan het niet kunnen selecteren van mijn harde schijf als doelvolume.

Als je een doelvolume selecteerd, dan kan je onderaan het venster speciaal selecteren. Daarin kan je dan voor opties kiezen zoals archiveren, upgraden of formateren en dan installeren.

Damn ik kan me heel erg hard vergissen hoor maar dat krijg ik later te zien na het selecteren van het doel, onder "installatie type" pas geloof ik.

Onder het menu Installer staat ook het programma Diskutility, daarmee kan je ook je hd wissen en eventueel partitioneren. Daarna sluit je Diskutility af en schakel je terug naar Installer, deze manier werkt ook het enige nadeel is dat je al je data kwijt bent ~ dus gegevens backuppen voordat je hieraan begint :wink: