probleempje met foto's importeren

Probleempje, Wanneer ik vroeger foto's importeerde (van uit mijn digitale camera bvb) werden deze in Quicktime-formaat weergegeven. Nu worden ze in Internet Explorer-formaat geïmporteerd. Ik heb me suf gezocht naar de manier waarop ik ze terug in Quicktime-formaat kan importeren, maar ik vind niets, noch in pictureviewer van Quicktime, noch in de prefs van IE, noch in de systeem-instellingen (OS9). Aan de camera kan het niet liggen want op mijn ibook (OS10) worden de foto's geïmporteerd in voorvertoning-formaat. Iemand enig idee?

Dit snap ik effe niet. Foto's uit een digitale kamera zijn .jpg, .tif of .raw. Deze zouden door ieder beeldverwerkingprogramma herkend moeten worden. Van een voorvertoningsformaat heb ik nog nooit gehoord.

Kan je iets meer informatie geven over je werkmethode? De samenhang tussen een digitale kamera en IE volg ik ook niet.

Volgens mij bedoelt hij gewoon dat de foto's standaard in voorvertoning (preview) getoond worden. Met OS 9 heb ik echter geen ervaring!

Bedankt voor je reactie Zora. Kijk, de beelden zijn uiteraard jpg, doch het icoontje van de geïmporteerde foto was vroeger een Quikctime-icoontje (wanneer je er op dubbelklikte, opende de foto in pictureviewer). Nu is het icoontje een Internet explorer icoon, met als gevolg dat de foto na dubbelklikken automatisch geopend wordt in IE, wat niet de bedoeling is. Ergens moet er een pref-instelling zijn waarbij een voorkeurprogramma kan ingesteld worden. Voorvertoning is een OS10... programaatje waarin je foto's kan bekijken, zonder bvb Photoshop te moeten openen. Greetz

Je kan een bestand koppelen aan een vast programma (altijd openen met dat prog.): 1) Selecteer je jpg-bestand 2) Toon info, ofwel :apple:+i 3) Open met ...(maak keuze: QuickTime/Voorvertoning?)... en klik button eronder: wijzig alles.

Bedankt Leander, dit werkt bij OSX doch spijtig genoeg niet bij OS9... (Ik weet het, ik weet het, ik ben een beetje antiek)

ik heb dit 'vroegah' ook gehad

moet je Quicktime ff opnieuw installeren.

post de vraag ook ff in het classic forum, daar lopen een paar oude rotten rond, die weten alles!!

:finderoud:

Tsja, MacOSX-forum hè...?

Goed, even graven:
Applemenu > Regelpanelen/Control Panels > File Exchange.
Met dit regelpaneel kon/kan je de link tussen 'n bestandsoort en een programma aanbrengen (ik weet niet zeker of dit een standaard Apple-regelpaneel is, misschien was het van PC-Exchange).
Een ander erg handig hulpje dat ik mij herinner is [i:5e9908af56]Type Resolve[/i:5e9908af56], een klein programma’tje dat de PC-extensie, zoals .tif, vertaalde naar het Apple equivalent (de Resource Fork).

Hehe Leander,

B E D A N K T !