Problemen doelvolume herinstallatie OS X

Ik wil mijn PowerMac G4 opnieuw installeren met OS 10.4 maar bij het selecteren van de doelvolume gaat het mis. Eerst gaat prima: Nederlands als hoofdtaal, dan licentieovereenkomst: akkoord, dan de doelvolume. En daar gaat het fout. Alle doelvolumes blijven grijs en kan alleen maar herstarten of afsluiten. Ik heb ook via schijfhulpprogramma de schijf hersteld en ook de aangesloten randapparatuur afgekoppeld. Niets helpt tot zo ver. Ik kom dus nu niet verder. Wat kan ik doen?

Probeer de HD met schijfhulp opnieuw te initialiseren, de partitie opnieuw aanmaken (in Mac OS Uitgebreid).

Ben een leek. Hoe gaat dat?

[img:3f8371e6a9]http://i94.photobucket.com/albums/l83/Yellowdog1978/Afbeelding3.png[/img:3f8371e6a9]

Ok, ik selecteer de HD waar OS X al op staat en ga naar schijfhulpprogramma (van de OS X opstartschijf?) Dan Partitioneren, dan wat te doen?

Alle partities weggooien en een nieuwe partitie aanmaken. (Voor zover dat nog mag, je OS en al je software en bestanden zijn daarna natuurlijk weg.)

Persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan, maar m’n intuitie zegt dat je dit vanuit de installer zou moeten doen. Daar zou ik eens naar op zoek gaan.

Even voor de duidelijkheid. Bij partitioneren gaat alle data die op een schijf staat verloren. Het doelvolume waar jij 10.4 op wilt installeren heeft al een systeem? Draai jij schijfhulp vanaf dat systeem? Je kunt uiteraard geen schijf partitineren waarop het systeem staat vanwaar jij schijfhulp draait. Schijfhulp staat ook op de installatie cd waarvan je moet opstarten om te kunnen installeren. LET WEL... alle data op een schijf gaat dus verloren bij partitioneren...

Ja, op deze staat al 2 systemen: 10.3.9 en 10.4.8. Bij opstartschijf zie je die ook apart. Is zo door onze systeemjongens uitgevoerd. Maar ja, die zijn failliet (Mexpert)

Dan heb je dus meerdere partities op één HD of meerdere Harde Schijven. (er kan maar één systeem op een partitie)(uitgezonderd os9 i.c.m. osx) Staat er data op die je wilt bewaren dan moet je die eerst ergens anders opslaan. Bij meerdere HD's is dat geen probleem, heb je maar één HD probeer het dan op cd of dvd te branden (indien mogelijk) Staat er niets belangrijks op, opstarten vanaf de installatie cd(dvd), Schijfhulpprogramma starten en van een HD één partitie maken. Meerdere partities maken is mogelijk maar wordt afgeraden omdat later altijd blijkt dat de gekozen grootte eigenlijk niet goed was en dan zit je weer met een probleem.

Geen partities maken als je er niet echt een strak plan mee heb. Formatteren in HFS+ Jounaled (Mac OS Uitgebreid).

Is dat dan de oorzaak dat alle doelvolumes grijs te zien zijn bij de installatie?

Als ik je een goedbedoeld adviesje mag geven: je wekt de indruk dat je hier tamelijk onvoorbereid aan begint. Moet je niet eerst wat handleidingen lezen zodat je weet wat je te wachten staat?

Heb ik gedaan. Maar hierover staat niets vermeld. Alles wat op de schijf staat mag weg: schoon. Als ik maar opnieuw kan installeren.

Ik zou zeggen, probeer het. Als je niets te verliezen hebt kun je vanalles uitproberen. Al doende leert men. Dus opstarten vanaf de cd, partitioneren en installeren.

Mijn idee, Rail. Wat heb je te verliezen? Gaan, daar leer je van. Enne... die handleidingen hadden je toch wel iets moeten vertellen over partities, of anders wordt het toch echt tijd voor nieuwe handleidingen.

Maar proberen dan...

Als je het gelijk goed wilt doen, maak je gelijk 1 partitie van de schijf... Dat kan door op te starten van de installatie-CD, en de schijf te partitioneren naar 1 partitie...

Wat ik wel kan doen, ik kan in het schijfhulpprogramma wel de schijf eerst wissen. Is dat een goed oplossing? Dan kan ik vervolgens een schone installatie uitvoeren. Alleen weet ik niet of ik de schijf moet wissen die nu gelecteerd is of de schijf die eronder staat (MacOSX HD). Daar staat mijn systeem op. De schijven die er boven staan is een fisieke andere schijf waar ik OS9 op heb staan. Daar heb ik geen last van.

Doe maar gewoon wat je goed lijkt. Zorg voor een goede backup en spring in het diepe! Waarom die onzekerheid als je toch niks te verliezen hebt?