Problemen met AirPods

Ik heb verschillende problemen met mijn nieuwe AirPods. Met batterij, pop-up scherm en connectiviteit. Natuurlijk was al bekend dat sommigen problemen hebben met de batterij van het AirPods doosje. Bij sommige mensen gaat de batterijsterkte in korte tijd 30 tot 40% achteruit terwijl de AirPods niet worden gebruikt. Zelf heb ik dat ook een keer meegemaakt. Zo’n 30% minder na een uur de AirPods helemaal niet gebruikt te hebben. Vreemde is dat dit steeds varieert. Soms blijft batterij van het doosje urenlang hetzelfde, meestal gaat de sterkte per uur 1-3 % achteruit. Maar ook de batterijsterkte van de AirPods varieert iets, terwijl ze gewoon in het doosje zitten. Niet veel, maar na 100% staat er later dan weer 97%. Niet dramatisch, maar ik snap het niet.

Vervelender is dat niet altijd het AirPods batterijschermpje op mijn iPhone tevoorschijn komt als ik het deksel van het AirPods doosje open doe. Soms wel, soms niet. (En ja: Bluetooth staat aan). Lastig is ook dat als de batterij van het opbergdoosje helemaal leeg is, het schermpje zeker niet tevoorschijn komt.

Pas echt storend is dat de AirPods regelmatig even kort het contact met de iPhone kwijt zijn, dan hoor ik een korte onderbreking in de muziek. En best vaak. Soms wel in élk nummer dat ik luister. Dat lijkt me niet normaal. De iPhone heb ik steeds in de buurt van de AirPods. Is er iets mis met de connectiviteit?

Ik zou het terugbrengen! binnen 2 weken na aankoop.
En dan wachten op update met positieve recensies als gevolg en dan weer bestellen. Zo word je van grote miskoop bespaard. Ik vind het een grote aankoop en om nu dan nu al met problemen te zitten, terugbrengen, klagen, zou ik doen.

Ik ga er absoluut mee terug. Of het slimmer is terug te brengen en opnieuw te bestellen, weet ik niet. Dan duurt het minstens 6 weken voor ik nieuwe heb. Terwijl ik verwacht dat ze onder garantie sneller óf gerepareerd worden óf worden omgeruild (dat lijkt me waarschijnlijker bij drie klachten). Op zich bevallen de AirPods me wel goed, qua gebruikersgemak en kwaliteit. Het geluid is goed, ze zitten goed in m’n oren en het principe van opladen via het doosje is erg slim. En het opladen gaat razendsnel.

Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn met deze problemen. Vooral het even kwijt zijn van de connectie vind ik erg vreemd.

Zelf heb ik de AirPods nu een aantal dagen (sinds afgelopen donderdag). De problemen die jij beschrijft heb ik geen last van. Heel soms komt de pop up niet te voor schijn op mijn iPhone. De battery drain van het doosje, daar heb ik 2 dagen op gelet. 1 nacht was er 4% weg en de andere nacht was het percentage het zelfde gebleven. Voor de rest let ik niet echt op het batterij niveau van de AirPods zelf. Als ik klaar ben met luisteren stop ik ze terug in het doosje en af en toe kijk ik hoe vol/leeg het doosje is.

Ben goed te spreken over het geluid en het bereik tevens de batterij duur van de AirPods, heb nog geen 1x gehad dat ze leeg waren. Zelf vindt ik dit een product van apple waar van je kan zeggen “it just works”. En ik hoop dat ze meer van dit soort producten gaan maken in 2017.

@MacAanZee, misschien moet je ze een x vergeten op je iPhone en dan weer opnieuw koppelen.

@MacAanZee, ik ben blij dat je hier een dingetje over maakt.
Op het percentage van de case zelf let ik niet echt, ik zou dit beter wel eens doen, maar wat ik inderdaad vaak heb is dat mijn AirPods 's morgens op 95%-98% staan terwijl de Case nog een 40% over heeft. Wat ik ook al eens heb gehad is dat als ik mijn Case open doe el er 1 AirPod uithaal, op het schermpje het volgende zie staan: het batterijpercentage van de Case, het batterijpercentage van de AirPod in de case en dan nog het batterijpercentage van de AirPods uit de case, wat ik vreemd vind is dat er normaal bij de AirPod in de case een bliksemschichtje moet staan om aan te duiden dat ie oplaadt, dit is soms echter niet het geval terwijl ie op 100% staat. Ik vraag me sterk af of deze zaken effectief zo zijn. Mij lijken deze problemen hardwarematig onmogelijk: onderaan in de case zijn de contactpunten waar volgens mij spanning op staat (zolang de case opgeladen is), als je een AirPods hierin steekt worden de elektronen van de contactpunten verplaatst naar die van de contactpunten van de AirPod. Voor mij zijn er dus 2 mogelijkheden: de AirPods zijn 100% opgeladen maar geven hun status foutief aan of er is wat met de software waardoor het opladen gestopt wordt voor welke reden dan ook, ik ga binnenkort ook eens bellen want dit lijkt me niet normaal.
Het wegvallen en de storing die je beschrijft komen bij mij inderdaad ook voor. Ik ben diep onder de indruk en heb in open ruimte een afstand tussen de AirPods en mijn iPhone 6 kunnen bereiken van wel meer dan 70 meter (gemeten via Apple Maps & geverifieerd met runtastic, Siri-functie werkte ook gewoon), terwijl m’n iPhone in m’n broek zit en de afstand 1m is, het af en toe toch eens hapert, iets wat volgens mij ook niet kan en alleen al een reden is om ze te laten vervangen. Mag ik trouwens vragen of je een Apple Watch hebt? Het is namelijk zo dat wanneer ie wegvalt ik altijd wel m’n Apple Watch aan had terwijl deze niet in vliegtuigmodus stond. Ik weet natuurlijk niet of deze voor storing kan zorgen, ik heb namelijk wel al gehoord dat andere Bluetooth-apparaten wel eens storing konden geven, maar zeker bij een Apple Watch verwacht je dat het gewoon werkt. Bij mij komt het schermpje over de batterijstatussen zelden tevoorschijn na het openklappen van de case, als ik hem dan weer dicht doe komt het schermpje supersnel tevoorschijn en verdwijnt het onmiddellijk, onmogelijk om de gegevens dus af te lezen. Als ik de Case hierna een 2de keer openklap komt het scherm wel normaal omhoog. Wat bij de eerste keer soms ook wel wil werken is 1 AirPod uit de Case halen, allemaal wel een beetje omslachtig als je snel eventjes je batterijstatus wil nakijken. Dit lijkt mij gewoon een software-probleempje dat sowieso snel zal worden opgelost (ik draai wel nog steeds te 2de dev. beta van iOS 10.2). Wat vervelend is, is dat alles gewoon perfect kan werken als je naar de Apple Store zelf gaat. Wat ik die is screenshots maken met de batterijpercentages in beeld en de tijd, zodat je toch een beetje bewijs hebt, geen idee of het nodig is maar ik doe het toch maar voor de zekerheid. Nog eens bedankt voor je ervaring te delen, MacAanZee!

Kunnen mensen die geen enkel probleem hebben met hun AirPods dit ook snel even laten weten? Kwestie van een beetje een reëel beeld te krijgen over de frequentie van onze problemen.

@Lien: ik heb geen Apple Watch en terwijl ik storingen hoor, zijn er meestal geen andere Bluetooth apparaten in de buurt. Als ik de AirPods in mijn oren heb en het doosje open, krijg ik meestal niet het batterijschermpje. Maar ook regelmatig niet als ze wél in het doosje zitten.

Ahzo, interessant, ik vermoedde wel al zoiets, mogelijk kan dat wegvallen ook opgelost worden in softwareupdates, ik zit nu in het buitenland en ga pas over een weekje kunnen bellen.

Ik denk trouwens dat het schermpje nooit omhoog komt als je het doosje open doet zonder dat er AirPods aanwezig zijn, je AirPods fungeren als antennes zodra ze in de Case zitten. Je Case kan je een beetje zien als een opbergdoosje-oplader-powerbank: je kan ze er in bewaren, opladen én er zit een batterij in zodat je ze onderweg ook kan opladen. Antennes, Bluetooth-routers of andere draadloze technieken zijn echter niet aanwezig in de Case, dit betekent dat je enkel dat van de Case (zoals het batterijpercentage) enkel op je iPhone kan bekijken zodra er minstens één AirPod in zit (dit wordt dan de Bluetooth-router). Het opspringen van het schermpje gebeurt volgens mij dus enkel als er minstens één AirPod in de case zit, dit gebeurt bij ons beiden niet. Dit lijkt me een kwestie van wachten tot een iOS-update, tenzij het echt aan de firmware van de AirPods ligt.

Weet iemand trouwens of de firmware van de AirPods geüpdatet kan worden?

Zojuist nog deze situatie: AirPods voor meer dan 4 uur in de case, ik open de case en het lampje is oranje, ik die de case opnieuw dicht en terug open en het lampje is groen, pittig vreemd.

Ik heb gebeld met AppleCare. Daar waren sowieso weinig (controle) procedures over de AirPods bekend, omdat het product nog zo nieuw is. Het blijkt dat de oplaadcase en de AirPods ook geüpdatet kunnen worden als dat nodig is. Dat zou dan via bluetooth moeten/kunnen, maar hoe dat precies gaat…? De problemen die ik opnoemde werden na overleg ‘serieuze problemen’ genoemd, die ‘niet te wijten (kunnen) zijn aan normaal gebruik of slijtage’, dus ik kan AirPods plus Oplaadcase bij Apple Store of reseller brengen voor garantie: repareren of omruilen. Ik ga dat doen, dat moet toch een stuk sneller zijn dan opnieuw bestellen.

@MacAanZee heb je ze al een x opnieuw gekoppeld met je iPhone?

@MacAanZee, bedankt! Dan zal ik ook zo snel mogelijk eens langs gaan!

.
Goed geregeld!! (y) En hopelijk krijg je na Apple’s oplossing wel het gevoel van “it just works” zoals bij @bcgraaf

@SvS, ik moet zeggen dat dat de perfecte beschrijving is, afgezien van die merkwaardige dingetjes is het ronduit fantastisch!

Ik heb hier ook een setje- vanaf dag één. Ik moet zeggen; heb zelf geen enkel probleem. Doe een paar dagen voordat ik het “tanden-flos-doosje” op moet laden. Maar ik moet ook zeggen, dat ik de Airpods 's nachts niet (altijd) aan het op laden ben. Misschien dat dat ook meehelpt. Ben zelf niet zo’n fan van het “ook-opladen-als het-nog-90%-heeft”…
Connectiviteit ook geen last van. Één keer slechts met de Apple Watch. Al met al, heel erg tevreden…
Krijg ook al reacties in supermarkt enzo op het werk ook… ?

Ik laad de Oplaadcase of Charging Case - zoals Apple het noemt - alleen als hij (bijna) leeg is. Heb hem ook een keer helemaal laten leeggaan om de kijken of de problemen met de batterij zouden verdwijnen, maar dat was niet zo. Het vreemde is vooral dat ik er soms helemaal geen last van heb en dan weer wel. Op zich - als alles goed werkt - vind ik het een prima concept. Vooral het direct en definitief pairen is geniaal. En de combi met de oplaadcase. Wellicht is er in de productie met sommige AirPods en oplaadcases iets misgegaan.

https://twitter.com/Georgia_Dow/status/815230301362384896

Let op: Shmoo humor!

Let op: Shmoo humor!

Ik ben de batterijstatus van mijn case beginnen te monitoren en ben in 4 uur tijd heel wat interessants te weten gekomen. Ik heb de AirPods gedurende deze tijd niet in mijn oren gestoken, ik heb er enkele keren eens ééntje uit gehaald om de individuele batterijstatussen te kunnen waarnemen. Allereerst betrap ik dus mijn AirPods regelmatig op ontladen: ze hebben tussen de 90% en de 100% batterij terwijl ze al lang in de case zitten en er geen enkele logische verklaring voor zou zijn. Op de 4 uur tijd heb ik mijn AirPods er toch wel een 7-tal keer op betrapt, mijn Case blijkt ook te drainen, op de 4 uur tijd is mijn case van 63% naar 50% gegaan, moesten we dit naar 24 uur berekenen kom je uit op 78% wat erg veel is om ze niet te gebruiken. De enige manier waarop er batterij zou kunnen ontsnapt zijn is door het openen van de case, in de 4 uur heb ik dat misschien 10 keer gedaan, al zou zelfs dit in normale omstandigheden misschien maar 0,01% mogen verbruiken.
Mijn hypothese is eigenlijk dat de Case misschien wel volledig in orde is, maar dat het de AirPods zijn die drainen, hierdoor moet de case hen opnieuw opladen waardoor de AirPods terug 100% zijn. Zo lijkt het de Case te zijn die batterij verliest terwijl ie gewoon z’n werk doet. Het is maar een hypothese uiteraard maar zodra er stok is ga ik mijn dadelijk omwisselen!

@Lien Wispels ik lees net dit op de website van iCulture hoe je ze kan herstellen Nasr fabrieks instellingen: AirPods resetten: zo zet je ze terug naar fabrieksinstellingen http://www.iculture.nl/tips/airpods-resetten/

@bcgraaf, dat treft! Ik heb een 3-tal uur geleden via Apple Support een Chat gestart. Danny vertelde mij inderdaad om hetzelfde te doen, ik moest vanaf nu 48 uur de situatie opvolgen. In eerste oogopslag zie ik echt hetzelfde gebeuren, maar ik zal de 48 uur vervullen, dan ben ik zeker!