Problemen met bevoegdheden

Ik kan sommige bestanden niet meer openen omdat ik plots geen toestemming meer heb. Heeft te maken met de bevoegdheden maar die kan ik ook niet meer wijzigen. De toegang is geweigerd. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt!

Je geeft weinig informatie. Wat voor bestanden zijn het en waar staan ze, in je home directory of op een extern opslagmedium?

Alvast bedankt voor de hulp, Ome Kor. De bestanden staan op mijn hoe directory. Het betreft voorlopig enkel oude beveiligde Excel-bestanden. In bijlage een jpg waarop je kan zien dat er een cirkeltje blijft draaien bij mijn bevoegdheid. Ik kan dit niet aanpassen. Op het slotje klikken gaat niet.

Wat zie je als je zo’n bestand in Terminal bekijkt?

Toets in:
ls -l

en sleep één van die bestanden in de terminal window.

Bijv:

In dit geval zie je wie de eigenaar (Kor) van het bestand is en wat de bevoegdheden zijn.

Ik krijg dan dit te zien:

-rwx------ 1 501 staff 2573312 20 nov 2013 /Users/petervanhecke/Documents/Privé/2004.xls

Wat zie je als je dit bij een bestand dat je wel kunt openen?

Bij mij zie ik mijn user ID (kor), maar dat kan een Ventura dingetje zijn, bij jou zie ik code 501. 501 is meestal de primaire admin, ook in mijn geval, maar dat hoeft niet. Wat zie je als je
id -P ingeeft in de Terminal?

Bij een bestand dat ik wel kan openen zie ik dit:

-rw-r–r–@ 1 petervanhecke staff 10659 22 feb 2017 /Users/petervanhecke/Documents/Privé/Dads Army.xlsx

en wanneer ik id -P ingeef dan zie ik dit:

petervanhecke:********:502:20::0:0:Peter Van Hecke:/Users/petervanhecke:/bin/bash

Zo te zien ben je niet de eigenaar van het bestand dat je niet kunt openen, je bent user 502 en niet 501.

Volgens mij moet het in Terminal lukken om te wijzigen met:

sudo chown petervanhecke /Users/petervanhecke/Documents/Privé/2004.xls

Dan vraagt Terminal om een paswoord en daar kan ik dan niets meer intypen

Geen idee hoe dit verder op te lossen, misschien weet iemand anders hier het.

Als je Mac nieuw genoeg is, dan kun je ook Apple support proberen.

OK, doe ik. Toch bedankt!

Het password moet je blind intypen, gevolgd door [enter]. Oftewel: je ziet niet dat je je password typt en dat hoort zo.

Wellicht moet je eerst een nieuwe gebruiker aanmaken en deze admin rechten geven. Dan kan je van je huidige account de admin-rechten ontnemen.
Herstarten en je huidige account opnieuw van Admin. rechten voorzien. als dat nu goed werkt, kun je dat nieuwe account weer wissen.

+1