Problemen met combinatie printer/airport

Sinds korte tijd heb ik een Airport Extreme aangeschaft. Onze 2 iBooks hebben netwerk en internet over de airport, de Powermac's hebben via de netwerk poort op de Airport een gewoon ethernet netwerk. De epson printer (1290) is aangesloten op de USB poort van de airport.

Nu heb ik heel vaak dat m’n printer het niet doet. De printmonitor geeft dan een foutmelding (geen printer aangesloten). Het probleem kan dan verholpen worden door met een iBook naar de printer te gaan, de printer via USB aan te sluiten op de iBook, iets printern, en dan weer aansluiten op de Airport. Heel vervelend is dat we dit dagelijks moeten doen…

Iemand een suggestie?

printersamengebruik geactiveerd?

Neen, op geen van de computers...

activeren en opnieuw proberen.

Je beddoelt duss dat printersamengebruik WEL aan moet staan? Op alle computers?

als je 1 printer hebt en 4 gebruikers wat zou dan het antwoord zijn als je samen de printer wilt gebruiken

antwoord a; samengebruik printer UIT
antwoord b; samengebruik printer AAN

Printersamengebruik hoeft toch niet aan te staan als je via de airport print. Ik heb net op alle computers printersamengebruik aangezet en dat resulteeert zoals verwacht in 5 printers inhet afdrukbeheer.

Printen via de airport lukt meestal, maar soms loopt hij vast en dan is het veel werk om heb opnieuw in te stellen.

dan ben ik even overvraagd. ik heb 3 macs aangesloten met 1 gedeelde printer, 2 zijn op een ethernetswitch aangesloten. die switch heb ik in de airport (snow) geprikt. ik zie maar 1 keer 1 printer wellicht iemand anders op het forum die iets meer weet?

maar je kunt nu dus wel printen?

Ik kan wel printen, maar op een gegeven moment stopt ie ermee en dan kan geen mac de printer nog vinden. Misschien ligt het aan de printer, misschein aan de airport... ik kom er niet goed uit.

dan kan ik je helaas niet verder helpen. stel je printer wel in als 'standaard' printer in afdrukbeheer

Mij lijkt het ook helemaal niet logisch dat 'printersamengebruik' aan moet staan om op de AirPort-printer te printen. Dat dient immers om printers die op de computer zijn aangesloten te delen, en in dit geval is die printer niet rechtstreeks op de computer aangesloten. Misschien moet je eens proberen het AirPort-station te resetten (kan met behulp van het 'AirPort-hulpprogramma').

Andere mogelijkheden zijn een slechte USB-kabel die vervangen moet worden (gebruik je dezelfde kabel wanneer je de printer rechtstreeks op je iBook aansluit?), een slechte USB-poort in de AirPort (laat eens nakijken in de winkel), of een conflict met verschillende drivers.

Welk type printer is het? Ik heb ooit eens bijna een zenuwinzinking gehad met een HP DeskJet 960. De drivers van Canon en die van HP in de map HD:Bibliotheek/Printers hadden een conflict (was nog onder 10.1), en na het verwijderen van de Canon-drivers (die ik niet nodig had) was het probleem opgelost. Na een update van de HP-drivers bestond het probleem niet meer.

PP

Aan de USB kabel zal het niet liggen want als ik de printer rechtstreeks op de computer aansluit werkt hij prima.

Airport resetten werkt altijd maar ik heb geen zin om na elke 10 prints dat ding te resetten :?

Het is een EPSON printer model 1290.

Een driverconflict is mogelijk hoewel er alleen EPSON drivers geïnstalleerd zijn en het zou dan wel vreemd zijn dat hij het via de airport niet goed doet, en aan een Mac met Printersamengebruik ingeschakeld wel.

Het enige waaraan ik momenteel kan denken is inderdaad dat de Airport niet helemaal 100% is. Dus naar de winkel ermee!!! :slight_smile:

heeft iemand ervaring met een hp2110 all in one. als ik hem op de airport aansluit zie ik geen printer. als ik hem op mijn ibook aansluit zie ik hem wel.

daan.

Ik heb een imac g4 en een powermac g4, extreem station en een epson stylus c80. Ik heb de moet opgegeven om via het extreem station te printen omdat er steeds iets fout gaat bij het verbinden. Al iemand hier misschien een antwoord op weet want om steeds twee computers aan te zetten om te printen. (printer staat op g4 aangesloten)

Help

Ik heb het zelfde probleem met mijn Epson stylus 740 en airport extr. printen vanaf mijn rechtstreeks aangesloten G4 werkt enkel na een airport reset, vanaf de 2 andere i books met airport kaart lukt het echter wel, en zonder printer samengebruik aan hoor.

Als je ook even in de airport hulpprogramma onder de instellingen de printer samengebruik aanzet is je probleem hiermee opgelost. Dus printersamengebruik in je airport en in systeemvoorkeuren. Ik hadzelfde probleem tot ik ontdekte dat er in de airport ook een printer samengebruik zat.

en je moet op de computers natuurlijk instellen dat ze zoeken naar gedeelde printers!

maar de 1290 wordt ook door apple niet officieel ondersteund? (via airport bedoel ik dan he)